Slotblog

31 mei 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

30 mei 2018,

Beste vrienden,

Met een korte wandeling vanaf de heuvel Monte do Gozo, vanochtend, kwam er ook voor Jenny een einde aan haar pelgrimage. Natuurlijk was ik vorige week al glorieus de stad binnengefietst, maar het was bijzonder om het te voet, naast haar, nog even dunnetjes over te mogen doen.

Nadat we onze rugzakken hadden afgeworpen, zijn we de indrukwekkende kathedraal binnengewandeld waar rond twaalven, elke dag, een speciale pelgrimsmis plaatsvindt. Iedereen die zich een beetje pelgrim voelt is daar dan aanwezig. Hoogtepunt is, aan het eind van de mis, de bewierroking van de aanwezigen. Normaalgesproken zwaait een priester dan wat rond met een bescheiden wierrookvaatje, maar in deze kerk wordt een zilveren vat dat meer dan zestig kilo weegt en met een polsdik touw aan de kerkzoldering hangt in een indrukwekkende slingerbeweging gebracht. In Nederland kennen we het klokkenluidersgilde. Hier spreekt men van het bewierrokersleger. En inderdaad, het oogt niet alleen indrukwekkend wanneer dit smokende vat vanuit het kerkgewelf aan komt zwaaien, het is ook specialistenwerk want als de bewierokers, die met z’n zessen aan het gesplitste touw hangen, een foutje maken, worden er gegarandeerd een paar vrome pelgrims verpletterd en het hiernamaals ingeslingerd. Kalotje af voor deze mannen, zeg ik maar!

De kerk heeft echter nog meer te bieden. Er is de zilveren reliekschrijn die, achter zwaar traliewerk onder het koor  opgesteld, de resten van Jacobus moet bevatten en die elke pelgrim aanschouwd wil hebben.

Achter in het priesterkoor staat een enorm altaarstuk. Jacobus is daarin een centrale figuur. Groot en sterk is zijn levensgrote beeld in het opengewerkte altaarstuk aanwezig. En in drie dimensies want: via een ingenieus trappensysteem kan je vanbuitenaf hoog achter het altaar komen en dan de grote Jacobus van achteren omarmen. Zijn brede, sympathieke rug, de textuur van zijn gebeeldhouwde, beschilderde mantel, zijn aanraakbaarheid, mijn knuffel, maakten heel even dat ik dacht, ik twijfel nog steeds, dat hij bewoog en goedmoedig knikte. Ik heb het er goed vanafgebracht denk ik dan maar. Kan tevreden zijn. Wat wil een mens nog meer? In een stad die een rijke geschiedenis, roomse grootsheid, macht, veel macht, maar ook zuivere devotie en onbegrepen mystiek ademt en uitwasemt?

Even uitrusten natuurlijk. Met een flink glas wijn erbij om de doorstane inspanningen te vergeten en de vele indrukken de plek te geven die ze verdienen.

Beste vrienden, dit was het dan. Het relaas van míjn bedevaart langs velden en wegen. Míjn weg naar Santiago!

Het ga jullie goed, bedankt voor zoveel aandacht!

Sjaak (snik)

1. Petra Blommendaal:
    31 mei 2018
    Ik word er zelf een beetje melancholiek van......
    Op naar finesterre voor een kleine toegift
  2. Ralph:
    Lieve Sjaak,
    Heel veel dank dat wij mee mochten reizen via dit reislogger.nl . Wij hebben er van genoten, meegeleefd , sommige pijntje beleefd , regen ,kou, zon gevoeld en de sfeer geproefd.

