Freewheelen

29 maart 2019 - Colmar, Frankrijk

Lieve lezers,

Allez, laat ik om te beginnen maar eens een oud en belegen gezegde van stal halen: ‘de morgenstond heeft goud in de mond’. Ik kon er vanochtend niks aan doen, maar toen ik buiten kwam was dat het eerste wat me te binnen schoot. Het lage zonlicht weerkaatste fel op de gevels van de vakwerkhuizen en de frisse oostenwind blies het rijke parfum van onbekende bloesems door het oude, tegen een heuvel aangelegen stadje Barr. We stapten welgemoed op de fiets, en met de zon als baken reden we pal naar het zuiden. Met links en rechts onafzienbare wijngaarden die al eeuwenlang het landschap domineren en de Elzas wereldberoemd en rijk maakten. Een deel van het pad dat we vandaag reden is aangelegd over de fundamenten van een Romeinse heirbaan. Geweldig idee dat ook de langeafstandsreiziger van toen al van deze route gebruik kon maken en dat vele generaties pelgrims dat door de eeuwen heen ook al deden.

De rit van vandaag voerde ons over de uiterste oostflanken van de Vogezen. Rechts van ons op enkele kilometers afstand de bergen en links het brede Rijndal met in de verte de vage contouren van het Schwarzwaldgebergte. Tientallen kleine stadjes liggen hier als stoere vestingen verspreid over het heuvelland en iedere binnenkomst door een stadspoort biedt weer een verrassend en sprookjesachtig panorama op de bijzondere huizenpracht.

Christus en Maria zijn nooit ver weg in deze door de natuur zo rijkbedeelde streek. Kleine kapellen waar het veilig toeven is, zijn, samen met doorleefde kruisbeelden op kruispunten van wegen, de heilige totems van dit land. De kerken torenen als solide wachters boven de stadshuizen en hofstedes uit. God is hier alomaanwezig.

Vandaag zijn we aangeland in de mooie stad Colmar, slechts vijftig kilometer van Barr verwijderd.  Het was allemaal zó mooi onderweg dat je vaak niet anders kon dan stapvoets rijden. Morgen volgt nog een zonnig traject van 75 kilometer. Als dat in hetzelfde tempo gaat als vandaag, dan wordt het nog een hele lange dag....

De beste groeten van Sjaak (in een vrome bui)

1. Hajo van Hasselt:
    29 maart 2019
    Ik lag nog een dag achter.... jullie zijn al in Colmar! Misschien morgenochtend nog even tijd voor het Isenheimer Altar?
  2. Jeanne:
    29 maart 2019
    Wat een prachtig gebied hè? Al die vroomheid is me destijds niet opgevallen. Waarschijnlijk dankzij de heerlijke wijnen en lekkere Flammkuchen.
    Alfred is op de foto zelf getransformeerd in een gouden zon🌞
    Mooie tocht morgen, maar eerst: lekker slapen!
  3. Michiel:
    Hoi Sjaak,
    Wat kun je alles toch mooi verwoorden.
    En de omgeving van Colmar met vakwerkdorpen, wijngaarden en daarachter de bergen van de Vogezen is inderdaad prachtig.
  4. Deanna Raap:
    Hi Sjaak,
    Dank je dat je mij hebt toegevoegd om te genieten van jou verhalen. Het is een zegen om te horen dat je ervaart dat God alomaanwezig is.
  5. Bernard de Beer:
    30 maart 2019
    Ik zou zeggen, genieten maar en rustig aan je wordt tenslotte niet op je hielen gezeten door Armstrong. Enjoy
  6. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Freewheelend genieten van de dorpjes, wijngaarden en de natuur.
    Bij mij staat in de Dikke van Daele bij Freewheelen: bikkelen.
    Al 600 km gefietst.
    Op naar Bazel. Dan richting Lausanne.
    Geniet relaxt van jullie tocht en het zonnetje.
    Wij hebben inmiddels weer afscheid genomen van de bergen.

fiets ze