Alles is mooi

30 april 2019 - Napels, Italië

Beste vrienden,

Gisteren was ik nog in Paestum, genoemd naar de God van de zee, Poseidon. Ze hadden daar, speciaal voor hem die reusachtige travertinnen tempel gebouwd.  Vandaag ging ik op bezoek bij Vulcanus, de broer van Poseidon. Heerser over het vuur en Smid der Smeden voor alle Goden. Ik was, aan de rand van Napels, in de vulkaan Campi Flegreï. De schoorsteen van zijn onderwereldse smidse. Het rookt, smookt en borrelt daar al duizenden jaren. En niemand maakt zich er bijzonder druk om.

Nou ja, niemand... Vulkanologen weten al een aantal jaren dat de verwoestende klap steeds dichterbij komt. Een plof van ondenkbare grootte. De bodem zwelt hier langzaam en dat kon ik goed merken want ik moest al een echte bult op om boven te komen.

De bodem is hier, in de krater van Campi Flegreï bedekt met salpeter. Als je even op een kei gaat zitten om uit te rusten, brandt je broek van je gat. Het stiksel vergaat waar je bij staat. Naargeestige zwaveldampen waaien in je neus en reageren met het zweet op je huid... Het schrijnt op je armen en je neusgaten voelen schraal. Je krijgt dorst. Je mond wordt steeds droger... Voel je de bodem golven? Kan je er niet in wegzakken? Is dit soms de hel? Ben ik wel veilig hier, achter een simpel hekje? Is dit wel een plek voor mensen? Een oorverdovend gesis van ontsnappend gas, het naargeestig geblop van uiteenspattende modderbellen...

Het was er mooi, het was er spannend. Maar ik had het na een kwartiertje toch wel bekeken. Vulcanus redt zich ook wel zonder mij. Wegwezen dus! Terug naar de stad waar alles in beweging is, een stad van sleetse chaos waar regels niet bedoeld zijn om nageleefd te worden, maar waar ze slechts als richtlijn gelden voor wanneer het niet anders meer kan. Een stad van gekke mensen. Lomp en vriendelijk tegelijk. Een beetje geven en een beetje nemen. Even toeteren. Alles is goed en alles is mooi want het is maar hoe je er tegenaan kijkt...

Alles was mooi. Alles is mooi. Het zat me best wel eens tegen, de afgelopen zes weken. Maar dat ben ik al lang weer vergeten. Koud? Nat? Moe? Geen idee! Vergeten! Wat overblijft is een aangenaam vredig gevoel. Ontspanning.

Alles is mooi.

Bedankt voor jullie aandacht en voor de gezellige reakties! Tot later...

Groet van Sjaak (vrijdag weer thuis op de bank)

1. Jan de Waard:
    30 april 2019
    Genoten van je verhalen, respect voor je doorzettingsvermogen.
    Tot snel!
  2. Mirjam Kok-Prak:
    1 mei 2019
    Dag Sjaak, Dank je wel dat je ons weer meenam op je fietstocht. Door het lezen reisden we met je mee, lui zittend in een stoel en zonder alle ontberingen. Maar op reis gaan zonder enige moeite was mogelijk dankzij je reisverslagen! We zagen de mooie stad lucca weer even in onze herinnering herrijzen en het fietsvakantie gevoel is ook weer gaan leven. Fijn dat je na 6 weken je einddoel hebt gehaald. Voor nu wens ik je nog een goede reis naar huis. Hartelijke groet, Mirjam
  3. Ineke Wenting:
    1 mei 2019
    Fantastische reis heb je gemaakt en indringend beschreven, ik heb weer veel gezien en gehoord! Mijn hartelijke dank, en een goede thuisreis gewenst👍
  4. Hesther:
    1 mei 2019
    Dank voor weer een prachtige verhalenbundel, ik moet nu weer een 'echt' boek lezen om in slaap te vallen. Goeie reis terug. Liefs!
  5. Tim de Reuver:
    Hoi Sjaak,

Leuk om zo jouw bijzondere reis te mogen volgen. Respect voor jouw doorzettingsvermogen, zo'n paar weken fietsen waarbij lang niet alles meezit is niet niks!
    Geniet nog even van het mooie Italië en tot snel.