Goede reis terug samen met Jenny
    Liefs Maartje , Boaz en Ralph

Zal deze blog missen ( 😢)
  3. Ada Ipenburg:
    31 mei 2018
    Nogmaals gefeliciteerd Sjaak!! Ik ben blij dat Jenny en jij de tocht zonder kleerscheuren of ander groot ongemak hebben volbracht. Jammer dat de blogs nu ook stoppen, het was elke avond weer genieten zo vlak voor het slapen gaan. Nog een paar dagen vakantie vieren samen en dan weer op huis aan, een uitzonderlijke prestatie en een veelheid aan ervaringen en indrukken rijker. Liefs mijn heldhaftig broertje ❤️😘
  4. Jan Goedhart:
    31 mei 2018
    Dank voor al je berichten. Ik ben trots op je. Wat een volhouder.
    Tot gauw.
  5. Corinne De Ruiter:
    31 mei 2018
    Bijzonder Sjaak: een dubbele aankomst in Santiago.👏 En dan nog het beeld van je naamgenoot omhelzen. Veel plezier samen met ‘gewoon’ toeristje spelen
  6. Hesther:
    31 mei 2018
    We want móre..we want móre!..;-)
  7. Ingrid Ipenburg:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd! Je hebt het toch maar geflikt! Ik heb genoten van alle blogs! En ben blij dat je het veilig hebt doorstaan allemaal. Ik wens jullie nog een paar fijne relaxte dagen toe samen.
  8. Wendy:
    Hey Sjaak,
    Nogmaals proficiat! Top gedaan!
    Let maar op: na het nagenieten, verder laten bezinken, het herinneren, ontstaat er een soort heimwee...
    The Camino is not the end but only the beginning..!
  9. Astrid:
    31 mei 2018
    Van harte Sjaak! Geniet nog daar en tot binnenkort in de straat.
  10. Marjolijn:
    31 mei 2018
    Sjaak, van harte met deze prestatie. Het was bijzonder om je reis te mogen meegenieten via jouw schrijfsels iedere dag. Ik zal ze missen.
    Nog een fijne en ontspannen vakantie verder, zonder veel afzien, naar ik hoop en verwacht. Liefs.
  11. Yvon:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd! Topprestatie👌nog even relaxen en dan huiswaarts naar jullie trouwe viervoeter wat zal ze blij zijn je weer te zien goeie terugreis 🖐
  12. Iek de vos:
    31 mei 2018
    Ha Sjaak, voor een bas ben je toch een zeer zachtmoedig mens gebleken met ontroerend schrijftalent, doorzettingsvermogen en levenskunstenaarschap. Dank voor je verhalen
  13. Ula:
    31 mei 2018
    Dag Sjaak ,gefeliciteerd ! Mooi zo samen met Jenny op de foto voor de Kathedraal ! Wij hebben genoten van jou verhalen en van Jenny natuurljk en zouden ze wel missen.
    Maar aan alles komt het einde dus ook aan deze tocht van jullie. Geniet nog samen van paar dagen vakantie ,want ook nu niks moet. 😘
  14. Els:
    31 mei 2018
    Kanjer! Nu begint het nagenieten!
  15. Harry:
    31 mei 2018
    Dat je het leven zo mooi kunt beleven ........................
  16. Dick:
    Amen.
  17. Piotr:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd met je tweede compostela.
    Nu nog zwemmend afleggen (start gracht te Utrecht) en je hebt een HATTRICK.
    Mooie blog waarin jij, net als Jenny, mij wederom meenam in je belevenissen..

Ik hebt contact opgenomen met priester Roderick Vonhogen van het bisdom Utrecht en je kan langs komen voor je intrede, wel een paar flessen wijn meenemen.
    Wie is Roderick? Een aimabele priester. Zie, op een regenachtige dag uitzending gemist, Roderick zoekt het licht van 29 april 2018, aflevering: van Lourdes naar Compostele.

Wat moet ik nu, val in een zwart gat. Geen blogs meer.
    Bedankt je dat je me aan het handje hebt meegenomen tijdens je reis. Ik was er daadwerkelijk bij!
    Aller goeds,
  18. Sonja:
    31 mei 2018
    Haha, voor de degenen die moeten afkicken, hier de link van die aflevering over de pelgrimage.
    De uitzending is van eergisteren 29 mei.

Sjaak en Jenny, heb samen een goede afdronk in Santiago, en een goede terugvlucht.
    Wij verwelkomen jullie weer op de Bessemerlaan, en horen dan de andere verhalen.
    Liefs, :-)
  19. Piotr:
    correctie;
    inderdaad uitzending van 29 mei 2018 ipv 29 april 2018.
  20. Jan:
    Hallo Sjaak.

