Slimme route

28 maart 2019 - Barr, Frankrijk

Beste vrienden,

Bij het doorkruisen van de Vogezen kun je het jezelf heel moeilijk maken. De bergen gaan er tot veertienhonderd meter hoog en na iedere haarspeld ligt er weer een nieuwe voor je klaar. Vandaag kozen wij ervoor om de oude botten en spieren wat te ontzien en namen we de meest oostelijke route. Deze weg loopt gedeeltelijk langs negentiende-eeuwse kanalen en vergeten spoorbaantjes. En brengt je op een tamelijk relaxte manier naar het zuiden. Evengoed moet je er bij tegenwind nog stevig voor doortrappen en zitten er ook wel een paar interessante heuvels tussen! Toch mogen we niet klagen: het was stralend weer en een stuk minder koud dan we de laatste dagen gewend waren.

De stadjes die we nu tegenkwamen zijn mooi oud  geworden en hebben de oorlogen goed doorstaan. We waren in Obernal en Molsheim en slapen nu in Barr. Nooit eerder van gehoord zeker? Wij ook niet! En ze zijn allemaal een bezoek waard. Vanwege de sierlijke vakwerkbouw, de plattelandsrust, de lekkere broodjes en de vriendelijke bevolking. Op zo’n dag als vandaag kost het moeite om stevig door te blijven fietsen. De verleiding om steeds weer af te stappen en in bewondering om te zien is groot. Er is zoooveel moois te beleven: de natuur raakt in bloei, de ruïnes van afgedankte sluiskolken lichten scherp op in de felle zon, de korte golfjes in het water van de kanalen weerkaatsen een hemelsblauwe gloed...

En dan, dan leunt het best lekker, zo tussen de middag, tegen een scheefgezakte wilg langs de kant van het jaagpad, terwijl je met de beentjes gestrekt je meegebrachte stokbroodje met dik boter en kaas naar binnen schrokt. Het was al warm genoeg om dan onder het lentezonnetje in slaap te kunnen sukkelen. En ware ik niet de pellegrim die verder moest, dan was dat vast gebeurd.

We konden het slechter hebben! Morgen naar Colmar, misschien zelfs wel tot Mulhouse. En als we dát halen, dan staan we eigenlijk al aan de poort van Basel... Einddoel voor Alfred en begin van een nieuwe etappe voor mij.

Groet uit de Vogezen,
Sjaak (nu al zongebruind)

1. Ralph:
    29 maart 2019
    Klinkt niet als Barr en Boos zongebruinde Sjaak 😉. Voorspoedige reis en een extra groet aan Alfred.
  2. André Bouterse:
    29 maart 2019
    Molsheim, daar zijn toch de Bugatti fabrieken?
  3. Alex:
    29 maart 2019
    Het is heerlijk om in de vroege morgen (hier in canada ) je avontuur te lezen, Zo te zien maak je als pelgrim nog wat mee en ze je mooie plaatsjes, maar vertel eens heerlijk wie was er nu banger jij of de rottweiler.
    Veel sterkte met je aan komende tochten.
  4. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Slimme route, wel verdiend. Alleen die vermaledijde wind.
    Als crack toch nog oog voor omgeving, natuur, gebouwen en mensen.
    Mooie route langs kanalen in het zonnetje.
    Bazel lonkt: a piece of cake.

Fiets ze
  5. Ula:
    29 maart 2019
    Dag Sjaak, geweldige verhalen ,het is genieten !
    Niks moet alles kan ,lekker in de omgeving rondkijken .
    Een dagje spijbelen moet kunnen, toch ! Misschien straks in de bergen wanneer de echte werk aan de buurt is. Vandaag fietsers op de berg gezien met speciale sneeuwbanden .
    Geniet nog van je gezelschap met Alfred
  6. Hajo van Hasselt:
    29 maart 2019
    Morgen naar Colmar! Als je tijd hebt niet vergeten naar het Isenheimer Altar in het Unterlindenmuseum te gaan kijken! Dat is nog eens voedsel voor de pelgrimsziel!
  7. Huub Miltenburg:
    30 maart 2019
    Hey Sjaak
    Echt n enerverend verhaal.
    Bikkels zijn jullie op naar Basel