Lentekriebel

15 maart 2019 - Utrecht, Nederland

Beste vrienden,

Volgende week woensdag, de twintigste maart, dan is het eindelijk zo ver. De noordelijke helft van onze aardkloot keert zich weer naar de zon en dat betekent dat de lente begonnen is. En dat bevalt me wel. Het genoeglijke en zo zonnige lentevoorproefje dat we met z'n allen een paar weken geleden mochten beleven deed de pelgrim in mij spontaan ontwaken. En met een niet te stuiten enthousiasme begon ik me voor te bereiden op de dag die ik wist dat zou komen.

Je moet dat kennen! Zo'n onbewolkte, zonovergoten lentedag, zo'n dag waarop elk geluid een stil verlangen duidt. Zo'n dag waarop de vogelen met gewaagde hofmakerij de lucht doorklieven, zich wellustig wentelend in het zoete zwerk. Zo'n dag waarop de levenslust het wint van winterloomheid en oudedagsreserves. Zo'n dag dus. Of het hier volgende week woensdag dan echt zo'n mooie dag wordt, dat weet ik natuurlijk nog niet. Maar ik zal me er door het weer niet van laten weerhouden om op die eerste lentedag voor een flinke reis op de fiets te stappen. Om uit te vliegen. Pelgrim Sjaak is weer wakker en hij moet er nu echt op uit. Naar Rome. En nog veel verder...

De voorbereiding loog er niet om, dit keer. Omdat ik al zo vroeg in het seizoen vertrek, verwacht ik wel dat het ook nog knap koud en nat kan zijn en daarom heb ik de afgelopen tijd nog wel wat gruwelijke ontberingen opgezocht. En dat was uiterst leerzaam. Zo heb ik urenlang in regen en hagel rondgefietst met doorweekte handschoenen en met een lek regenpak. Maar dat was nog niks, slechts een beginnetje.., ik moet de Alpen ook nog over nietwaar? Daarom heb ik vervolgens óók de barre vrieskou nog opgezocht. En dichtbesneeuwde, beijzelde wegen bereden. En dat alles met een gulle glimlach. Schuilt er dan een masochist in mij misschien? Ik weet het niet. Ik vond het wel lekker allemaal en al die kou en nattigheid nam ik graag voor lief.

Natuurlijk mag mijn Gazelle weer mee. Met wat verse tandwielen erbij, wat extra olie op de ketting en een nog kleiner verzet dan voorheen zal ik me als een klipgeit tegen de Ardennen, de Jura, de Vogezen en de Kaninefaten opwerken. De confrontatie met Alpen en Apennijnen zie ik met vertrouwen tegemoet. Het zijn slechts hobbels in een lange weg. Maar wel grote natuurlijk. Geen verborgen bergpaadje zal me nog ontgaan met de onmisbare hulp mijn sympathieke navigatiehulp Mio. En mijn knapzak zal gevuld zijn met voedzame spijzen en mierzoete energiedrankjes. Kom maar op met die bergen!! Kom maar op met die tegenwind. De reis is mijn bestemming en mijn lot.

Natuurlijk zal ik zo af en toe op het zonnig terras van een kleine taverna het verdiende rustmomentje pakken en demonstratief de grote routekaart openflappen, in de hoop dat er snel iemand in een deuropening verschijnt, zodat ik daar even een praatje mee kan maken in mijn nieuwverworven Italiaans. En mogelijk ontmoet ik dan, ver voorbij die hoge bergen, in een heel klein en bijna vergeten dorpje, ergens langs die lange, brede en traagstromende rivier de Po, zomaar mijn oude idool Don Camillo. Dorpspastoor en bestrijder van alle kwaad. Held uit vervlogen tijden. Míjn held uit vervlogen tijden...

