Weer op reis

2 augustus 2022 - Utrecht, Nederland

Beste vrienden,

Het is drie jaar geleden dat ik afscheid van jullie nam vanuit Napels. Mijn fietsreis zat er toen op. Aanstaande donderdag begin ik aan een nieuwe rit. Ik zal me opnieuw een weg naar Italië trappen, en deze keer voert de pelgrimsweg me naar de diep in de Alpen gelegen, oeroude nederzetting Baceno, waarover ik verderop meer vertel.

Vanzelfsprekend zal de weg weer lang zijn. En vol hobbels zitten. Maar in tegenstelling tot de vorige reizen die al in maart begonnen, hoef ik me deze keer geen zorgen te maken over volgesneeuwde bergpassen, ijsregens of ander kil ongerief. Wat dat betreft belooft de maand augustus hele andere ongemakken, zoals een verzengende zon of gesmolten asfalt. Ook verwacht ik in deze drukke tijden regelmatig een bordje 'vol' , of iets van gelijke strekking tegen te komen op de voordeur van een mogelijke overnachtingsplek.

Om te voorkomen dat zo'n tegenvaller me een ongemakkelijke nacht brengt neem ik ook een tentje mee. Dat is weliswaar heel klein, maar toch groot genoeg om mij en mijn schamele bagage redelijk comfortabel te herbergen. Dat tentje is er alleen voor noodgevallen natuurlijk. Want ik mag dan overdag een pelgrim zijn die best wat wil lijden, voedzame avonden en comfortabele nachten zijn gezien mijn leeftijd onontbeerlijk voor een goed humeur...

Aan de fiets gaat het niet liggen. Het stalen ros dat me al zoveel duizenden kilometers van dienst was heeft een radicale opknapbeurt gehad. Hij schakelt met zijn blinkende tandwielen en goudkleurige ketting verderlicht door alle versnellingen heen en staat op gloednieuwe anti-lekbanden. Daarmee straalt hij, gelijk zijn baas, een grote zelfverzekerdheid uit. Uiteindelijk bleek alleen het fietsframe de renovatiedrang van de fietsenmaker te hebben overleefd.

En waarom Baceno? Tsja, In Baceno staat, langs een vroegere handelsweg, een duizend jaar oude eenvoudige parochiekerk, op het eerste gezicht zonder bijzondere opsmuk, maar harmonieus geboetseerd uit de vele bouwstijlen die de kerkenbouwkunst in die duizend jaar te bieden had. Bij binnenkomst ervaar je het paradijs. Prachtige fresco's uit alle tijdsgewrichten schilderen het bijbelverhaal en de vele kapelletjes in deze vijfbeukige kerk herbergen ieder hun eigen heilige. De brakke, uitgesleten kerkbanken etaleren hun eeuwigdurende dienstbaarheid aan vermoeide zitvlakken, want menige kerkganger was hier op doorreis en kwam de zegen afsmeken vanwege een naderende muilezeltocht over de drukke en gevaarlijke, maar inmiddels vergeten en alleen nog door smokkelaars gebruikte Alpenpas. Of hij kwam dankzeggen voor de veilige doortocht. Het was hem gelukt, zijn lange reis was volbracht...  En daarom, aan het eind van míjn reis, wil ook ik daar even zitten. Ook ik zal mijn vermoeide zitvlak neervlijen op die brakke bank, dankbaar mijn ogen sluiten en fantaseren over vervlogen tijden en over wat nog komen gaat..

wordt vervolgd, groet, Sjaak

N.B. Je ontvangt deze mail, omdat je nog in de oude lijst staat. Of omdat ik je nieuw heb toegevoegd. Wil je mijn verhalen niet ontvangen, laat het me even weten, dan haal ik je uit de lijst.

