Des pelgrims leed

8 augustus 2022 - Sankt Vith, België

Beste Vrienden,

Het kleine doch louterend leed dat me gisteren overkwam is alweer geleden. Vanmiddag wist ik een fietsenmaker te vinden die het goede wiel in voorraad had. En bovendien wilde hij er gelijk aan beginnen, zodat ik nu weer een rijwiel heb dat soepeler loopt dan in de dagen daarvoor.

Vanochtend zag dat er nog heel anders uit. De plaatselijke fietsenmakers bleken gesloten of op vakantie. Omdat ik toch actie wilde, besloot ik de kringloopwinkel te bezoeken, alwaar ik de keuze had uit een keur aan aftandse fietswielen, die meestal nog vastzaten in hun halfontmanteld fietsframe. Een vriendelijke medewerker met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt, volgde, voorzien van tangen en moersleutels, in mijn kielzog. Met de waterpomptang rondwijzend prees hij met een pikante kleun op de zadels de mogelijke doelwitten aan, daarmee de kwaliteit van het gebodene extra benadrukkend. Tot mijn grote geluk, achteraf, bleek het goede type wiel er niet tussen te zitten, dus keerde ik onverrichter zake terug naar een terras. Daar klaagde ik mijn nood bij de plaatselijke autochtoon. Hij wist van een motorzaak die op fietsen was overgegaan. En daar begon dus mijn mazzel van vandaag. Dat ik nu ook nog in een hotel met een zwembad ben terechtgekomen, is weliswaar pelgrimonwaardig, maar ook wel lekker.

Mijn stranding hier in Sankt Vith is trouwens vast niet toevallig, maar een vingerwijzing naar mijn hoger doel. Was Sint Vitus namelijk niet óók de beschermheilige van epileptici, dansers en, jawel, zangers? Vandaar dat ik vanmiddag in de grote Sint Vituskerk alhier een kaarsje heb opgestoken voor eenieder die me lief is. En nog een flinke kaars extra voor de zangers waarmee ik daar in het nog zo verre Italië mag gaan zingen…. En vooruit, nog een klein stompje voor de behulpzame fietsenmaker die me uit de brand hielp toen de nood hoog was.

Morgen gaat de reis verder. Over enkele kilometers verlaat ik de oude spoordijk en gaat de tocht voort door kleine dorpen in het kronkelige rivierdal van de Our. Ik verheug me er op en hoop daar morgen een aangenaam verslag van te kunnen doen.

Het is nog heel vroeg in de avond en ik verwacht mezelf, de pelgrimsschaamte voorbij, zodadelijk tussen de vele andere fietsers terug te vinden in de welnesscatacomben van dit hotel.

Groet van Sjaak…, (speelt even de toerist)

1. Patty:
    8 augustus 2022
    Fijne avond en geniet in de wellness. Het is je gegund
  2. Ingrid:
    Wat een mazzel! Heuze avonturen beleef je nu al 😉 geniet van het hotelletje. 😴
  3. Izaak:
    8 augustus 2022
    pelgrims zijn niet per definitie asceten!
  4. Jan Goedhart:
    8 augustus 2022
    Tja soms moet je even van je geloof durven afvallen.
  5. Johan:
    8 augustus 2022
    Mooi man, wat een mazzel.
    Dat zal je wel verdiend hebben.
    Ik kijk nu al weer uit naar her volgend avontuur.
  6. Carla van Denderen:
    8 augustus 2022
    Ja, zo zie je maar niets is zonder reden. Ook deze ervaring niet met de behulpzame fietsenmaker.
    Morgen weer met goede moed verder. Succes.
  7. Astrid:
    8 augustus 2022
    Fijn dat je morgen verder kan!
  8. Cobie van Kats.:
    8 augustus 2022
    Mooi verslag Sjaak! Jij kan je tegenslag zo mooi omschrijven.
    Dat ik er van geniet!
    Heel herkenbaar ook.
    Nog vele meevallers voor de rest van je tocht!
  9. Ula:
    8 augustus 2022
    Hoi Sjaak, door je nieuwe wiel zal je nog harder gaan. Zo zie je nou weer dat niet alleen ongeluk zit in klein hoekje , maar ook geluk ! Moderne pelgrim mag ook een beetje genieten van wel verdiende welness !
    Goede reis morgen !
  10. Jan:
    8 augustus 2022
    zonder lijden ben je ook geen echte pelgrim
  11. Marijke:
    8 augustus 2022
    Tja, zoals de coach in mij het samenvat; Het is nooit de situatie, maar altijd jouw gedachten over de situatie .... En jouw gedachten zijn goud!
  12. Paul Molenaar:
    8 augustus 2022
    Na deze strubbelingen met je fiets hoop ik dat het je de rest van de tocht voor de wind gaat. Ik leef met je mee.
  13. Jeannette Ipenburg:
    8 augustus 2022
    Wat een avonturen en alles weer overleefd 😅💪
    Veel sterkte morgen!
  14. Frank Franke:
    8 augustus 2022
    Er komt weer een superlang aan!
  15. Ada:
    9 augustus 2022
    Nou Sjaak, je bent echt wel een enorme bofkont! Want vind op een maandag in vakantietijd maar eens een fietswiel in de juiste maat en een meelevende fietsenmaker die je snel
    uit de ellende helpt! Ik geloof stellig dat het de Heilige Vitus is die hier achter zit. Hoe het ook zij, jij kunt morgen weer verkwikt en met hernieuwde energie je tocht vervolgen! Goede en mooie rit morgen! 🍀😘
  16. Sjefke:
    Hoi achterwielsjaak,

Mooi dat een BELGISCHE fietsenmaker je uit de brand geholpen heeft. Jij raakt niet snel in paniek en weet dat alles weer op zijn pootjes komt. Een juiste pelgrims gedachte.
    Beloofd vandaag een mooie route te worden door de natuur in het zonnetje. Hopelijk niet te warm, maar ik gok dat op het eind van de finish vandaag een koel drankje klaar staat. En natuurlijk onderweg een bakje pleur ( koffie).
    Geniet van je tocht,
    Fietse
  17. Ria van der rijst:
    9 augustus 2022
    Sjaak genoten van je wellness. Had je zeker verdiend.
    Trouwens wat mooi, dat je weer zo n mooie tocht maakt.
  18. Marja L:
    9 augustus 2022
    He Sjaak, ik lees je verhalen met veel plezier. Goede rit morgen.!