Taakverdeling

22 maart 2019 - Aachen, Duitsland

Beste vrienden,

Vanaf vandaag, tot aan Basel, rijdt mijn trouwe zwager Alfred met me mee. Hij kwam rond twaalven aan op het station van Maastricht, maar wilde pas mee na het nuttigen van twee grote bakken koffie en een enorme omelet. We vertrokken dus pas rond een uur of één. Fietsen of hardlopen met Alfred is een levendig gebeuren, omdat hij het standpunt huldigt en praktiseert dat je ook bij stevige lichamelijke inspanning altijd moet kunnen blijven praten. En omdat ik vind dat je bij flinke inspanning goed moet kunnen blijven luisteren (praten lukt me meestal niet) vormden we vandaag een ideaal, maar wel rumoerig fietskoppel gedurende de middagrit, heuvel op heuvel af, door het grandioze Zuidlimburgs landschap. Gelukkig kwam ik nog wel even aan het woord gedurende het vorstelijk avondmaal dat wij hedenavond op een onverwarmd terras in de mooie, nog lekker warme binnenstad van Aken nuttigden, waardoor het ook toen lawaaiig bleef, maar toch weer anders.

De taken omtrent het vinden van de juiste route hebben we duidelijk verdeeld: Alfred houdt de papieren landkaart goed in de gaten, terwijl ik met mijn Mio de elektronische navigatie doe. Maar omdat Alfred te druk was met praten, en ik met luisteren, had dat niet het gewenste resultaat. Het verklaart wél onze royale omweg.

Het is hier nu over tienen, we liggen al op bed met goddelijk gevulde buiken en Alfred is reeds in slaap gevallen. En dat is voorstelbaar, want hij moet nog wel effe wennen.

Het Limburgs heuvelland eiste dus zijn tol vandaag, want, hoewel we vanmiddag maar vijfenveertig kilometer fietsten (waarvan dus vijftien om), was het wel even wennen aan de straffe colletjes onderweg. Onze route voerde voornamelijk over de heuvels langs het Geuldal op smalle landweggetjes en vrijwel zonder verkeer. We reden een schitterende route langs lieflijke dorpjes met kerken op heuveltoppen en ijverige watermolens in het uitgesleten dal. De zon scheen natuurlijk uitbundig en zowel de natuur als het landschap met de prachtige boerderijen waren een lust voor het oog. Natuurlijk zou ik normaal gesproken ook nog iets over het uitbundig gekwinkeleer der vogolan hebben gezegd en het blijmakend mekkeren der dartelende lammeren hebben aangestipt, maar ja, Alfred dus.... En zelfs nu, nu hij vredig ligt te snurken, overstemt hij nog het van buiten komend stadslawaai.

Vanuit Aken kunnen we morgen kiezen of we de seniorengemaksroute nemen over een fietspad dat is aangelegd op een oude spoordijk naar Luxemburg, de Vennbahn, of dat we gaan voor het echte, stoere, adembenemende Mannenwerk langs berg en dal. We zullen zien...
Tot morgenochtend acht uur kunnen er nog weddenschappen op worden afgesloten.

Met een kortademige groet,
Sjaak

1. Ada van der Heijden:
    22 maart 2019
    Ik stond gelukkig nog aangemeld op de reisblog, dus hoewel vanuit mijn comfortabele bed ga ik met jullie mee naar het zuiden.
  2. Eddy:
    23 maart 2019
    Sjaak ik zou mijn overwicht laten gelden met de MIO, tenslotte heb jij waarschijnlijk al genoeg moeten afzien de afgelopen nacht met een luid ronkende zwager. Die zijn rust aan het pakken is om morgen meteen van wal te steken met prachtige verhalen. Hoop dat je oordoppen mee hebt genomen ter bescherming. Gegroet zwager-broeders
  3. Huub Miltenburg:
    Sjaak
    Prachtig dat Alfred een flink deel van de route met je mee fietst
    Gebruik war kuitenvet in de heuvels dan gaat het zeker soepel.
    Geniet er van
    Ik kijk uit naar het volgende verslag
  4. Henk:
    23 maart 2019
    Fijne tijd samen. Succes met de keuze stress.
  5. Ula:
    Hoi Sjaak,
    Geniet met je zwager al moet je wat inleveren wat de nachtrust betreft , verkeerde route ,de gezelligheid wint !
    Je zou toch de meeste route alleen afleggen ,dan heb je rust genoeg,toch 😀
    Veel plezier samen 🚴‍♂️🚴‍♂️
  6. Jeanne:
    23 maart 2019
    Je beschrijft je belevenissen zo beeldend, dat ik alles voor me zie. Ben benieuwd welke route jullie uiteindelijk gekozen hebben vandaag. Jou een beetje kennende ga je de uitdaging aan. Heeft als voordeel dat Alfred dan meer hijgt dan praat:)
  7. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Wederom foto relaxt op terras met drankje in het zonnetje, het begrip pelgrim is wel gedevalueerd. Jou wel gegund hoor!
    Helaas/gelukkig zal je mijn VILEINE commentaar enkele dagen moeten missen.
    Jij bedwingt de bergen, maar wij ook. Dus ik weet uit ervaring welke ontbering het is.
    Volg je verhalen natuurlijk wel op Ula's smartphone.

Vervloek mij als je de berg beklimt.
    fiets ze!