Zadelpijn

24 april 2018 - Amboise, Frankrijk

Beste vrienden,

Wie zou me nog geloven als ik alleen over glorieuze zaken sprak? Of dat ik dusdanig vergeestelijkte dat zich een gouden aureool op mijn beeltenissen vastzette? Niemand toch? En daarom is het goed dat ik hier ook één van de dagelijkse ongemakken van een fietsende pelgrim vastleg. Het begon vandaag op het ongelooflijk saaie stuk dijk langs de Loire, tussen Orleans en Blois. Veertig kilometer rechttoe-rechtaan met links en rechts oneindig hoog opgaand hout. Uitzicht nul. Ik koos voor mijn meest aerodynamische zit, afgekeken van grootheden als Jan Jansen en Tom Dumoulin, en ging er vandoor. Al na vijf minuten kwam er vanuit mijn zitbeenderen een ongekend protest en na een half uur wist ik niet meer hoe ik moest zitten, laat staan fietsen. Niets hielp en ik werd er waarachtig moedeloos van. Zo kon ik toch nooit in Santiago komen? Volkomen van slag stortte ik me neer op een terrasstoeltje in Blois. Daar heb ik een dubbele expresso genomen met chocoladekoek (specialiteit van de patissier) die volgens de verkoopster van een uitgedoofd man een volwaardige arabische volbloed kon maken. Het leek haar dat voor mijn geval twee koeken wel voldoende zouden zijn. En ziedaar, na een half uurtje was ik weer op de been, ben ik weer in het zadel gestapt en heb ik moeiteloos mijn ruim honderd kilometer lange etappe volbracht. Vanaf Blois tot Tours ging mijn route trouwens weer over vriendelijke landweggetjes met links en rechts parken en kastelen. Knusse boerderijtjes verschenen, gemoedelijke landslieden zwaaiden hun welgemeende groet en ik meende een knipoog te krijgen van een stoere jonge non die met een grote bosmaaier de berm stond te scheren.

Morgen ben ik al vroeg in Tours. Dat betekent dat éénderde deel van de tocht er dan ongeveer op zit. In Tours komen ook de pelgrimswegen uit verschillende windstreken samen om verder door te steken richting Poitiers.

De beste groet van Sjaak (onderuitgezakt op een zacht kussentje)

1. Yvonne Boschman:
    24 april 2018
    Een rustdag kan ook helpen Sjaak, goed voor jou zitvlak en benen
  2. Wouter van Belle:
    24 april 2018
    Amboise?! Hebben wij ooit heeeel lang geleden op een camping gestaan die op een eilandje in de Loire ligt, recht tegenover het grote kasteel waar Leonardo Da Vinci zijn laatste jaren sleet en overleed in de armen van koning Frans I. Hij ligt er ook begraven!
    Wellicht laat je uitputtende reisschema een korte bede aan zijn graf toe? Salvé!
  3. Astrid:
    24 april 2018
    We hadden nog een reep klaargelegd voor moedeloze momenten om in je stuurtas te stoppen....maar je was sneaky vertrokken;-).... gelukkig zijn daar de patissiers om je te redden;-)
  4. Astrid:
  5. Ineke Wenting:
    24 april 2018
    Na zoveel afzien, drama en recuperatie vandaag moet er morgen toch ook tijd voor refexie zijn. Wouters voorstel lijkt mij een prima voorbereiding op een volgend deel van je pelgrimstocht. Positieve culturele input, ter versterking van de output! Veel succes!
  6. Hesther:
    25 april 2018
    Veel goeie energie gewenst lieve vent en een kusje voor de pijn! Je kán het, zet 'm op! Saddle up and ride your iron pony, Trappen zul je..yeah!!
  7. Jan de Waard:
    25 april 2018
    Wouter, WIJ hebben ook op die - toen zompige - camping gestaan. Mijn moeder was boos omdat mijn vader net zo'n lange baard wilde als die ouwe Leonardo. En Sjaak, ik wil ook zo'n koekje! Ben benieuwd of de vergeestelijking zich zal voortzetten. Onthechting van zadelpijn lijkt me een goed idee.
  8. Ralph:
    25 april 2018
    En weer een van de vele ervaringen rijker. Dat er nog vele zullen komen is zeker. Geniet Maestro en fijn dat je ons ook mee laat genieten
  9. Erwin van der vaart:
    25 april 2018
    Ik zie t helemaal voor me leuk dat we zo mee kunnen genieten . En heel veel respekt voor jou maat . Groetjes van donna en erwin
  10. Ula:
    25 april 2018
    Knap hoor Sjaak ,en zo te zien aan het metertje heb je lekkere koek ook weer snel verbrand .
    Lang leven de lekkerste patissier in Frankrijk !
    Blois ,prachtige stad ,mooie fontein midden op het plein !
    Groetjes van ons