De doorsteek naar Frankrijk.

17 april 2018 - Rumegies, Frankrijk

De Muur van Geraardsbergen. We hadden ons er zó op verheugd, maar helaas, net toen het verkeersbord ons naar rechts de muur op dirigeerde, gaf de kaart ons aan dat we rechtdoor moesten. Het jaagpad langs de rivier de Dender op. Ook goed! Prachtige oevers. En van watersnip tot roerdomp, ze lieten allen van zich horen. Bij Lessines werden we weggeleid van de rivier. De Collina’s in. Minicolletjes. Vijftig meter stijgen, vijftig meter dalen. En dat vijfendertig kilometer lang. Gaandeweg zag ik Alfreds kuiten opbollen als roze pioenen en mijn longen traden buiten hun oevers als gezwollen rivieren.... Gelukkig bereikten we op tijd de prachtig gelegen middeleeuwse stad Doornik. Wát een juweel. Wát was dit ooit een rijke stad, gelegen aan de bovenloop van de Schelde. Ook de bestrating in Doornik is nog middeleeuws: tijdens de driehonderd meter lange afdaling vanuit de binnenstad naar de rivier, over de antieke kasseien, verloor Alfred zijn beide bidons, onze routekaart en vrijwel al zijn valse tanden. Het was nog een hele toer om alles terug te vinden. (En terug te plaatsen). Een adembenemende tocht langs de Schelde volgde: best wel veel scheepvaart en links en rechts een veelheid aan ruines van zware forten en kastelen uit de middeleeuwen en wat later. Vlak voor de franse grens werden we weer afgeleid naar een glooiend terrein waar we wat later door een fier wapperende Belgische vlag werden uitgezwaaid. Au revoir België. Saluut! Het was fijn om even te gast te mogen zijn. Frankrijk lonkt, de douanier zit op zijn post.

1. Jenny:
    17 april 2018
    Welkom in Frankrijk, stoere mannen! Morgenochtend petit dejeuner met une baguette. En daarna weer met frisse moed op de veló!
  2. Paofi Tjia:
    17 april 2018
    Morgen zal het verhaal van de eerste vijf dagen van de pelgrimstocht van 'one of us of Walk & Roll' vast enorm tot de verbeelding spreken! We zullen een toast uitbrengen op een voorspoedige reis.
  3. Paofi Tjia:
    17 april 2018
    Morgen gaat het verhaal over de eerste vijf dagen van de pelgrimstocht van 'one of us of Walk & Roll' vast enorm tot de verbeelding spreken. Op het terras en in de zon gaan we een toast uitbrengen op jullie op een voorspoedige reis.
  4. Yvonne Boschman:
    17 april 2018
    Welkom mannen in dit wonderschone land, hoe meer zuidelijker hoe mooier, langer en steiler de heuveltjes gaan worden. Jullie willen straks helemaal niet meer in dat vlakke Nederland fietsen.
    Geniet van alles en morgen weer een mooie dag.
  5. Jeroen:
    17 april 2018
    Zo gaat ie goed Sjaak! 2 van de 4 landen al achter de rug. Of anders gezegd: al over de helft!
  6. Ralph:
    Bonjour Mes Amis,
    Zo te lezen gaat het allemaal zijn goeie gangetje houden zo. Recht zo die gaat en zijn je ribben op zijn plaats gebleven ? Na die middeleeuwse afdaling ?? 😬
    Selamat Ralph
  7. Marjolijn:
    18 april 2018
    Wat heerlijk om met jullie mee te mogen op vakantie, oh nee sorry, op bedevaart.
  8. Marjolijn:
    18 april 2018
    Ik bedoel natuurlijk wel de lusten maar niet ...
  9. Ben:
    Ben voyage
  10. Iris:
    18 april 2018
    En route naar het verre zuiden...als je goed kijkt zie je de Kathedraal van Santiago!!!
    De kracht van de verbeelding doet wonderen. De kuiten ingefietst, de spirit hoog; Bonne route in het land van " du vin, du pain et du boursin".
    Laisser marché les pédalos!!!!
  11. Jeannette Ipenburg:
    Super knap mannen !! Ik geniet van de geweldige reisverslagen elke dag 😁
    Veel fietsplezier morgen 😘
  12. Ula:
    18 april 2018
    Nou Sjaak die douanier is voorlopig nog thuis en gaat pas naar Frankrijk als je bijna bij de Spaanse grens bent ,dus geen angst dat je aangehouden wordt !