1. Wouter van Belle:
    2 augustus 2022
    Ha Sjaak, ik volg je graag, als is het alleen maar om het weelderige taalgebruik. Ik wens je van harte een fitte fietstijd!
  2. Ineke Wenting:
    2 augustus 2022
    Goedemorgen, dat is even wakker worden! Wat een verhaal en dan moet de reis nog beginnen!!
    Maar allereerst: van harte gefeliciteerd Sjaak, een rustige dag gewenst vandaag, ter voorbereiding op een fantastische tocht, die ik uiteraard zeer geïnteresseerd zal volgen. Niets komkommertijd als Sjaak onderweg is! Uitkijken naar het volgende proza, dat wacht ons de komende tijd! Heerlijk, ik kijk er naar uit! Een onvergetelijke en veilige tocht toegewenst! Het ga je goed!
  3. Dick:
    Hoi Sjaak,
    Het is dat onze eigen vakantie al gepland staat. Anders was het volgen van jouw avonturen en jouw ongeëvenaarde wijze om dit te beschrijven al voldoende om mijn eigen reislust te bevredigen. Succes gewenst van een trouwe volger.
  4. Hesther:
    2 augustus 2022
    Hoi Sjaak, wat heerlijk voor je, stoere man! Ik verheug me weer op je taalkunstverhaaltjes! Goede reis gewenst.
  5. Pim:
    Hoi Sjaak,
    Ik zal je reisavonturen met belangstelling volgen. Wens je veel succes op je reis naar Baceno.
  6. Jeroen:
    2 augustus 2022
    Heel veel succes Sjaak, uiteraard gaan we je weer van dag tot dag volgen!
  7. Jan:
    Hoi Sjaak.
    Ik reis graag met je mee. Verheug me op je reisverslag. Goede reis.
    Jan

PS. Stuur maar een tikkie voor een maaltijd
  8. Ben:
    2 augustus 2022
    Ik ga je belevenissen zeker volgen, gelijk zoals je fiets avonturen in het verleden, veel plezier en succes. Ben
  9. Jan Goedhart:
    2 augustus 2022
    Goede reis maat. Geniet ervan. Dit wordt weer wachten met naar bed gaan omdat ik voor het slapen je verhaal in de jouw kenmerkende stijl wil lezen.
  10. Ingrid Ipenburg:
    Goede reis Sjaak! Veel veilige kilometers gewenst! 😘
  11. Ralph:
    2 augustus 2022
    Echt uitschrijven hoor Maestro en al helemaal niet op je verjaardag. Ik volg je graag en laat mij meeslepen in jou avontuur. Fijne veilige reis en een goede terug komst.
    groet Ralph
  12. Wim Okhuijsen:
    2 augustus 2022
    Hoi Sjaak, ook ik volg graag en met plezier jouw nieuwe reisverhalen en wens je een goede en voorspoedige reis
  13. Els:
    2 augustus 2022
    Ook ik ga je weer volgen en wens jou en je fiets een goede reis!
  14. Jan Terranea:
    Hoi Sjaak
    Goede reis naar Italië gewenst.
    Ik zal duimen voor goed fietsweer en ik zal genieten van je fraaie proza
  15. Gemma Nefkens:
    2 augustus 2022
    Ja, ik wil je graag volgen!
  16. Johan:
    2 augustus 2022
    Hoi Sjaak, we gaan je avonturen weer met veel plezier volgen.
  17. Josee:
    2 augustus 2022
    Je 70e levensjaar starten met een zonovergoten ontbering... chapeau beste vriend! Ik kijk uit naar je weelderige schrijfsels. Ga in vrede, tjoptjop, traptrap en geniet!!
  18. Rob Dijkstra:
    Ha Sjaak!
    Ben ik even blij dat ik je uit de spam bak heb gehaald. Ik kan jouw verhalen en moed niet missen. Succes gozer!!!!!
  19. Leonardus Duijvestijn:
    Hi Sjaak
    Wat moedig weer zo'n lange fietstocht in de heetste maanden van het jaar. Heel veel succes en ik volg heel graag je avonturen zeker in jouw schrijfstijl!!
  20. Sjefke:
    Hoi Sjaak,

Eindelijk weer de mooie/ontroerende verhalen van jou.
    Ik ben je groupie!
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Eindelijk het getal gehaald waarin jij altijd al gespecialiseerd bent!!!!
    Wens jou een avontuurlijke /spirituele reis.

P.s. van dat kleine tentje is een woordgrap, moet minimaal een bungalow tent zijn.

