Paestum

29 april 2019 - Napels, Italië

Beste vrienden,

Vandaag was Paestum, vrij aan zee gelegen in een brede laagvlakte,  mijn reisdoel. Mijn meest zuidelijke bestemming. Verder van huis kom ik dit keer niet. Door de Grieken ontwikkeld, door de Etrusken bewoond, door de Romeinen ingelijfd en uiteindelijk in de allerallervroegste middeleeuwen door de Saracenen verwoest. En nooit meer opgebouwd.

De indrukwekkende tempels hebben het geweld aardig weerstaan en zijn behoorlijk overeind gebleven. De machtige gebouwen, uit travertin gehouwen, gloeiden goudgeel op in de middagzon. Hier geen hordes toeristen, maar wel een museum vol prachtige vondsten. Als je ooit in de buurt bent, dan mag je deze gemoedelijke groene site niet missen.

Nu ben ik in het hart van Napels  Een onbehoorlijk grote stad met erg veel aardige mensen. Het regende hier en het was nat en glad fietsen over de eindeloze stadswegen van basalt, vol diepe kuilen en klotsende plassen. Ik was pas tegen achten op mijn bestemming en compleet uit elkaar geschud. Maar ik heb het gehaald en zat vanavond best tevreden achter een flinke pizza.

Ik heb een kamer, negenhoogachter, maar wel met zijzeezicht op de levendige veerhaven. En op maar een paarhonderd meter afstand van het oude centrum. Met een vriendelijke huisbaas. Het kon beroerder!

Tot morgen!

groet, Sjaak (geveld)

1. Jeanne:
    29 april 2019
    Dan ben je behoorlijk zuidelijk geweest Sjaak! Bijzondere plek weer, beladen door historie. Zo ziet travertin er dus uit als het nog niet in tuintegels is gezaagd. Indrukwekkend!
    Ben benieuwd hoe Napels je morgen bevalt!
  2. Henriet Kornelis:
    30 april 2019
    Petje af! Wat is het genieten van je reisverhalen, dank je wel hiervoor.
  3. Hesther:
    30 april 2019
    Ik sluit me aan bij de woorden van Henriet.
    Geniet van Napels vandaag!
  4. J.A. Slingerland:
    Beste Sjaak,
    'Napels zien en dan sterven' , doe dat vooral niet en kom veilig terug van deze indrukwekkende reis met al je schitterende verhalen.
    Vergeet niet naar het Nat. Hist. Museum te gaan. Vooral het vrouwen statue met de vele borsten is het bekijken waard.
    Tot ziens bij W&R.
  5. Izaak:
    Ha Sjaak,

Je bent een lichtend voorbeeld voor mij en mijn leeftijdgenoten. Ik bewonder je muzikale schrijfstijl en je goedmoedige manier van het haast onmogelijke toch bereiken.
  6. Ula:
    Dag Sjaak,
    Je doel bereikt ,geweldig ! Petje af ! Volgens mij hebben wij allemaal wat geleerd van je verhalen ,heel boeiend .
    Nu naar huis om voor Blanca te zorgen en uitrusten .
    Goede reis 🙋‍♀️
  7. Jeannette Ipenburg:
    Trots op je Sjaak! Je einddoel bereikt en hoe 👍
    We gaan de verhalen missen, geniet nog even van Napels.....
    Goede ✈reis terug!
    Tot snel 😘
  8. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Utregh - Napels op de fiets, klasse man.
    Veel beleeft, afgezien, gelachen, natuur gesnoven, historische gebouwen bewonderd, mensen ontmoet, regen en zonnetje, gesmuld van eten, gelati.
    Alle indrukken zullen je nog lang bijblijven!

Maar wat moet ik nu? Val in een zwart gat.
    Mijn therapeut is hier niet blij mee.
    Kan je niet elke avond een bericht verzenden, desnoods verzin je het maar.

Geniet nog van Napels.

vlieg ze.