Met de allerbeste groeten van Sjaak (telt de dagen af)

1. Ineke Wenting:
    15 maart 2019
    Moge Don Camillo je vergezellen op je hele reis! Wat een avontuur ga je weer tegemoet! We hebben het nog over je eerste Pelgrimstocht!
    We wensen jou een prachtige tocht, succes met de ongetwijfeld komende ontberingen, maar wij kijken, heel egoistisch, weer uit naar je geweldige verhalen! We zijn smulpapen geworden van je prachtige taalgebruik! Kom daar nog eens om!
    Vanuit Florida onze allerliefste wensen voor een wederom geweldige tocht! Leo en Ineke
  2. Jan Goedhart:
    15 maart 2019
    Succes maat. Ik lees je verhalen en zal er soms op passende op reageren.
  3. Huub Miltenburg:
    16 maart 2019
    Super Sjaak mooie uitdaging.
    We gaan je reisverhalen volgen
  4. Tineke:
    16 maart 2019
    Nog even Wim Hof checken?
  5. Petra:
    16 maart 2019
    Tous les matins nous prenons le chemin,
    Tous les matins nous allons plus loin.
    Jour après jour, Don Camillo nous appelle,
    C’est la voix de Compostelle.

Ultreïa ! Ultreïa ! Et suseia Deus adjuva nos !
  6. Piotr:
    Beste Sjaak,

Vol goede moed op pad, het avontuur tegemoet!
    De wereld ligt aan je voeten (en de bergen).
    De Alpen en de Apennijnen .............. je hebt je ski's toch bij je?

Natuur, nieuwe inzichten, kerken/abdijen, ontbering, geluk's momentjes, ontmoeting met mens en dier, stilte en BEZINNING:
    de verhalen verteller Sjaak gaat het allemaal beleven. En wij mogen dat mee reizen ;
    elke avond weer een glimlach als we jou dag mogen ontvangen!

Een moment van bezinning op 26 april a.s. (ritueel mijn uitnodiging verbranden).

Wens jou een behouden tocht,
    "viaggio piacevole"

piotr
  7. J.A. Slingerland:
    Beste Sjaak,

Ik heb gisteren, na het geslaagde museumbezoek, niet de kans gehad om je te zoenen en je een hele goede reis toe te wensen voor een soort ontdekkingstocht naar jezelf.
    Je boek 'Op de fiets naar Santiago' wordt door mijn bezoek
    regelmatig met be- en verwondering gelezen. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende, vol met verhalen van je belevenissen in de voor jou zo bloemrijke en beeldende taal.
    Succes en een houden tocht toegewenst en tot ziens bij Walk & Roll.

Joke
  8. Piotr:
    beste Jenny,

Achter elke grote fietser staat een nog grotere wandelaar.,

groetjes
  9. Eddy:
    Hoi Sjaak,

Allereerst wil ik je weer een ongelofelijk avontuur toe wensen, heel veel plezier en als je ergens een sprankje zonlicht tegenkomt, stuur dan een klein beetje onze kant op.
    Fantastisch dat de reis op 20 maart 2019 gaat aanvangen, 61 jaar nadat mijn oogjes het licht mochten zien.
    De astronomische lente begint dit jaar op woensdag 20 maart om 21.58u en eindigt op vrijdag 21 juni.
    De meteorologische lente is echter al lang begonnen, namelijk op 1 maart en duurt tot 1 juni (maar dat is meer een kwestie van internationale afspraken geweest).
    Maar hoe dan ook een nieuwe lente een nieuw geluid, een nieuw avontuur.
    Ik smul nu al van de verhalen die je onze kant op gaat sturen en hoop ook alweer stiekem op een klein boekje.
    Succes Sjaak, ik reis met je mee.
    Eddy
  10. Jeanine:
    Hey Sjaak,
    Heel veel plezier en succes op deze reis. En wat gaaf om als digitale reisgenoot met jou mee te genieten!
    Liefs, Jeanine
  11. Frank Franke:
    16 maart 2019
    Succes en masochisme toegewenst in Alp en Apenijn! Pijn heeft hier een andere dimensie...
    Bekijk deze link, het is ergens in Noord-Italië, juni 1989:
  12. Bernard de Beer:
    Beste Sjaak,
    Ik denk nog aan gisteren, we spraken af bij het Transferium om naar de Keizershof te gaan en je liet je lunchpakket in de auto liggen. Waarschijnlijk was je al met je gedachten bij de grote dag van je vertrek naar het zuiden. Later die dag had je pech dat er iemand met je uitrijkaart vandoor was., maar ook dat kwam goed. Die was achteraf niet nodig. Ik ga je blogs lezen en wens je veel plezier en vooral dat de weergoden je goed gezind zijn.
  13. Jeanne:
    Lieve Sjaak,
    Een romanticus in hart en nieren, die zie ik in jou en in de manier waarop je je (verlangen naar) avontuur verwoordt. Afzien hoort daarbij. Want dan LEEF je!
    Ik ga je met veel aandacht en bewondering volgen. Want man, wat heb jij een drive en een durf!
    Hou je Sjaaks!
  14. Jeannette Ipenburg:
    Lieve Sjaak,

