Een oud verhaal...

23 april 2024 - Büßlingen, Duitsland

Allereerst hartelijk bedankt voor de tientallen reacties die ik van jullie kreeg op mijn aankondiging van gisteren. Zoveel aandachtig medeleven brengt me er wél toe om, hoewel we vandaag nog geen meter gefietst hebben, toch alvast verslag te doen van onze eerste reisdag.

Gisteren vertelde ik al dat we onze reis zouden beginnen in het dorpje Büsslingen, waar mijn vader in de oorlog werd aangehouden bij een poging om over de Zwitserse grens aan de mof te ontglippen.
Onder dekking van wat beplanting langs de weg, en gedekt door schaduwen van de schaarse bebouwing kroop hij zich in diepe duisternis een weg naar de nabijgelegen grens. Een hond die aansloeg maakte samen met de oplettende grenswacht een eind aan zijn langgekoesterde droom. Hij zou zich niet herenigen met zijn jongere broer die toen al bijna een jaar in het vreemdelingenlegioen diende.

Het was bijzonder om zijn tocht vanaf het vervallen stationnetje Beuren-Büsslingen naar de grens te volgen.
Beuren en Büsslingen worden van elkaar gescheiden door een flinke, steile heuvel met daaroverheen een  weggetje dat de dorpen in een strakke lijn met elkaar verbindt. Het is geen gewoon weggetje, maar eerder een kruisweg.
Beginnend met een kapel, wordt het pad daarna links en rechts omzoomd door gedenktekens en statige kruisen… Dat ongewone pad heeft mijn vader dus ook gelopen, nog onwetend van welke kruisweg hem in de jaren die volgden nog te wachten stond…

Na wat gegeten te hebben in het Wirtshaus, waar hij zich vast nog wat moed heeft ingedronken, zijn Alfred en ik verder getrokken naar Basel. Morgen stappen we daar dan echt op de fiets. Op naar Nice, op naar het onbezette Frankrijk…

Met een gemoedelijke groet van Alfred en Sjaak

1. Bernard de Beer:
    23 april 2024
    Niets mis met een rustdag, heeft een mens, zeker van onze leeftijd, nodig.
  2. Ineke:
    23 april 2024
    Een bijzondere dag, vol emotie en herinneringen! Vermoeiender dan fietsen! ? Maar veel voldoening gevend en goed om je volgende pelgrimstocht mee te beginnen!
    Allebei een hele mooie tocht gewenst!
    Voor nu: slaap lekker 😴
  3. Paofi Tjia:
    Een goed begin.....
    En met de gulle zegen van de weergoden!
  4. Ada:
    24 april 2024
    Indrukwekkend Sjaak en emotioneel, om op de plek te zijn waar het voor pa, ruim 80 jaar terug, zo verschrikkelijk mis ging. Ik vond het erg mooi om je korte verslag te lezen over de route die pa heeft gevolgd en de foto’s erbij te zien, in het bijzonder die van het oude stationsgebouwtje en die van diese verdammte Zollstrasse, een in vredestijd gemoedelijk landweggetje, destijds voor velen de weg van dom geluk of vette pech. Maar vooruit, jullie rijden morgen het vrije Zwitserland in en vervolgen de tocht vanaf Basel op de fiets. Ik wens jullie een onvergetelijke reis en hoop dat er onderweg veel te verhalen valt, want daar kijken we met zijn allen met veel plezier naar uit! Geef ‘m van jetje jongens!
  5. Ada:
    24 april 2024
    Indrukwekkend Sjaak en emotioneel om jou op de plek te zien waar het voor pa, ruim 80 jaar terug, zo verschrikkelijk mis ging. Ik vond het mooi om je verslag te lezen over de route die pa heeft gevolgd en de foto’s erbij te zien, in het bijzonder die van het oude stationsgebouwtje en die van diese verdammte Zollstrasse, een in vredestijd gemoedelijk landweggetje, destijds voor velen de weg van dom geluk of vette pech. Maar vooruit, jullie rijden morgen het vrije Zwitserland in en stappen in Basel op de fiets. Ik wens jullie een onvergetelijke reis en hoop dat er onderweg veel te verhalen valt, want daar kijken we met zijn allen met veel plezier naar uit! Geef ‘m van jetje jongens!
  6. Jeanne:
    24 april 2024
    Ik denk dat je vader trots op je zou zijn Sjaak, zo betrokken als je bent. Mooi.
  7. Marjorie:
    24 april 2024
    Zeker indrukwekkend! Wat fijn dat wij weer mee mogen reizen. Heel veel plezier toegewenst.
  8. Jan Goedhart:
    24 april 2024
    Wat lijkt me dit een bijzondere en indrukwekkende ervaring voor je geweest. Mooi om te lezen. Ik kreeg kippenvel.
  9. Ula:
    24 april 2024
    Heel bijzonder Sjaak om deze plek te mogen zien en de herinnering aan je vader ophalen.
    Nu op de pedalen met de wind in de rug .
  10. Sjefke:
    24 april 2024
    Emotioneel , maar mooi, om op de plaats te staan waar jouw vader 82 jaar geleden ook stond.
  11. W van schuppen:
    24 april 2024
    Nou Sjaak ik geniet van je mooie verhalen en mooie foto's ik kijk al weer uit naar de volgende dag groetjes aan je zwager tot morgen 🚴‍♀️👍
  12. Els:
    24 april 2024
    Bijzonder Sjaak, in de voetsporen van je vader. Veel om over na te denken…
  13. Hanneke:
    26 april 2024
    Goed om op deze plek te starten, in herinnering aan je vader. Ik wens jullie veel mooie momenten en ontmoetingen op deze reis.

Jouw reactie