Aller goeds,
    Peter
  21. Ula:
    Dag Sjaak,

Uiteraard eerst feliciteer ik je met je verjaardag, nog vele gezonde en fijne jaren samen met Jenny !
    Het wordt weer genieten van je bijzondere , onroerende verhalen ! Dat hebben we allemaal gemist afgelopen jaren / hoe gaat de tijd toch snel /
    Ik wens voornamelijk heel veel fiets plezier 🚵‍♂️
    Groetjes Ula
  22. Ada Ipenburg:
    2 augustus 2022
    Hoi lieve broer, dat wordt voor ons weer smullen van de avonturen die je ongetwijfeld gaat beleven. Ik wens je heel veel plezier, mooi fietsweer en een geweldige week met jullie zangkoor. Kortom, dat het weer een
    onvergetelijke reis mag worden waarvan je nog lang zult nagenieten. Maar… als je oudste zus kan ik het toch niet laten: wees alsjeblieft voorzichtig en kom heelhuids en gezond weer thuis! Goede reis jongen!! 😘
  23. Eddy:
    2 augustus 2022
    Heerlijk om over dit nieuwe avontuur en de reis te lezen, hoop op vele interessante ontdekkingen. Veel succes en geniet.
  24. Nelleke Boon:
    2 augustus 2022
    Lieve Sjaak Allereerst van harte geluk gewenst met je verjaardag. Mooie leeftijd om een spannende fietstocht te beginnen in plaats van achter de geraniums te zitten. Ik verheug me op je sappige grappige geestige stukjes proza. Ga zo door en je krijgt een mooi cijfer en een zoen van de juf!
  25. Anke:
    2 augustus 2022
    Lieve Sjaak, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! En dank voor het cadeau dat jij ons met jouw reisverhaal geeft. Heerlijk om je weer te volgen en te kunnen meegenieten van jouw ervaringen en prachtige proza. Goede reis! Liefs Anke
  26. Theo van Vliet:
    2 augustus 2022
    Hoi Sjaak, Ik ga je reis zeker volgen en als je terug bent moeten we toch maar eens een afspraak maken. Succes.
  27. Tesse:
    3 augustus 2022
    Wat een leuk verhaal weer!

Veel reisplezier en kijk ernaar uit om de rest van de verhalen te lezen.

Groetjes,
    Tesse
  28. Jeannette Ipenburg:
    3 augustus 2022
    He lieve Sjaak, je bent er alweer helemaal klaar voor zo te zien 😅
    Heel veel (fiets)plezier!! En wat Ada al zei doe voorzichtig 🚲
  29. Getine:
    3 augustus 2022
    Hoi Sjaak, na onze recente terugkomst van onze firtstrip naar Rome kunnen wij ons goed voorstellen aan welke temperaturen je blootgesteld kan gaan worden, enfin, de warmte heeft ook voordelen: geen winterjassen en andere warme kleding die mee moeten. Wij wensen een voorspoedige tocht. Groet, Nico & Ge Tine
  30. Mike de Reuvee:
    4 augustus 2022
    Heel veel succes Sjaak! En hopelijk zit het weer en de hotels goed mee!
  31. Maarten Zumpolle:
    4 augustus 2022
    Ha Sjaak, ja wat een leuk verhaal al aan het begin van je nieuwe fietsavontuur. Ik volg je graag, dat weet je. Goeie reis en tot horens,

Maarten
  32. Paul Molenaar:
    4 augustus 2022
    Hallo Sjaak, dit wordt deze keer de eerste keer dat ik jou ga volgen op je vakantiereis. Ik heb je verhaal met veel interesse gelezen, en wens je dan ook het beste toe.
  33. Irma:
    4 augustus 2022
    Hola Sjaak, wat goed om te vernemen dat je weer op pad bent gegaan en ik wens je uiteraard veel succes onderweg. Je reisverhalen lees ik graag en de inleiding is meteen pakkend. Met een goudkleurige fietsketting en blinkende tandwielen kom jij als welgestelde pelgrim die mooie rijk versierde kerk wel in.
  34. Janny:
    4 augustus 2022
    Hey Sjaak, Ik ga je volgen natuurlijk! Succes maar vooral geniet!
  35. Arend Termorshuizen:
    5 augustus 2022
    Hi Sjaak
    Mooi dat je weer in beweging gekomen ben. maar waarom juist zo'n colere-eind.Mij zou het iig niks lijken. Maar wens je wel alle goed toe
  36. Erna van Bremen:
    22 augustus 2022
    Wat een avontuur Sjaak..vind het een knappe prestatie
    Petje af
    Daarnaast veel zang plezier