Laat op stoom

6 april 2019 - Bergamo, Italië

Beste vrienden,

Ik kwam vrij laat aangewaaid in Bergamo, vanavond. Ik had de hele dag treuzelig rondgefietst en kwam pas laat in de middag lekker op stoom. Kan gebeuren.

Het begon vanochtend met een veerbootreisje over het Comomeer. Van Varenna naar Bellagio. Daar kon ik, met nog geen honderd meter gefietst, gelijk aan een stevige klim beginnen. Dat was even slikken! Bijzonder was, dat de bergflank waar ik tegenop moest, kennelijk heel beschut ligt. En goed op de zon, want de natuur is er een heel stuk vooruit op de rest van de streek. Volop bloeiende rozen. En de bomen al behoorlijk in het blad. Dat gaf gelukkig wat afleiding!

Een kronkelige, avontuurlijke weg langs de rotskust volgde. Met een paar kilometerslange tunnels. Da’s wel wennen trouwens. Vanwege het enorme lawaai van het verkeer, maar ook omdat je geen idee hebt waar die herrie vandaan komt. Het geluid is overal en jaagt je op. Natuurlijk zijn er lampen in die tunnels, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan allemaal branden. De inktzwarte duisternis waar je soms induikt is ook niet bevorderlijk voor het geestelijk welzijn, vooral niet omdat mijn fietsverlichting uit van die stroboscopische flikkerlampjes bestaat. Ik blijk dan opeens best wel heel hard te kunnen fietsen.

Maar er waren ook hele mooie trajecten bij. Met veel mooie villa’s en soms een kasteelruïne... Na een uurtje of wat was dat feest voorbij en kwam ik weer aan de oevers van de Adda terecht. De rivier die ik gisteren ook gevolgd was op mijn weg naar het Comomeer. Hij vult het meer dus, maar voert het water ook weer af. Het zijn mooie oevers, met veel vogels en beschermde natuur. Er is ook veel waterbouwkundig werk te zien in de vorm van antieke kanalen en sluizen. Naadloos zijn daaraan drie waterkrachtcentrales uit het begin van de vorige eeuw toegevoegd. Die zijn eigenlijk ook al antiek; ze zijn uit de tijd van Edison, maar ze functioneren nog steeds. Ik keek mijn ogen uit en van stevig doorfietsen was echt geen sprake meer. Ooit heeft Leonardo da Vinci de eerste plannen voor al die kanalen, sluizen en irrigatiewerken gemaakt. Nu is alles in een romantische staat van verval geraakt. Ook heel mooi.

Maar goed, mijn doel was Bergamo. En die stad heb ik ook gehaald vandaag. Prachtige, zeer oude binnenstad. Die ligt ver boven de rest van de stad en is met een leuk kabeltreintje, de funiculare, te bereiken. Heb ik vanavond nog even gedaan. En daar kom ik nog een keer voor en op terug, want er staat een magistrale kathedraal die gezien mag worden!

Met opgewonden groet,
Sjaak (wat is er toch veel te beleven!)

1. Ralph:
    OLa Maestro,
    Echt genieten , van je verhalen zo laat op de avond van de 7 april. Of moet ik zeggen ochtend van deze zondag. Wacht op wat er nog komen gaat. Ciao
    Ralph
  2. Huub Miltenburg:
    Sjaak
    Het is wel eens afzien , maar zeker mooie dingen re zien.
    We genieten ook een beetje mee hier.
    Op naar de volgende topdag
  3. Henk:
    7 april 2019
    Che meravigliosa descrizione delle tue esperienze. E un grande supporto attraverso magnifiche foto. Buon viaggio !!
  4. Jeanne:
    7 april 2019
    Wat een mooie streek en wat een boeiende geschiedenis! Lees je dat van tevoren of onderweg? Italianen zijn er trots op. Kunnen wij nog wat van leren.
    Mooie dag!
  5. Piotr:
    Hoi Sjaak,

De lente ontwaakt uit zijn winterslaap en jij hebt hem ontdekt in Italie.
    Wat kan de natuur toch prachtig zijn (en gratis!).
    Ondanks de inspanning blijf jij links/rechts kijken en laat ons mee genieten met de foto's.
    Ik wil dat ook wel beleven. Mag ik volgend jaar meerijden?
    Samen op een tandem en ik achterop (zonder trappers). Moet toch kunnen, dat is vriendschap.
    Je weet ik ben een dromer.
    Geniet van je tocht.

fiets ze.
  6. Hetty den Daas:
    Beste Sjaak,
    Graag volg ik jou pelgrimstocht !
    Mooie foto’s zag ik al voorbij komen!
    Dochter v Mvr den Daas
    Buon viaggio saluti Hetty
  7. Marit:
    7 april 2019
    Volgens mij heb je een nieuwe levensroeping: Sportieve en avontuurlijke vakantieganger en verhalenverteller! Mij heb je als fan!
  8. Jan:
    7 april 2019
    Prachtige foto's, wat is Italië toch mooi, ik zou zo een stukje mee willen fietsen!
  9. Wim Okhuijsen:
    7 april 2019
    elke ochtend lees ik eerst met veel plezier jouw reisverslag en bekijk ik de mooie foto"s
    ik heb veel bewondering voor jouw doorzettingsvermogen
    veel succes en plezier voor de rest van de tocht