Groet,

Tim
  6. Yvon:
    1 mei 2019
    Bedankt voor weer n serie aan mooie verhalen ! Ik wens je een goede terugreis en weerzien met jenny en blanca ! groetjes
  7. Henk:
    1 mei 2019
    Gefeliciteerd met je "mooie" ervaring. Bedankt dat je ons meenam op je reis. The journey is the destination
  8. Iris:
    Chapeau!!!
  9. Wendy:
    Hoi Sjaak,

Diepe dalen, hoge bergen, onverschrokken en onvermoeibaar(..) genomen!
    Top gedaan!!
    Lekker bijkomen en terug mijmeren thuis in Utrecht! dik verdiend!
    Addio!
    Wendy
  10. Ad:
    Ha Sjaak,
    Prachtige prestaties, niet alleen je fietstocht, maar zeker ook je bloemrijke verslag er van. Mooie herinneringen, goede thuiskomst.
    Tanti auguri!
  11. Ben:
    1 mei 2019
    Je hebt na Compostella weer een mooie en ongetwijfeld zware reis achter de rug. Ik heb het met bewondering gevolgd. Ben benieuwd wat de volgende reis gaat worden. Eerst maar even relaxen.
  12. Wim Okhuijsen:
    1 mei 2019
    Hoi Sjaak, ook ik heb enorm genoten van jouw reis met de prachtige verhalen en fotoserie
    ik wens je een goede terugreis en misschien zit je alweer aan een volgende reis te denken
  13. Johan en Marion:
    1 mei 2019
    Prachtige prestatie Sjaak! We hebben zo genoten van je verhalen. Gaan het missen, we keken elke dag uit naar je mail. Wat nu.........
    Goede terugreis!
  14. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Vanuit de afkick kliniek een groet. Het is hier erg fijn en rustig.
    Geen prikkels van reisverhalen.
    Alleen 's avonds heb ik het nog moeilijk maar de vriendelijke therapeut(e) stopt mij heerlijk toe en dan droom ik zachtjes weg, alsof ik op de fiets Italie doorkruis.
    Ik zweef over de keien en geniet van de natuur. Een makkie.

Van mij geen complimenten maar..................
    Een groet vanuit mijn hart,

vlieg ze,
    bank ze.

laatste nieuws: Volgende reis van vlogger Sjaak (weet het zelf nog niet) vanuit Griekenland.
  15. Getine:
    1 mei 2019
    Ha Sjaak, zowel je reis als de verhalen er over zijn voor ons zeer inspirerend. Gefeliciiteerd en een goede reis naar huis.Nico en Ge Tine
  16. Janny:
    2 mei 2019
    Dank je Sjakie voor je mooie verhalen. In gedachte met je meegereisd. Vanochtend geen verhaal.... ik mis het!!
  17. Iné:
    2 mei 2019
    Dank voor je prachtige verslag van een geweldige prestatie, Sjaak. Na alle inspanningen zal de eigen bank misschien wat vreemd relaxt voelen, maar ook dat went weer! Wel thuis, en tot snel. Iné
  18. Jan:
    2 mei 2019
    vrijdag weer op de bank thuis..........dus je fietst niet terug begrijp ik?
    Dank voor je mooie verhalen en beelden, ik heb er van genoten. En petje af voor deze prestatie.
  19. Ralph:
    3 mei 2019
    OLa Maestro,
    Welkom thuis, dank dat wij met je mee mochten op deze mooi omschreven reis , vanuit onze eigen huis en haard.
    Tot ergens op een toevallige ontmoeting in Utreg of op de weg.
  20. Dick:
    3 mei 2019
    Amen.
  21. Huub Miltenburg:
    4 mei 2019
    We hebben meegenoten Sjaak.
    Op naarde volgende uitdaging.