Spanje in

10 mei 2018 - Pamplona, Spanje

Beste vrienden,

Koud was het. Én mistig. Én vroeg in de ochtend. Een lome regen viel in luie druppels uit de lucht. De zware luidklok van de Notre Dame de st. Jean Pied de Port deed me uitgeleide uit het dal. Minutenlang klonk het melancholieke gebeier me na. DingDong, DingDong, Vaarwel, Vaarwel.... Het was niet aan dovemansoren. Ik nam de luide roep graag mee op mijn reis naar Santiago, mijn bestemming voor deze lange reis. En ik dacht aan wat nú mogelijk komen ging. Vandáág. Het zou mijn eerste pasweg worden. Nooit eerder had ik zo’n duivels eind omhoog gefietst. Kilometerslang. Traag en oneindig lang in een rustige cadans naar omhoog. Vrezend voor het moment dat de versnellingen op zouden zijn en de adem te kort. Maar wat ik vreesde gebeurde niet. Integendeel. In de afgelopen weken had ik kennelijk zoveel conditie opgebouwd dat ik na drie volle uren doorstampen gewoon heelhuids boven aan de pas kwam. Wát een overwinning. Er volgden leuke ontmoetingen. Ik was deze ochtend als eerste boven. Uit de ijzige, regenzwangere mist van het dal kwamen nu de schimmen bovendrijven van medepelgrims. Rillend en hongerig dromde men samen onder een afdak van leien en twijgen. Een kapel. Met dáárvoor opgesteld een zwaar hardstenen altaar dat voor de gelegenheid door ons, beproefden, werd gebruikt als picknicktafel. Er ging wijn rond. Was dit wellicht een mis? Er was iets sacraals aan. Ondertussen speelde er zich een bonte verkleedpartij af, want een koude afdaling naar de regenachtige krochten van het Spaanse land moest nog volgen. Bestemmingen en ideeën werden uitgewisseld. Er heerste een sfeer van broederschap. Van saamhorigheid. En dat kwam goed uit want mijn telefoon had het door de kou en het vocht opgegeven en bij de pogingen om het toestel weer aan de praat brengen drukte ik met mijn verkleumde vingers en mijn verdoofde brein zoveel verkeerde toetsen in dat het toestel geheel onbestuurbaar werd en wij, het toestel en ik,met stomheid geslagen raakten.Daar stond ik dan. Gelukkig werd ik tijdelijk geadopteerd door twee medepelgrims, Paul en Jan, en hun telefoon. Waarna het me lukte om even kontakt te hebben met Jenny die me, zoals best wel vaak, uit de brand hielp. Aan het eind van de dag kon ik weer bellen en was alles weer gewoon. Nou ja, gewoon! Dankzij de bovengenoemde heren ben ik in vanavond in de best wel luxe bezemkast van hotel Yoldi in het hart van Pamplona terechtgekomen. Vijf hoog en zonder raam. Maar wel in een leuk twijfelaartje, met een mooie badkamer en een kachel die zoveel warmte geeft dat mijn kletsnatte garderobe in een uurtje weer droog was. Vanavond hebben we gezamenlijk gegeten. Natuurlijk een speciaal Pelgrimsmenu. Voedzaam, lekker, en rijkelijk besproeid met rode wijn. Morgen ga ik eerst de stijlvolle stad bekijken. Pleinen, fonteinen, de enorme kathedraal, de vele, vele sporen van een rijk pelgrimsverleden. Kortom, eerst even de flaneur uithangen. En dan nog een kilometertje of wat doorrijden naar Puente la Reina, een dorp met een brug, in de dertiende eeuw gebouwd, speciaal voor pelgrims, om met droge voeten de rivier over te kunnen steken. Luxe is blijkbaar van alle tijden.  Sjaak, (vanuit de bezemkast dus)

