Koude start

24 april 2024 - Bassecourt, Zwitserland

Vanavond stond ik onder een eindeloze en bloedhete stortdouche de dag van vandaag te overdenken. Ik had het knap koud gehad, het laatste fietsuurtje.

Het was een dag die eigenlijk al begon met de levendige nacht die ik met mijn doorgaans goedmoedige zwager doorbracht in een – er was even niks anders beschikbaar –  wat smallig tweepersoons bed. En hoewel we in het verleden tijdens onze wintervakanties al heel wat memorabele nachten doorbrachten in meerpersoons stapelbedden en ander incourant slaapmeubilair, zal deze nacht me lang bijblijven als de meest doorwaakte ooit! Alfreds onredelijk gepluk aan het gedeelde dekbed en zijn oorverdovend gesnurk, maar natuurlijk ook de intensiteit van de vorige dag, maakten dat de slaap maar moeilijk kwam.

We sliepen in Hegenheim, een dorpje, net nog in Frankrijk gelegen, dat aan de noordwestkant tegen Het Grote Basel aanschurkt.
Vanmorgen, na een plek te hebben gevonden voor de auto en wat gewinkel in De Stad Zelf konden we rond tienen aan de reis beginnen.
We hebben ons de hele dag tegen de straffe wind, die met kracht door de smalle dalen joeg, in en over vals plat langs snelstromende riviertjes, lieflijke dorpjes, spoorbruggen en stoere vestingwerken omhoog gewerkt. Tot we flink doorgewaaid rond vijven in het dorp Bassecourt, 65 km verderop aankwamen, waar we in de eerlijke herberg La Croix Blanche een gastvrij onderdak hebben gevonden. En jazeker, wél met ieder een eigen bed!!

Voor morgen hebben we het ambitieuze plan opgevat om tot Bern (90 fietskilometers verderop) te komen. Hoewel de wind wat gaat afnemen en volgens de voorspelling wat draait, is dat waarachtig geen geringe opgave, omdat er op dat traject best veel venijnige Jurahobbels te behappen zijn. Ik heb ter lering, maar ook om het juiste respect bij jullie te genereren, dan ook een leuke doorsnede van zo’n te nemen bult meegestuurd.

Enfin, ik wens mezelf en jullie een zalige nacht toe.
Morgen meer….

Groet van Alfred en Sjaak.

1. Ineke Wenting:
    24 april 2024
    Respect verdiend! Een ongestoorde nachtrust lijkt me ook terecht! Slaap lekker en morgen een mooie dag toegewenst!! Welterusten!!
  2. W van schuppen:
    Nou Sjaak ik heb er op gewacht ik was benieuwd hoe het is gegaan vandaag super mooie foto's op naar morgen welterusten
  3. Ada:
    25 april 2024
    Mooi zo, het spits is eraf! En ondanks de wind en de klimmetjes toch een behoorlijke afstand afgelegd! Nu lekker tukken, gelukkig zonder woelwater als slapie, en morgen weer uitgerust aan de start voor de volgende etappe. Veel succes en plezier!!
  4. Petra:
    Mijn tip als Alfred snurkt: zeg “zeitje” en kruip dicht tegen hem aan met je arm om hem heen. Helpt altijd!
  5. Irma:
    25 april 2024
    Succes op deze tweede lange dag!
  6. Jan Goedhart:
    Jeetje. Zoveel km na een doorwaakte nacht. Succes met het vervolg. Respect, respect.
  7. Sjefke:
    Hoi Sjaak,

90 km!! Tussendoor toch wel enkele pinten drinken?
    Fietsplezier
  8. Jeanne:
    25 april 2024
    Petje af Sjaak, 65 km na een slechte nacht, en dan ook nog in de kou. Dat kost veel energie, weet ik ervaring. Vals plat is ook niet lekker. Maar je doet 't toch maar! Vandaag 90 km door berg/heuvelachtig terrein, pittig!
    Tot slot: ik ken heel weinig mensen die zo mooi en zo goed Nederlands schrijven. Geweldig om elke dag te lezen. Geniet van je dag!
  9. Astrid:
    Ha Sjaak,
    Met een stevig traject voor de boeg, staan jullie misschien nu al op de pedalen (9.00 uur) na hopelijk een goede nacht en energierijk ontbijt. Zet hem op en geniet samen.