Afzien

6 augustus 2022 - Monschau, Duitsland

Beste vrienden,

Op zo’n derde dag komen langzamerhand de verborgen gebreken aan het licht. Niet zozeer die van het materiaal – dat functioneert heel aardig – maar meer die van mijn persoon.
Waar mij, zoals jullie bekend, normaalgesproken geen berg te hoog gaat, was vandaag de minste molshoop al een vervelend obstakel. Spieren en gewrichten, alles stribbelde tegen en de gang wilde er maar niet in komen. Toch vond ik de moed om een extra ommetje langs Aken te maken om daar de verbluffende goudmozaïeken te bewonderen die al 1200 jaar de gewelven van de indrukwekkende Munsterkerk, gebouwd voor Karel de Grote, sieren. Ik was er al vrij vroeg en moest de stad eerst zien ontwaken vóór ik de kerk in kon. Het waren stokoude nonnetjes die zich ongeveer als eersten lieten zien bij de kramen op de markt. Een vredige aanblik.

Na mijn bezoek aan de stad had ik – ik voelde me oud en sponzig – veel tijd nodig om de omringende heuvels op te komen. Het werd een taaie klim. En de Vennbahn, het oude spoortraject dat, omgebouwd naar fietspad, de Eifel doorkruist, bood in zijn eentonige saaiheid evenmin enige vreugde. Kortom: afzien dus, een pelgrim waardig.

Ik ben nu aanbeland op een helling nabij  het mooie plaatsje Monschau. Op een camping waar nog net een plekje over was voor een oude grijsaard. Morgen fiets ik er doorheen. Door Monschau dus. Hotels zitten overigens tot in de verre omtrek vol. Geen wonder natuurlijk met zulk mooi weer. Wat ben ik blij dat ik een tentje heb meegenomen. Het is knus in mijn dubbeldaks schuilhutje. Op m’n ellebogen leunend schrijf ik dit verhaal op mijn telefoon. Uiteraard met één vinger, want dat hoort bij de leeftijd! Voor morgrnochtend heb ik stokbrood en kaas ingeslagen. En van de campingjuf, een Amsterdamse met een Duitse tongval (dat kan dus), kreeg ik een zakje oploskoffie, om morgenvroeg aan te lengen met heet water uit het washok.

Al was het dan ook een slappe fietsdag, de totaalstand na drie dagen is tóch 264 kilometer. En daarmee zit ik al op een kwart van het totaal. De bijzondere kerk van Bacena komt wat dichterbij.

Ik maakte een jaar of wat geleden kennis met deze kerk, deze spirituele plek, bij een wandeling over de eeuwenoude muilezelpaden die dit dal van dorp naar dorp langs de hellingen doorkruisen. Een prachtige vallei, omringd door oneindig hoge bergen waarop vroeger de goden woonden, bezaaid met ruïnes van verlaten dorpen en niet meer te duiden bouwsels. Het is geen wonder dat deze vallei een mystieke sfeer oproept, die vraagt om een diep respect voor de macht van het onbegrepene.

Enfin, had ik al uitgelegd dat mijn kennismaking met dit dal ooit samenviel met mijn onbedwingbare zanghobby?
We repeteren daar met een kleine groep jaarlijks een week lang klassieke zang, meestal Italiaans, waarna we deze muziek daar, tot groot genoegen van de plaatselijke bewoners, ook uitvoeren.

En  altijd weer is er dan de kerk van Baceno, die onweerstaanbaar aan me trekt, die ik gezien en gegroet moet hebben zoals ook hij mij ziet, zegent, groet en op me wacht…

Sjaak, liggend in zijn eigen tempeltje.

1. Ula:
    6 augustus 2022
    Schitterend ! Zo klein schattig tentje !
    Hopelijk slaap je goed Sjaak .
    Guten Nacht Freund !
  2. Astrid:
    6 augustus 2022
    Heerlijke stoel, na een dag van afzien. Is die van de camping of sjouw je dat mee....dan is het wel pittig fietsen;-)
  3. Paul Molenaar:
    7 augustus 2022
    Na iedere dag jouw verhaal gelezen te hebben, moet ik toegeven grote respect voor jou te hebben. Ikzelf zou niet in de verste verte op het idee zijn gekomen een pelgrimstocht te maken. Ik buig diep voor je!
  4. Ada Ipenburg:
    7 augustus 2022
    Nou Sjaak, ik kan me je afzien wel een beetje voorstellen (denk ik). De foto’s die je maakte van de tot fietspad omgebouwde spoorbaan wekken ook wel een desolate indruk. Fijn dat je voor de nacht toch nog een slaapplek vond en een ontbijtje hebt weten te organiseren met koffie bovendien. Goed idee dat tentje mee! Ik hoop dat dit nachtje slapen in de buitenlucht je goed doet en je lekker uitgerust en met goede moed aan dag 4 van je tocht mag beginnen! Veel succes broertje en hou je haaks! 👍😘
  5. Hesther:
    7 augustus 2022
    Wat een schattig tempeltje en wat goed dat je ´m bij je hebt. Goede benen gewenst, Sjaakmans!
  6. Jeannette Ipenburg:
    7 augustus 2022
    Nou Sjaak respect! Denk dat je maar net past in zo'n tentje.
    Maar net is net genoeg 😅 ik wens je weer een mooie dag toe!
    Zet hem op broertje 🚲😘👏
  7. Paofi Tjia:
    7 augustus 2022
    Less is more... lekker geslapen in je ultra tiny house? Voor vandaag weer een mooie dag!
  8. Ben:
    7 augustus 2022
    Toch maar goed dat je dat tentje meegenomen hebt maar ik hoop dat je de volgende nacht(en) kan vertoeven in een leuk hotelletje met een goed bed een heerlijk ontbijtje. Goede fietsreis verder.
  9. Mies Koopmans:
    7 augustus 2022
    Na Sjaak, leuk om je mooie verhalen te lezen! De omgeving waar je zit is erg mooi, vooral rondom Aken. Mijn vader is organist geweest in die kerk in Aken. Hier gaat alles zo zijn gangetje. Groetjes, Mies
  10. W van schuppen:
    7 augustus 2022
    Nou Sjaak een dag uit rusten dan komt het helemaal weer in order je ben ook geen 18 meer goed na je lichaam luisteren dan komt het helemaal goed groetjes uit Zeist
  11. Luud de Haan:
    7 augustus 2022
    Geweldig Sjaak om je helemaal te volgen.
    Diep respect voor je. Hoop dat je het allemaal volbrengt. Jou kennende gaat dat wel lukken.
  12. Sjefke:
    Hoi Sjaak,

Petje af, in 3 dagen 264 km gefietst. Ongeveer 88 km per dag !(kan je zo moei als Utregs dialect uitspreken).
    Je bent nu in je fiets ritme. De bergen komen eraan.
    Met skiën/snowboarden waren de bergen voor jou geen probleem, dus op de fiets moet ook lukken.
    Geniet van je fietstocht en in de bergen is 40 km per dag ook een hele prestatie.
    Kijk uit na je verslagen,
    Fiets ze.
  13. Afra:
    7 augustus 2022
    Ja Sjaak, de beruchte 3e dag. Gelukkig is die nu voorbij. Dus vandaag zou het beter moeten gaan. Succes!