Sneeuwpret

25 april 2024 - Aarberg, Zwitserland

Beste vrienden,

De waard van het eeuwenoude hotel in Bellelay, daarboven op de pas, vertelde ons dat het bij hem, daar op 900 meter hoogte, vorige week nog 26 graden was. Nu was het er een paar graden onder nul en de omgeving was er fraai bepoederd met een luchtig laagje verse sneeuw. Het was lekker fietsen over het kleine hoogplateau waarop ook het enorme klooster van Bellelay ligt. De lange negenprocents helling ernaartoe was precies wat Alfred en ik in de kleinste versnelling nog de baas konden, zodat we lekker warmgedraaid boven kwamen. Totdantoe was ik nog blootsbeens gegaan en was een dik vest genoeg geweest om op temperatuur te blijven, maar voor de kille kilometerslange afdaling was wel een andere outfit nodig. Omdat er ergens ver onder ons een fonkelnieuwe autoweg richting Biel en Bern is aangelegd, hadden we de mooie brede weg helemaal voor onszelf en waren we in no time weer beneden.

In de mooie stad Biel hebben we onze bevroren ledematen weer opgewarmd in zo’n typisch Zwitserse patisserie, waar de zoetste heerlijkheden zó uitdagend worden uitgestald dat zelfs een zelfbeheerst type als ik daar geen weerstand aan kan bieden.

Het gevolg was dat ik na deze copieuze lunch de benen nog nauwelijks rondgedraaid wist te krijgen. Gelukkig kende de route veel mooie vergezichten, zoals over het grote, verstilde meer van Biel en de achterliggende Jura. Wat later kwamen ook de Alpen in zicht. Ze zijn nog ver weg, maar maken nu al veel indruk met hun witbesneeuwde contouren. Ik was blij met de vele fotomomentjes die Alfred vandaag nodig had om alle schoons in beeld te krijgen. Dan kon ik tenminste even bijkomen. Bern hebben we vandaag niet gehaald. We zijn met wederzijdse instemming tot Aarberg gekomen, waar de zon uitbundig huishield op het heerlijke terras van het hotel, waarvan we op dat moment nog niet wisten dat het vandaag ons eindstation zou worden. We slapen aan het stadsplein waar deze week een grote antiekmarkt wordt gehouden. Mooie spullen hier, dus wel zo fijn dat we niks mee kunnen nemen!

De beste groeten van Alfred en Sjaak, die weliswaar niet de kilometers hebben gemaakt die ze zich voornamen, maar wel buitengewoon hebben genoten van elkaars gezelschap en de indrukwekkende wereld om hen heen!!

1. Ada van der Heijden:
    25 april 2024
    Wat een schitterende kilometers hebben jullie gemaakt!
  2. Jan Goedhart:
    25 april 2024
    Wederom respect. Prachtige foto’s.
  3. Tineke van Meer:
    26 april 2024
    De woorden en beelden maken duidelijk hoe imposant de reis vandaag is geweest.
  4. Bernard de Beer:
    26 april 2024
    Wat een prachtige foto's, mooie vergezichten en kijk weer uit naar jullie vervolg.
  5. Johan:
    Prachtige foto’s….goede kuiten ook😉
  6. Jeanine:
    26 april 2024
    Mooi Sjaak, leuk om weer met je mee te mogen. Enne, je bene moge er ook wese 🦵🦵 Geniet ervan.
  7. Marjorie:
    26 april 2024
    Dat woord borrelde bij mij ook op bij het zien van deze foto's: Prachtig. Heerlijk om dit zo te kunnen volgen.

Jouw reactie