Een lange dag

26 maart 2019 - Brulange, Frankrijk

Beste vrienden,

De rafelige, versleten EU-vlag wapperde ons mismoedig uit toen we Schengen vanochtend verlieten. Hij voelde vast al aan dat zijn dagen geteld zijn. En dat hij in al zijn rafeligheid wel erg nadrukkelijk het dreigende verval van een verenigd Europa symboliseert. De EU heeft zo z’n prijs en z’n nadelen, maar heeft ons ook veel stabiliteit opgeleverd. Al meer dan zeventig jaar een vredig Europa. Dat was in de geschiedenis nog niet eerder vertoond!! Maar goed, we gaan het meemaken. Wellicht hangt er volgende week een verse vlag met een ster minder en wordt Groot Brittannië weer een mooi eiland in de Noordzee.

De zorgen van Alfred en mij lagen vanochtend al snel op een ander vlak, toen we ondanks Google-maps, de Mio en de detailkaarten door een navigatiefoutje toch op een halverdronken pad langs de Moezel terechtkwamen. Het kwam goed, maar niet zonder natte voeten. Eenmaal ontsnapt aan het zuigende veen doolden we later in zuidelijke richting door de heuvels van een verlaten Lotharingen. Een mooi glooiend landschap met toch wel veel gemene klimmetjes en korte, steile afdalingen, waarbij je goed in de remmen moet.

De dorpen zijn er goed opgeknapt, maar leeg en overdag zonder leven. Geen kroeg, geen winkel, luiken dicht. Er wordt veel geforensd, wat we goed konden merken toen aan het eind van de middag de tot dan toe uitgestorven wegen opeens volliepen met haastige automobilisten. De dag was koud, grijs en guur begonnen en zo leek hij hier ook te gaan eindigen totdat er toch nog een zonnetje doorkwam dat al snel weer in een gouden gloed onderging.

We hebben een prachtige Chambre d'Hôte gevonden, waar we gerieflijk de avond kunnen doorbrengen. Een avond die verdraaid kort gaat worden want mijn ogen vallen spontaan dicht. Bijna honderd kilometer bergje op bergje af eist een hoge tol van de oude man! We zijn nog zo’n 260 km van Basel en moeten er morgen maar eens een rustige dag van maken.

Een allerbeste groet van Sjaak (gaap) en Alfred (die nog behoorlijk kwiek om zich heen zit te kijken)

1. Jan:
    26 maart 2019
    Nou, die 'oude man' is toch nog behoorlijk kwiek bezig zou ik zeggen. Leuk om zo met je mee te reizen!
  2. Jan de Waard:
    26 maart 2019
    Go go go, oude man! Respect!
  3. Astrid:
    26 maart 2019
    Lekker rozig je nest in....frisse lucht werkt beter dan een biertje;-)
  4. Jeanne:
    26 maart 2019
    Klinkt best pittig wat jullle vandaag meegemaakt hebben. En niet zo gemütlich. Die chambre d’hôte hebben jullie wel verdiend! Truste
  5. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Handig dat je een waterfiets hebt!
    Bijna 100 km gefietst, petje (fietshelm) af.
    Bij nader inzien valt het ook wel mee, ik heb gisteren wel 120 km afgelegd!! Met extra handicap: sneeuw en zon.
    Bij een mooi kerkje (ingesneeuwd ) bij Chatel op onze route heb ik aan jullie gedacht en een goede reis gewenst voor de pelgrims.
    Heeft het geholpen? Denk van wel.
    Veel plezier samen.

Fiets ze
  6. Bernard de Beer:
    27 maart 2019
    Zo'n dagje ff wat minder heb je nodig, de boog kan niet elke dag gespannen zijn. Maar idd petje af. Geniet ervan.
  7. Ralph Steve Wolff:
    27 maart 2019
    Top bezig en dat niet eens op een MTB.