Bummelsonntag in Basel

31 maart 2019 - Basel, Zwitserland

Ooit was ik te gast in een klein dorpje, diep in het oerwoud van Borneo. De inwoners, allen Christelijk gedoopt door een Zwitserse dominee, hielden er voor de zekerheid nog wel hun natuurgoden bij aan en ook hun voorouders werden niet vergeten. Vooral de doodsrituelen werden intens gevierd. Soms kon op de nachtelijke wind in vage flarden een onheilspellend tromgeroffel worden waargenomen. Er was dan veel gaande, daar op het vervallen dorpskerkhof aan de rand van een oneindig woud... Op zo’n avond kon je de slaap maar moeilijk vatten en droomde je bizarre verhalen. De Zwitserse geestelijke had er geen moeite mee, dat tromgeroffel deed hem vooral denken aan rituelen uit zijn vaderland. Hij voelde zich er zelfs wel lekker bij.

Sinds vanochtend begrijp ik dat... De vage roffels, de flarden fluittonen van toen, ze waren allemaal aanwezig toen ik vanochtend langzaamaan wakker werd en er tot me doordrong waar ik was. Dit was het geluid van toen! Maar nu in Zwitserland, in Basel! Het was hier Bummelsonntag!! Einde van het Zwitserse carnaval dat met veel verkleedpartijen en uitdrijvingen van kwade winter-demonen gepaard gaat. Einde van een duistere winter. Begin van een nieuwe lente. Een menigte van enkele duizenden trommelaars en fluitspelers trok vanaf de vroege ochtend onder leiding van talloze tambour-maîtres in groepen en groepjes door de oude stad. Van dichtbij een feest, maar vanuit een hotelbed aan de rand van de stad een geheimzinnig mysterie.

Het feest is nu voorbij en vanaf morgen is iedere Zwitser weer keurig bij de les!

Ik ook! Zwager Alfred zit in de bus naar huis en ik vervolg morgen mijn tocht naar Rome. Het is nog een heel eind en ik heb er veel zin in om de reis morgen weer voort te zetten. Eerst een stukje naar het oosten, door het Rijndal, tot aan de Bodensee en dan zuidwaarts, omhoog, richting de Alpen. Tijd om de sneeuwhoogten te gaan controleren.

Hartelijke groet van Sjaak (skiwanten paraat)

1. Jeannette Ipenburg:
    31 maart 2019
    Weer een mooi verslag van vandaag zo voor het slapen gaan.
    Welterusten en een mooie dag morgen richting de Alpen! !
    Muts en wanten paraat 😆
  2. Irma:
    1 april 2019
    Veel succes Sjaak, nu weer alleen op de stalen ros. Dat zal wel even wennen zijn zonder gezelschap. Zet hem op!
  3. Ben:
    1 april 2019
    Hoe sterk is de eenzame fietser, maar ik denk dat dat wel goed komt. Ik blijf het volgen. Succes.
  4. Henk:
    1 april 2019
    Zou dat ritueel niet gewoon "geleend" zijn uit Kalimantang? Een soort van uitwisseling. Succes met je reis vervolg zonder Alfred.
  5. Wouter van Belle:
    1 april 2019
    Ha Sjaak, vanzelfsprekend volgen wij jouw fabuleuze fietsverhalen, maar dan op de voet, natuurlijk. In katholieke kringen is deze zondag bekend als Zondag Laetare, ook Halfvasten genoemd. Laetare is het eerste woord van de Introïtus voor deze zondag en betekent 'Verheugt U'. We zijn immers dan op de helft van de Vastentijd en Pasen is in aantocht. Wellicht dat het feestje in Basel hier ook zijn wortels heeft? Wel, mochten er op je tochten zich nog andere katholieke verschijnselen voordoen, schroom niet het orakel in Utrecht in te schakelen :-). Ave!
  6. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Bummelsonntag, ik dacht eerst ergen anders aan!
    Einde carnaval (jullie waren verkleed als pelgrim) of was het misschien om jullie te huldigen?
    Mooi om de optocht met tromgeroffel mee te maken.

Goed te horen dat jij er veel zin in hebt om de tocht naar Rome te vervolgen. Natuurlijk fiets ik in gedachte mee.
    Op naar de Alpen,

Fiets ze.
  7. Ralph:
    1 april 2019
    En dan is het 1 april of doen ze daar in Swiss niet aan. Goede reis verder allenig van afstand support ik je.