Op weg

20 maart 2019 - Uden, Nederland

Beste vrienden,

Er bestaat een speciale pelgrimszegen. Een pelgrimsgebed bijna. Uitgesproken door een priester die het beste met je voorheeft. Voordat ik vanochtend de stad uitreed, ben ik nog even een kerk binnengeglipt om daar die zegen te ontvangen. Het is een eenvoudig maar heilig ritueel dat in de voorbije eeuwen talloze pelgrims het vertrouwen gaf dat het wel goed zou komen onderweg. En ook nu nog, zo blijkt, heeft dit ritueel zijn uitwerking. Hoewel ik niet gelovig ben, voel ik me toch gesterkt door een bezielende, eeuwenoude tekst die door de zielenherder zo vol overtuiging werd uitgesproken. Zijn godsvertrouwen stemt me nederig en ik mocht willen dat ík daar wat van had.

Nog wat onder de indruk, maar ook heel tevreden ging daarna ik op reis. Rome lonkt. Maar eerst lonkte het lieflijke Brabantse dorp Uden. Een kilometer of tachtig ten zuiden van Utrecht gelegen.

Omdat ik vanochtend al om negen uur de stad uitreed en pas tegen het eind van de middag op mijn logeeradres terecht kon, meende ik dat ik best een stukje om kon rijden. Het werd een prachtige rit door groen, zompig polderland. Langs voorzichtig in bloei rakende fruitbomen en trotse eendenechtparen, woest wakend over hun pasgeboren kroost. Ik kwam door Vianen, Leerdam, Asperen en nog zo wat van die oude stadjes. Het water stond hoog in de Waal bij Zaltbommel en klotste vol tegen de bandijken. De Martinus Nijhoffbrug, met op de achtergrond de oude onverwoestbare spoorbrug, lag in een grijze nevel verzonken. Ik kon het niet laten om even door Bommel heen te fietsen en doorkruiste later ook Den Bosch. In de prachtige St. Janskathedraal kreeg ik ook nog een fraai stempel in mijn pelgrimspaspoort.

Ondertussen droop  er al een paar uur een niet voorspelde en slome regen uit de loodzware grijze lucht die ik moeiteloos en licht euforisch voor lief nam. Ik geloof dat de pelgrim in me langzaam weer ontwaakt!  Dat belooft nog wat... Morgen op weg naar Maastricht. Daar wacht Sint Servaas op mijn bezoek.

Met een hartelijke pelgrimsgroet, Sjaak

Verstuurd vanaf mijn iPhone

1. Ineke Wenting:
    21 maart 2019
    Precies op tijd, bij de koffie na het avondeten, komt je eerste reisverslag binnen! De lente is hier, Florida, net begonnen! Wij zitten al op zomertijd sinds 1 week, en het was vandaag hier bijzonder aangenaam! Dat wens ik je voor morgen ook toe, aangenaam lenteWeer,want om nu meteen met 2 dagen regen te beginnen, dat kan de bedoeling niet geweest zijn. Het zou je godsvertrouwen beschadigen....
    Een mooie tocht toegewenst!
  2. Jan Goedhart:
    21 maart 2019
    Succes maat. Ik die je het niet na.
  3. Ralph:
    21 maart 2019
    Ik volg je weer op afstand Maestro
  4. Marc Hermsen:
    21 maart 2019
    He Sjaak, Ik ben zo benieuwd naar de tekst van die Pelgrimszegen. Heb je die ?
    Goede reis,
    Hatelijke groet,
    Marc
  5. Henk:
    21 maart 2019
    Hoi Sjaak. Een heel goede reis toegewenst geniet van de vele avonturen die op je pad komen. En .................... morgen mag je als pelgrim gratis naar binnen in de Servaas. Da's toch weer mooi meegenomen als echte Hollander. Bon voyage!!
  6. Bernard de Beer:
    21 maart 2019
    Als ik wist dat je zou komen had ik de loper uitgelegd (wie zong dat ook al weer) maar helaas lag ik nog op een oor en miste jou belletje. Je was inderdaad dicht bij maar je hebt kunnen genieten van het mooie rivierenland en fruitbomen. Die koffie en taart die houdt je tegoed voor later. Veel plezier en houdoe.
  7. Jeanne:
    21 maart 2019
    Wat heerlijk om te lezen Sjaak. Zeker voor de Brabander in mij! Mijn moeder woonde de laatste jaren van haar leven in Uden.
    Op naar Limburg!
  8. Theo:
    21 maart 2019
    Beste Sjaak. Ik voel dat je al gelijk in je element ben. De komende dagen is het mooi weer zodat je Nederland goed gemutst kunt verlaten. Ik wens je namens de wandelgroep ECR een mooie en interessante reis naar Rome/Napels. De reisverhalen en foto's zal ik met de bewoners delen. Theo
  9. Tineke van Meer:
    21 maart 2019
    Dat klinkt als een goede startdag !

Vandaag nog wat meer lente en hogere temperatuur, een fijn vooruitzicht.
  10. Ingrid:
    21 maart 2019
    Hele goede en fijne reis Sjaak! Ik vind het zo stoer dat je dit allemaal doet 💪🏻 Gelukkig wordt het wat beter weer, en hoop dat je dat een nog plezierigere tocht gaat geven! Ik kijk uit naar al je verhalen! Liefs van je Nichtje!
  11. Jan:
    21 maart 2019
    Gewoon jaloers. Mijn zegen heb je ook. Goede reis.
    Jan
  12. Ula:
    Hoi Sjaak,
    De kop is er af , de eerste rit is gereden .
    Op na vele mooie vergezichten en fijne ontmoetingen .
    Goede reis en groetjes ,
    Ula
  13. Piotr:
    hoi Sjaak,

Het avontuur is begonnen!
    Vanaf nu kan ik weer wiegend in slaap vallen, dromen van jouw verhalen.

De lente is begonnen en morgen beloofd een warme fietsdag!
    Genieten.
  14. Astrid:
    21 maart 2019
    Ha Sjaak, veel plezier! En tot in de zomer als we allen weer de nodige verhalen hebben.
  15. Job Porck:
    Caro Sjaak
    Buon viaggio

Job
  16. Marion:
    22 maart 2019
    Wensen je een hele mooie avontuurlijke reis.
    Kijken uit naar je prachtige geschreven verhalen!
    Marion en Johan