Les Landes

5 mei 2018 - Saint-Yaguen, Frankrijk

Beste vrienden,

Vandaag was het vier mei, de doden zijn herdacht. Als het recente doden zijn, dan gedenken we ze elke dag. Soms ieder uur. Gelukkig helpt de tijd ons om de boel wat te laten slijten. En op een dag, ooit, kun je weer verder. Gelukkig maar.

Het is nog maar tweehonderd jaar geleden dat reizigers, pelgrims, die vanaf Pisos naar Dax reisden bij voorbaat het heilig oliesel al kregen aangereikt. Je wist bijna zeker dat je die beproeving niet ging overleven. In de zomer liep je er in de zompige moerassen malaria op en in de winter werd je er vakkundig gestript en gekeeld door rondtrekkende roversbenden. Gelukkig is dat nu veranderd. Een wandelende pelgrim struikelt er hooguit nog over een boomwortel en de fietsende bedevaartganger laat zich op zo’n smal asfaltweggetje hooguit de vouw uit zijn fietsbroek rijden door een plaatselijke wegpiraat.

Onafzienbare dennenbossen bedekken het vlakke landschap, onverwacht onderbroken door akkers en uitgestrekte wijngaarden waar, ik heb dat vanavond beproefd, uitstekende wijnen worden voortgebracht.

De weergoden waren me vandaag gunstig gestemd. Een strakke noordoostenwind joeg me gezwind naar het zuiden. De zon scheen haar ietwat bleke licht, en aan een verre kim zag ik al de pieken van de nog te bedwingen Pyreneëntoppen.

In het dorpje Saint-Yaguen – ik bevond me nog in de laagten van Les Landes – rezen mij de haren al te berge en zakte mij de moed diep in de sportschoenen. Wat zijn ze hoog, die bergen! Dit gaat nog een klus worden!

Gelukkig was er nog een tussenstop die met enig overleg en wat fantasie op te lengen valt tot een korte vakantie; ik zou me nog wat vermeien met een collega-zanger die hier, in Les Landes, een eenvoudig optrekje heeft. Gelukkig was hij thuis. Ik werd hartelijk ontvangen met drank en een bouillabaisse, waar ik gelukzalig van nageniet. Ondertussen bespraken we onder het genot van een goed glas wijn het ongerief dat de vroegere pelgrim te doorstaan had, hetgeen een uiterst louterende uitwerking op me had. Ik ga er voor.

Kom maar op met die paar bergen!!

De beste groeten van Sjaak. (Uiterst welgemutst)

1. Ineke Wenting:
    5 mei 2018
    Laat de goede wijn je niet overmoedig maken! Respecteer de bergen, gedenk ook morgen de collegae die het onderspit gedolven hebben, ook al is het bevrijdingsdag. Maar bevrijd van die bergen ben je vooralsnog niet.....
    Een feestelijke dag toegewenst🇳🇱👍🙋
  2. Mariëtte:
    5 mei 2018
    Oei Sjaak dat zijn inderdaad van die hoogtes. Van een afstand lijkt het altijd extra hoog. Maar als je dichterbij bent kunt je dat niet meer zien. Dan is het gewoon een weg. ... je gaat het dan alleen voelen. Succes Sjaak. De aanloop was een mooie training. Het gaat je lukken. Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat😉
  3. Ralph:
    Pelgrim Sjaak,
    Houd Moed , Recht zo die gaat en wij zullen je vanuit Loosdrecht blijven aanmoedigen.
  4. Tonny Buitenhuis:
    5 mei 2018
    Heel rustig doorgaan, stoppen als het even niet gaat en dan weer rustig doorgaan, het gaat je lukken. En je weet achter die bergen vind je Jenny. Je kan het.
  5. Ula:
    5 mei 2018
    Lieve Sjaak,wat een doorzettingsvermogen heb je ,petje af !
    Die bergen dat wordt wat ,maar je hebt alle tijd om die te overwinnen.
    Succes !
  6. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Als snowboarder houd jij van de bergen!