De bergen in

9 mei 2018 - Utrecht, Nederland

De Bergen in

Beste vrienden,
Het was een stokoud mevrouwtje dat vandaag twee verdiepingen omhoog voor ons de trap oprende. Ze had ons eerst uitgebreid bemonsterd. En goedgekeurd. Vooral Bas viel best bij haar in de smaak met zijn kwieke oogopslag en lange grijze manen. En dat hij zijn talen spreekt, dat was ook al meegenomen. We kregen een driepersoonskamer op zolder. Met ontbijt en met een enorme waslijst aan vermaningen erbij. En vooral: morgen om acht uur moeten we weer vertrokken zijn!
We waren vanochtend in een druilerige regen uit Biarritz vertrokken en daar veranderde pas in de middag wat aan. Het werd tenminste droog. In een rustige cadans van bergje op en bergje af verslonden we in de kortste keren zo’n elfhonderd hoogtemeters en stonden we pardoes in st. Jean Pied de Port. Deze plaats, iets voor de grens met Spanje gelegen is hét grote verzamelpunt voor Pelgrims op de Camino. De grote klim die vandaaruit omhoog gemaakt moet worden, zo’n negenhonderd meter, is voor velen een grotere vuurproef dan gewenst.
Er verzamelen zich in dit dorp iedere dag een paarhonderd pelgrims en vandaag waren wij daar ook bij. Een enkeling raakt daarbij de weg weleens kwijt. Zo ook mijn medepelgrims Bas en Tosca. Bang geworden van de bergen? Of toch wat huiverig voor de clerus, de kerkelijke macht? Het eeuwig vagevuur? Nee, niets van dat alles. Gewoon op andere gedachten gekomen. Voortschrijdend inzicht ofzo. Ook goed. Een gelouterd pelgrim, zoals ik, maalt daar niet om.
Ze gaan weer richting het noorden. Maar dan wel via de oostkant van Frankrijk. Een prachtige rit ten noorden van de Pyreneeën brengt ze dan via plaatsen als Pau, Toulouse, Montpellier, Carcasonne en Nimes naar de Rhonevallei, waar ze vervolgens weer naar het noorden afzakken. Een hele rit die dan over vier weken bij hun eigen voordeur eindigt.
Ondertussen vervolg ik mijn weg via de meest klassieke pelgrimsroute naar Santiago. Morgen ga ik richting Pamplona. Als ik wat geluk heb met het weer, dan kan ik deze stokoude stad wel halen. En anders zijn er onderweg talloze onderkomens voor de standvastige pelgrim zonder hoogtevrees.
Jenny vertrekt morgen naar Spanje en begint vrijdag aan háár pelgrimage. Ze wandelt te voet vanaf Leon naar Santiago. En ik, ik kom steeds dichterbij.
De beste groeten van Sjaak. (lone ryder again)

1. Yvon:
    Hele fijne tijd samen!!
  2. Izaak:
    9 mei 2018
    Ha Sjaak , nu begint het echt. Je zult versteld staan! Buon caminho!
  3. Ineke Wenting:
    9 mei 2018
    Dat was dan even iets anders dan gepland, maar moet ook kunnen....Ik hoop (en weet) dat het jou niet zal weerhouden gewoon je geweldige tocht voort te zetten!! Wat een weelde om zo'n prachtige cultuur te beleven, zoveel historie om je heen te weten, en te beseffen wat er ons allemaal is voorgegaan!! Goede reis verder, en houd ons op de hoogte!!! (en jij letterlijk op de hoogte: succes!!)
  4. Arend:
    9 mei 2018
    jammer van je maatjes, maar Sjaak je komt vast wel weer heel interessante mensen tegen in Spanje
  5. Bernard de Beer:
    9 mei 2018
    Ook dat is een pelgrimstocht, gaat niet altijd als gepland.Maar je gaat voort en alles zal recht komen.
  6. Ralph Steve Wolff:
    OLa Maestro ,
    Pas op voor de Stieren in Pomploma 😁
  7. Wouter:
    9 mei 2018
    Grappig, jij verlaat Frankrijk terwijl ik er een paar dagen binnenga... zit de komende dagen orgels onveilig te maken in Lille en St. Omer. Ik doe mijn best alle registers open te trekken, wellicht hoor je het nog in de verte donderrn als je de Pyreneeën uitglijdt....Salvé!
    (p.s. we hebben zojuist Jenny een heilzame reis toegezoend!)
  8. Wim:
    10 mei 2018
    Hoi Sjaak, jammer dat Bas de andere kant op fietst, maar gelukkig heb jij je eigen bas altijd bij je, dus laat het af en toe maar lekker galmen in de Pyreneeën!
  9. Nelleke Boon:
    10 mei 2018
    Hoi Sjaak weer genoten van je verhaal. Het leven is incasseren en transpireren! Nxxxp
  10. Hajo van Hasselt:
    10 mei 2018
    Die bergen......kun je daar niet gewoon omheen? Langs t water?