Vroeger toen ik klein was gaf mijn moeder me voor het slapen gaan altijd een weiwaterkruisje. Zonder een kruisje kon ik niet veilig en vredig in slaap vallen. Hier moet ik iedere avond aan denken als ik je heerlijke verslag lees. Zonder een bericht van jou kon ik niet slapen Het heeft de werking van weiwater.
    Ik ga nu maar op weg naar de pastorie met een lege fles Floryn om deze weer te vullen met weiwater.

Gr. Jan Lammertink
  21. Marion en Johan:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd jullie beiden met het behalen van dit mooie doel. Mooie ervaringen opgedaan. We hebben genoten van de mooie verhalen. Nu nog even een paar dagen lekker genieten! Groet Johan Marion
  22. Jan:
    Hallo Sjaak.

Vroeger toen ik klein was gaf mijn moeder me voor het slapen gaan altijd een wijwaterkruisje. Zonder een kruisje kon ik niet veilig en vredig in slaap vallen. Hier moet ik iedere avond aan denken als ik je heerlijke verslag lees. Zonder een bericht van jou kon ik niet slapen Het heeft de werking van weiwater.
    Ik ga nu maar op weg naar de pastorie met een lege fles Floryn om deze weer te vullen met wijwater.

Gr. Jan Lammertink
  23. Deanna Raap:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd Sjaak en Jenny en heel veel dank voor het delen van jullie ervaringen.
  24. Tineke:
    31 mei 2018
    Dank je wel Sjaak, dat je je reiservaringen op zo''n mooie, vaak ontroerende manier hebt willen delen.
  25. Alfred Balkema:
    31 mei 2018
    Heel knap gedaan allebei. Een grootse prestatie. De verhalen waren boeiend om te lezen.
    Alfred
  26. Henk:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd jullie beiden!!!! En bedankt voor de geweldig verslaglegging
  27. Iris:
    31 mei 2018
    Vol bewondering. Dat kan je weer van je bucketlist afstrepen.😊
    Ik denk dat er maar weinig pelgrims zowel de benenwagen als het stalen ros gebruikt hebben. Chapeau !!!
  28. Afra:
    31 mei 2018
    Van Harte gefeliciteerd met dit grandioze succes. Woorden schieten mij te kort, maar ontroerd was ik telkenmale. dikke knuffel van Afra
  29. Piotr:
    Geen verhaal meer?
    Wat moet ik nou?
    Kan iemand mij helpen?
  30. Michiel:
    1 juni 2018
    Was heel interessant en vermakelijk om de reis op deze manier mee te mogen maken en de prachtige verhalen te lezen. Net alsof we er zelf een beetje bij waren.

En... wie is nu de beste navigator... Jenny of Mia?

Tot binnenkort!
  31. Ben:
    1 juni 2018
    Wat moet ik er nu nog aan toevoegen,ook ik heb je prachtige verhalen verslonden en sfeervolle foto' s bekeken.Geniet samen na en bedankt.
  32. Wouter van Belle:
    1 juni 2018
    Ha Sjaak, bravo!! Zoals altijd doe jij alles in de overtreffende trap (trapper), een normale pelgrim gaat één keer Santiago binnen, jij doet dat - natuurlijk - twee keer. Het is overigens vermakelijk dat jij vooral bezig was met Compostela, terwijl ik vooral bezig was met Componeren. Mijn grootste vreugde bestaat echter uit het feit dat je heelhuids bent aangekomen, zodat de geplande activiteiten in het altijd pittoreske Bessemerlaantje alle schijn van doorgaan hebben :-) Salvé!
  33. Anke:
    1 juni 2018
    Dank voor al je mooie verhalen Sjaak en fijn dat je het fietsen goed hebt aangekund ondanks je start met gekneusde ribben. Hier ga je voor de rest van je leven van nagenieten. Ik kijk er naar uit om je weer te zien.
  34. HB TE U:
    1 juni 2018
    Gefeliciteerd🎉👌🏼, bedankt voor je mooie verhalen😀👍🏼
  35. Nelleke:
    1 juni 2018
    Alle respect voor beide voor deze prestatie. Ik heb genoten van je verslagen. Ik mis ze nu al! Liefs en tot snel. Kus en kruisje. Nx