Groeten uit Frankrijk

19 april 2018 - Compiègne, Frankrijk

Beste vrienden, we hebben hem de afgelopen twee dagen stevig van Jetje gegeven en staan nu, gevoelsmatig, al voor de poorten van Parijs. Bijna tweehonderd kilometer hebben we afgelegd sinds we eergisteren bij Rumegies de Franse grens overgingen en er resten ons er nog maar zo’n honderd voor we onder de Triomfboog onze schoenveters feestelijk gaan herstrikken. Voor Alfred is de koek dan op. Hij vertrekt zondagochtend met de bus naar huis en zit maandag, met als warme herinnering een bruingebraden nek, weer achter zijn bureau.

Wat is het toch geweldig om op de fiets dit noordfranse landschap te doorkruisen. Natuurlijk hebben we geluk met het zomerse weer. Zo veranderen de onder zware leistenen daken zuchtende roodstenen dorpen vanzelf in openluchtmusea. Spiegelen de met gitzwart water gevulde kanalen azuurblauwe luchten en buitelen de rivieren in hun rimpeling gouden zonnen in het rond. Het lichtglooiend heuvelland, de oude sluizen, de ouderwets voortploffende vrachtschepen, zwaar geklonken, soms wel honderd jaar oud. Met aan de groene oevers: vissers, samen met hun vrouw, alle aandacht voor de dobber. En, daardoorheen, wij, Alfred en ik, voortploegend op de cadans van onze ademhaling. Genietend van elk moment.

De wind en de zon, daar kan geen slaappil tegenop. Ik geloof dan ook dat dit verhaal niet helemaal afkomt. Morgen meer...

Maar hoe dan ook: Groeten uit Frankrijk!!

PS: bedankt voor al jullie leuke reacties, suggesties en goede/slechte raad! Ik geniet ervan.  Als ik van de week een keer een rustdag neem ga ik eens even gezellig reageren.

1. Ineke Wenting:
    20 april 2018
    Slaap lekker jullie, je hebt het verdiend! Ik geniet niet alleen van je prachtige omschrijvingen, maar ook je foto’s spreken hun eigen verhaal erbij!! Succes verder!! Keep up this good spirit👍
  2. Alex:
    20 april 2018
    Prachtig land schap , leuk zo langs het water af.
    Ziet er naar uit dat jullie het naar je zin hebben , geweldige uit daaging en mooi landschap het kan niet beter petje af voor jullie 2
  3. Yvon:
    Prachtige verhalen ! Ptachtigr prestatie geniet verder ! Groetjes
  4. Ula:
    20 april 2018
    Geweldig ,wat jullie presteren ! Eh oh zo mooie omgeving !
    Sjaak je mist straks je fietsmaatje ,Alfred gaat naar huis ,maar wij houden je op de been met onze reacties.
    Zo 1/4 van de reis heb je al gedaan dus rest zou ook wel lukken.
    Fijne zonnige dag !
  5. Ralph:
    Mannen ,
    Het lijkt wel alsof ik bij een van jullie achter op zit. Kan niet wachten op het vervolg want ik lee(f)s met jullie mee.
    Behouden route naast de vaart
    Ralph
  6. Ben:
    20 april 2018
    Genieten ,ook vanaf de zijlijn.Sterkte in het vervolg
  7. Mirjam Kok-Prak:
    21 april 2018
    Ha Sjaak! Van mijn ouders hoorde ik Mooi je reis zo te mogen volgen. Zelf heb ik goede herinneringen aan mijn fietstocht naar Taizé (nabij Cluny). De Ardennen waren een goede warming up voor het vervolg in Frankrijk. Goede reis!
  8. Marijke:
    21 april 2018
    Wat fijn dat ik zo steeds een stukje mee ga, zonder bezweet te raken. Hoe is het met je rib?