Concurrentie

14 mei 2018 - Utrecht, Nederland

Beste vrienden,
Sinds gisteren heb ik ernstige blog-concurrentie. Jenny, mijn lieve echtgenote, bewandelt sinds een paar dagen de Camino. Ze is in Leon, ruim driehonderd kilometer van Santiago de Compostela, begonnen, banjert nu vrolijk rond over het Spaanse hoogland en blogt zich sinds gisteren een slag in de rondte. (JennyIpenburg.Reislogger.nl)
Het spreekt vanzelf dat ze de voorsprong die ze nu op me heeft, vandaag nog zo’n driehonderd kilometer, nooit vast kan houden. Ik nader met vaste schr..., schreden? Nee, met vaste pedaaltred natuurlijk. Waar Jenny dagelijks zo’n twintig kilometer wandelt, pak ik er gemiddeld zeventig.
Ik heb nog niet bedacht hoe ik haar tzt ga passeren. Moet dat hautain? Met opgetrokken wenkbrauwen? Of juist minzaam, met een vriendelijk handgebaar? Storm ik op haar af en ruk ik haar wellustig de pelgrimspij van het lijf? Ik weet het nog niet en zit dringend om goede raad verlegen...
Nou ja, een beetje pelgrim leeft bij de dag dus we zien wel.
Santo Domingo hing er vanochtend, maandagochtend, nog een beetje lusteloos bij. Zoals dat hoort bij een stad. Gauw wegwezen dus. Het was grauw weer. En ijzig koud. Mijn nieuwe fluoricerende handschoenen, gisteren gekocht, en een nieuw achterlicht met de capaciteit van een politiezwaailicht bewezen goede diensten. Ik kwam heelhuids de duistere ochtend door. Al dit soort handige dingen koop je in Spanje in het Chinese warenhuis. Met een Chinees achter de toonbank die alles voor je weet te vinden. Geweldig! Daar is onze Action, waar ik een grooot fan van ben helemaal niks bij.
Aan het eind van de ochtend knapte het weer aardig op en er stak een vriendelijk rugwindje op. Dat was wel even wat anders dan gisteren, toen ik zelfs tijdens stevige afdalingen nog mee moest blijven fietsen om de gang er in te houden.
De route leidde me door gebieden waar al jaren geen hollandse grijsaard was gesignaleerd en waar de tijd misschien niet heeft stilgestaan, maar wel flink achterloopt. Zo kwam ik in een taberna die gerund werd door een al te jeugdig echtpaar met een babytje, of trof ik een hoogbejaarde man met een kruiwagentje vol sprokkelhout voor zijn fornuis. Iedereen even vriendelijk. En bepaald niet mensenschuw.
Mijn rit eindigde vandaag net voor de grote stad Burgos. In een groot, luxe hotel dat door een permanente wegomlegging een soort van droog is komen te staan. Er huist nu bijvoorbeeld wel een groep Oostenrijkse Caminogangers die steeds met de bus ergens naartoe wordt gebracht, tien kilometer Camino loopt, en vervolgens hier in het hotel de dagelijkse schnitzel komt eten. Die schnitzel was best lekker trouwens.
Morgenochtend ga ik lekker in Burgos rondkijken. Genieten van de kathedraal en even proeven van het stadsleven. En dan weer verder natuurlijk. Want de pelgrim, de echte,  pelgrimeert. En staat nooit stil. En waar hij zich vroeger weeklagend, zichzelf afranselend en op versleten sandalen langs ‘s Heeren wegen voorbewoog, hoor je hem nu met verende Adidastred, of, neem mij nu, met goedgeoliede tandwielen voorbijzoeven.
Maar toch, toch is er niet zoveel veranderd.  Uiteindelijk blijven we gewoon op zoek naar onszelf.

Sjaak (op zoek naar zijn oplader)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dick:
    15 mei 2018
    Nooit bang zijn voor concurrentie Sjaak. Een sterke concurrent houd je nederig en dat is alles waar het om gaat tijdens de Camino.
  2. Piotr:
    Hoi Sjaak,
    Ik help je uit de droom, van deze concurrent kan je NOOIT winnen!
    Maar ik blijf je natuurlijk trouw.
    Weet jij het adres van de Oostenrijkse Caminogangers, ik wil ook een (salon)pelgrim worden! Hebben ze ook route's van 5 km per dag? Het is toch wel per fiets he?
    Ik bereid me goed voor en loop in VESC elke dag tussen de 5 en 8 km (volgens Ula tussen de 3 en 6 km)
    Wens jou wederom een wonderschone fietstocht.
    aller goeds.
  3. Ula:
    Hoi Sjaak,
    Niet bang zijn voor de concurrentie ,wij volgen je nog steeds /weliswaar zittend / en lezen je stukjes met de ingehouden adem ,wat heb je weer leuks beleefd die dag .
    Je was laat gisteren ,kwam het door de oplader ?
    Jullie beide hebben steun van ons !
    Vamos Sjaak !