Ik ga je zeker iedere dag weer op de voet oh nee fiets in jou geval volgen.
    En mee genieten van je prachtige avonturen die je vast en zeker weer gaat meemaken! !
    Heel veel succes en plezier 😘
  15. Tineke van Meer:
    Lieve Sjaak,

Ook dit jaar wens ik je een fietsreis die je weer heel veel waardevolle ervaringen - en dus herinneringen (voor in de knapzak) - gaat brengen!
  16. Afra:
    16 maart 2019
    Ik verheug me nu al op je verhalen. Heerlijk om vanuit de luie stoel al die ontberingen te volgen. Heel veel sterkte en vooral ook veel plezier! Stoer hoor!
  17. Ralph Steve Wolff:
    Hi Maestro,
    Nieuw avontuur , nieuwe wegen te ontdekken , dat op je Gazelle en Mio als Je gesprekspartner/ navigatie systeem. Goede reis en ik hoop dit keer niet met gekneusde ribben 🥴
  18. Dick:
    Hoi Sjaak,
    Ook ik ben een groot bewonderaar van Don Camillo. Ben dan ook benieuwd of je hem tegenkomt. Ondanks zijn hoge leeftijd ben ik ervan overtuigd dat dit soort figuren onsterfelijk zijn. Daar kan het dus niet aan liggen. Hopelijk is hij ook onkreukbaar en heeft hij niet, zoals velen van zijn vakbroeders, dingen gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen, waardoor hij nu in een eenzame Toscaanse cel zijn dagen slijt.
    In ieder geval succes!
  19. Ula:
    Dag Sjaak,
    Er is weer zo ver ,op de pedalen !
    Het wordt weer genieten, als ik je voorstukje lees.
    Laaste programma “Langs de Romeinse wegen “ ging over jouw eindbestemming Napels, vele kilometers verder ,maar heel indrukwekkend ! Kijk uit voor de “ babygangs” daar ! Al weet ik zeker dat ,als ze jouw spierballen zien dan schrikken ze !
    Succes en veel plezier 🚵‍♂️ 🚴‍♂️
  20. Anke:
    Heerlijk Sjaak, het wordt weer genieten. Hele mooie reis gewenst! liefs, Anke
  21. Izaak:
    17 maart 2019
    Beste Sjaak,
    Sidder en beef bij de oversteek van de Caninefaten. Gevreesd zijn daar de Quibus die leugenaars in de nacht van hun mannelijkheid beroven!
  22. Carla van Denderen:
    17 maart 2019
    Hallo Sjaak, heerlijk dat je weer een prachtige tocht gaat maken. Geniet ervan en heel veel plezier. Groetjes Carla
  23. Wim Okhuijsen:
    18 maart 2019
    Hallo Sjaak, ik wens je een mooie en spannende reis en gezien je laatste reisverslagen kijk ik met veel plezier uit naar je komende reisverslagen.
  24. Alex:
    18 maart 2019
    Heel veel success met de rit kan niet wacht om je belevenissen te lezen

Sterkte
  25. Corinne de Ruiter:
    18 maart 2019
    O Zuilense ridder op uw ijzeren ros,
    Zie uit naar een nieuw epos
    Buon Viaggo
  26. Jeanette van den Berg:
    20 maart 2019
    Goede reis, Sjaak! Ik kijk uit naar je reisverslagen.