Stedentrip

12 april 2019 - Pisa, Italië

Beste vrienden,

Lucca is een mooie oude stad. Daar aan de voet van de Apennijnen. Een zeer oude dame! Maar nog goed ter been. Ik kwam er gisteren, achtervolgd door dikke regenwolken, zo goed als droog aan. De rest van de dag en avond bleef het parapluutjesweer. Waar de ambulante straatverkopers ze zo snel vandaan haalden weet ik niet, maar een ieder die op straat zijn kostje bij elkaar scharrelt, liep er opeens mee te leuren: paraplu’s en poncho’s. Big busines op antieke pleintjes en in de smalle straten. Gelukkig was dat maar voor even!

Vanochtend was het alweer stralend weer. Om acht uur reed ik een verfrissend fietsrondje over de massieve stadsmuren die de hele stad al sinds het begin van de jaartelling omringen. Voor Luccaanse begrippen zijn de huidige stadsmuren gloednieuw: zestiende eeuw! Je kunt helemaal rond en dan zie je de antieke stad vanuit alle gewenste hoeken voorbij komen.

Mijn B&B van de afgelopen nacht bevond zich in een duizendjarig pand dat door de eeuwen heen veel heeft meegemaakt. De geschonden moederbinten, de gebutste muren, de onbestemde ijzeren haken en uitgesleten ogen, de krakende traptreden, uit alles spreekt een intensief en door ons niet meer te duiden gebruik. En over vele jaren, als wij dan weer tot stof vergaan zijn, dan klinken er weer andere stemmen en gebeuren er dingen waarvan wíj nu nog geen enkel benul hebben. Het individu is er slechts voor even. Een gebruiker, een voorbijganger. Maar Lucca, Lucca heeft de tijd.

Een vlak ritje, een ritje van niks, van 25 kilometer, bracht me vandaag in Pisa. Stad aan de Arno en met een heel ander karakter. De stad is weliswaar meer dan 1000 jaar oud en in een zeer rijk verleden een belangrijke stadstaat geweest, het oerantieke karakter van Lucca, met zijn duizend kronkelende steegjes, dat mist Pisa toch wel. Totdat  de riviermonding verzandde en het allemaal wat minder werd, werd er in Pisa geld als water verdiend en werden er projecten als de bouw van de Duomo gestart. Een pronkstuk van de hoogste orde. Met een groots baptisterium erbij. En een waanzinnige begraafplaats, en kerkelijke paleizen en, ennehhh, én de scheve toren natuurlijk. Wel gek toch, dat ze deze toren, die al tijdens de eerste bouwperiode aan het verzakken ging, niet gewoon gesloopt hebben. En opnieuw opgebouwd. Dat zou toch een stuk netter geweest zijn allemaal. En voor het geld hoefden ze het echt niet te laten, dat was er in die tijd in overvloed. Toen. Volgens de overlevering deed Galileo Galilei vanaf deze handige toren zijn zwaartekrachtproeven en speurde hij er het heelal af.

Een ex-huurder van me, geboren en getogen in Pisa, adviseerde me een restaurant. De huisbaas hier noemde zojuist dezelfde eetgelegenheid. Dat is bijzonder wanneer je je realiseert dat er maarliefst 900 eetgelegenheden zijn in deze stad. Ik heb inmiddels honger gekregen, het is bijna halfnegen in de avond. Zo dadelijk ga ik dus maar eens kijken bij Spaghetteria alle Bandierine aan de Via Mercanti nr. 4. In Pisa.  Eens proeven of deze twee lokale heren gelijk hebben.

Met een mediterrane groet, Sjaak

1. Wouter van Belle:
    12 april 2019
    Fijne plekken fiets jij allemaal langs hoor.... over die muur rond Lucca hebben wij ook gewandeld, heerlijke plek. Het standbeeld van Puccini in Lucca nog gezien? Relaxed zittend met een sigaret in zijn hand :-). Zover ga ik het nooit brengen als componist (ik rook namelijk niet). Avé!
  2. Tineke:
    12 april 2019
    Wat een prachtige plekken weer om met de ogen langs te reizen Sjaak.
    Ik geniet er van.
    Fijne dagen samen met Jenny!
  3. Corinne De Ruiter:
    13 april 2019
    Grandissimo! Nu lekker samen met Jenny Pisa en Toscane verkennen.
  4. Irma:
    13 april 2019
    Nou Sjaak, ik kom door jou reisverhaal en mooie foto's helemaal in de Italiaanse sfeer terug die ik tien jaar geleden heb leren kennen. En de spaghetti..mmm. Geniet ervan!
  5. Ralph:
    OLa Maestro,
    De aannemer in je is even weer op je pelgrims tocht voorbij geweest. Pisa scheve toren rechtzetten de volgende stap😂.
    Geniet ervan samen en groet aan Jenny
  6. Piotr:
    Hoi Sjaak & Jenny,

Jullie gaan samen genieten van het mooie Toscane, natuurlijk reizen wij met jullie mee!
    Sjaak iedereen vindt jou verhalen mooi maar ik vind ze bagger slecht*.
    Geniet van de verhalen.
    Jenny ik heb een plaatsje vrijgemaakt voor deel 2.

Helaas zal ik je onderscheiding moeten weigeren, ik vind dat ik hem niet verdiend heb: plas wel eens in het wild en dan moet ik hem weer inleveren (Marco Kroon).
    In 1971 heb ik gesolliciteerd bij de theaterschool als komediant ,aan de As van Wijkkade, maar bleek in de verkeerde rij te staan.

Ik was er weer bij gisteren dmv je feuilleton en ondanks 25 km beleef jij weer veel.
    Nu samen een paar dagen genieten.

auto ze.

*= raptaal.