Pelgrim in Parijs

21 april 2018 - Parijs, Frankrijk

Beste vrienden, dat was vandaag heel mooi binnenkomen in Parijs. Via het door hoge houtwallen en parken omgeven Canal de l’Ourc pedaleerden we vanuit het oosten over een twintig kilometer lang zonovergoten jaagpad de city tegemoet. Op ons gemak en vrijwel zonder het te merken hobbelden we de enorme wereldstad binnen. Geen razende verkeersdrukte, geen getoeter, maar af en toe de heldere bel van een ontspannen fietser. Pas ter hoogte van de Bastille kwamen we in de verkeersdrukte terecht.  Moeiteloos manouvreerden we ons vervolgens in vijfhonderd gemoedelijk anarchistische meters naar het Île de la Cité waar we werden verwelkomd door grote menigten zwaarzwetende toeristen. Zij mochten helaas niet proeven van het luchtige briesje dat de doorgewinterde fietser altijd voor zichzelf genereert, maar waren overgeleverd aan de drukkende warmte van een windstille tropendag. En doorgewinterd zijn we nu! Een kleine zeshonderd kilometer in zeven etappes. De schoenveters mochten dus echt wel even herstrikt worden, de glorie beleefd, daar onder de Arc de Triomphe.

Vanavond hebben Alfred en ik ons gezamenlijk galgenmaal genuttigd. Met smaak knabbelend aan de laatste botjes van wat kort geleden nog een mooie canard was, realiseerde ik me dat we onderweg weinig of geen watervogels zagen. Waarschijnlijk gaan ze allemaal de Franse pan in en dienen ze zo op geheel eigen wijze hun bourgondisch vaderland.

De pelgrimsroute zoals wij die rijden is uitgezet door een doorgewinterde Santiagoganger. Hij benadert daarbij zoveel mogelijk de oude routes en heeft er een erezaak van gemaakt om verkeersluwe paden en wegen te vinden. Dat is geweldig gelukt. De route staat, met dank aan een handige buurman, ook in een handzaam fietsnavigatieapparaatje. De Mio Cyclo 200. Ik heb deze Mio voor de gelegenheid omgedoopt naar Mia. Dit vanwege haar wispelturigheid en haar neiging om vast te lopen bij het passeren van schoenenwinkels, modezaken, drogisterijen en kapsalons.

Morgen weer verder op weg. Naar zuidelijker streken.

1. Paofi Tjia:
    22 april 2018
    Goed bezig, Sjaak! Walk & Roll is bijzonder trots op je. Een kleine zeshonderd kilometer in zeven etappes! Vanaf as. woensdag krijg je er heel wat fans bij. Wie je wil volgen ontvangt een print van alle 'afleveringen' tot dan toe.
  2. Astrid:
    22 april 2018
    Leuk dit allemaal te lezen Sjaak! Benieuwd hoe vervolg etappe alleen gaat bevallen.
  3. Michiel:
    22 april 2018
    "Dit vanwege haar wispelturigheid en haar neiging om vast te lopen bij het passeren van schoenenwinkels, modezaken, drogisterijen en kapsalons."

Heb er voor een vertrouwd gevoel inderdaad een paar vrouwelijke bugs ingestopt ;-)
  4. Jan de Waard:
    22 april 2018
    Wat hebben we gelachen om deze 'Hier Parijs, hier Sjaak le Canard'! We zien uit naar de steeds zuidelijker pennenvruchten. Chapeau!
  5. Tosca:
    Goed gedaan. 👍
  6. Petra Blommendaal:
    22 april 2018
    Jullie hebben toch wel een stempel in de notre dame gehaald? Goede terugweg morgen Alfred!
  7. Ingrid Ipenburg:
    Goed bezig!! 💪🏻
  8. Ben:
    22 april 2018
    Leuke verslagen, Brusse zou er jaloers op zijn.En jullie hebben er al een behoorlijk stuk op zitten. Top .
  9. Marion en Johan:
    22 april 2018
    Vandaag hebben wij van Jenny gehoord over je barre tocht. En vanaf nu gaan we je volgen. We wensen je veel succes en vooral plezier. (Wij zijn best een beetje jaloers)😉.
  10. Ralph:
    OLa Mannen,
    Geniet nog even van elkaars aanwezigheid en geniet lekker na van dit mooie resultaat.
    In een week Parijs fietsend bereiken chappaeu hoor.