1. Ineke wenting:
    11 mei 2018
    Geweldig weer Sjaak!! Maar volgens booking.com is dit wel een beter hotel in Pamplona!! Zelfs de bezemkast staat op de site, dus pelgrimwijze ben je ERG luxe bezig! Het is je gegund!!! Goede tocht verder
  2. Astrid:
    11 mei 2018
    Top Sjaak; daar sta je dan, de pas overwonnen, in Spanje. Hopelijk hoef je niet staand te pitten in die bezemkast;-)
  3. Paofi Tjia:
    11 mei 2018
    Op naar de top, voor het eerst tijdens je pelgrimstocht! Dankzij de training tijdens de weken die je er al op heb zitten, is het je gelukt. Walk & Roll is heel trots op je!
    Dat het bar was, daarvan gaf je telefoon blijk. Gelukkig is die weer gereanimeerd, zodat we kunnen blijven meegenieten van je foto's. Morgen naar La Rioja?
  4. Paofi Tjia:
    11 mei 2018
    Op naar de top, Sjaak, voor het eerst tijdens je pelgrimsreis. Mede dankzij de training van de afgelopen weken is het je gelukt. Walk & Roll is heel trots op je! Dat het bar was blijkt wel uit de reanimatie van je telefoon. Gelukkig is die geslaagd. Anders hadden we niet meer mee kunnen genieten van je mooie foto's. Morgen naar La Rioja?
  5. Tineke van Meer:
    11 mei 2018
    Wat een geweldige prestatie Sjaak, in 3 uur doortrekken tot het hoogste punt van de weg. Zo'n conditie opgebouwd!
    Een bijzondere dag met intense ervaringen, ook door het samenzijn met zoveel medereizigers. Geniet verder!
  6. Yvon:
    👍🚴‍♀️
  7. Ralph Steve Wolff:
    11 mei 2018
    Saamhorigheid , goed gevoel heb je als Pelgrim bij dat woord.
    Mooie tijd daar in Spanje gewenst en groet aan Jenny
  8. Ada van der Heijden:
    11 mei 2018
    Dag Sjaak, van je schoonzusje, die nu een deel van deze pelgrimstocht met jouw vrouw meeloopt kreeg ik de tip om deze tocht te volgen en ik moet zeggen met ontzettend veel genoegen. Dank je wel voor het delen. Hartelijke groet Ada vdH
  9. Jan de Waard:
    11 mei 2018
    Lome regens en luie druppels zijn duidelijk jouw trouwe vrienden in deze hoog gegrepen episode! Chapeau klimbok! Als je straks denkt een zelfde vogel steeds weer te zien: dat is een Spaanse Ekster maar eigenlijke onze drone. Om niets te hoeven missen van jouw heldendaden. Liefs Jan en Mo
  10. Arend Termorshuizen:
    11 mei 2018
    hi Sjaak, Ik ben samen met een vriend ooit vanaf St. Jean Pied de Port gaan lopen daar start nl ook GR5 over de kam van de pyreneën dus ik weet een beetje hoe het daar is. Petje af hoor
    groet
  11. Jenny:
    Lieve Sjaak,
    Je snapt natuurlijk wel dat ik als een aap zo trots op je ben. Nu ik zelf mijn eerste 23 pelgrimskilometertjes erop heb zitten, kan ik nog beter met je meevoelen en -leven. Vanaf nu ben je me langzaam aan het inhalen en kom je steeds dichterbij.
  12. Ula:
    Dag Sjaak,
    Wat een prestatie zo berg beklimmen ,je doet het maar !
    Wij bewonderen je doorzettingsvermogen ,zo zie maar goede en behulpzame mensen kom je overal tegen .
    Dat Jenny je weer moet redden met de telefoon ,dat kom me wel bekend voor.
    Lieve groetjes ,Ula
  13. Piotr:
    hoi Sjaak en JENNY,

Allebei een prestatie van wereld formaat (Utrechts formaat).
    Sorry Sjaak, maar Jenny's prestatie wint het natuurlijk.
    En ik kan het weten want vandaag 4 km gelopen in Frankrijk (Vesc)
    groetjes
  14. Hanneke:
    11 mei 2018
    Goed bezig Sjaak. Hier is het dus wel een stuk drukker met medepelgrims zo te horen, ook wel prettig om zo wat reisgenoten te hebben. Hopelijk wordt het weer wat Spaanser☀️Goed vervolg van je reis weer morgen.
  15. Ada:
    12 mei 2018
    Op en over de top! Wat een geweldige prestatie Sjaak!! Liefs van je trotse zus 👍😘❤️