Finale

19 augustus 2022 - Baceno, Italië

Beste vrienden,

Gisteren riep ik nog dat de pelgrim niet perse met een nat pak op zijn bestemming hoefde aan te komen, maar het offer is tóch gebracht… Met bákken kwam het uit de hemel toen ik arriveerde aan de voet van het doorleefde bouwwerk. De laatste paarhonderd meter legde ik welbewust af over het oude voetpad dat Baceno en zijn kerk eeuwenlang met de wereld verbond. Onze moderne asfaltwegen bestaan immers nog maar zo kort…

Het was een vertrouwd thuiskomen in deze kerk, die vandaag net als ik vanbuiten verregend was, maar vanbinnen nog de innige warmte uitstraalde van een zonnige zomer.

De fresco’s zijn indringender dan ik me herinnerde, het Jezuskindje is nóg ontroerender, Eva nóg onschuldiger en Adam nóg arroganter dan ik ooit had bedacht. De middeleeuwse slang, de verleidelijkheid zelve, speelt haar rol op grootse wijze, terwijl in het gewelf aan de overkant een veel recentere duivel likkebaardend toekijkt. Ach lieve mensen, dit moet je gezien hebben om het te geloven!! En natuurlijk, er zijn veel meer kerken waar je deze taferelen kunt bewonderen, misschien nóg beter geschilderd, maar nergens, nergens vind je dit bijbels thema, het contrast tussen goed en kwaad, zo gepassioneerd tegenover elkaar geplaatst terwijl er een eeuwigheid zit tussen de wording van deze schilderingen. Het hele gebouw ademt, zichtbaar en tastbaar, tien eeuwen geschiedenis.

Het is wonderbaarlijk hoe hier de romaanse bouwkunst, de gotiek, de renaissance en een scheutje barok zo tot elkaar mochten komen, en dat er uit zoveel tijdsgewrichten zoveel behouden mocht blijven. En dat ik, eenvoudige sterveling, hier zo’n herkenbaar stuk van de steengeworden ontstaansgeschiedenis van ons christelijk westers denken mag ervaren!

Aldus verlicht stapte ik zoals je begrijpt zeer welgemoed de kerk weer uit. Het was nu zaak om het hotel te vinden dat ik vanochtend via Booking, lekker dichtbij in Baceno had geboekt.

Maar dat dit ministadje ook vergelegen buitengebieden kent, kon ik toen nog niet bevroeden. Uiteindelijk ben ik na enige tijd intensief ploeteren aangeland in een aanzienlijk hoger gelegen gehucht, genaamd Premia, vanwaaruit een wandeling naar de kerk op zich al een ware pelgrimstocht zou zijn…

Morgen daal ik weer af. En ik zal de kerk, míj́n kerk, in de diepte zien liggen. En dan stop ik even en dan loop ik naar binnen om de Ouden te groeten en te bedanken. Ze waren er toch maar weer voor mij.

En natuurlijk, het was míj́n passie, míj́n wens om hier naar toe te werken. Om er voor te zwoegen, te zweten en om erover te wanhopen. Was het masochisme? Hoogmoed? Of simpelweg het bescheiden verlangen om mezelf beter te leren kennen? Zelf denk ik het laatste, maar God mag het weten!

Morgen ontmoet ik hier, wat lager in het dal, mijn zangvrienden. Dat wordt weer een feest, maar ook hard studeren. “Kein geloel, gewoun arbeiten” , zou de oude voetbaltrainer Ernst Happel dan zeggen .“Niet lullen maar poetsen!”, zeggen ze in Rotterdam. En indachtig deze wijze woorden zeg ik dan maar: “Doe wat je moet doen en doe het met passie, want dan was het nooit voor niks!”

Voor iedereen die me volgde: een hartelijke groet, bedankt voor de aandacht en hopelijk tot een volgende ronde…

Sjaak

1. Ada van der Heijden:
    19 augustus 2022
    Dank je wel voor het delen van deze mooie pelgrimstocht en graag tot een volgende keer,
  2. Jan Goedhart:
    19 augustus 2022
    Proficiat Sjaak. Ouwe pelgrimsvaarder. Nu genieten van schone muziek. Tot spoedig. Bedankt voor de smeuïge verhalen. Ik ben best wel een beetje jaloers.
  3. Patty:
    19 augustus 2022
    Heel hartelijk dank voor je mooie verhalen.
    Jammer dat dit de laatste is.
    Nog fijne dagen gewenst.
    Veel plezier.
  4. Cobie:
    19 augustus 2022
    Geniet van het gezang met je vrienden.
    De reis ernaar toe was indrukwekkend, zoals jij het op je creatieve wijze beschreef. Ik heb er van genoten. Wat een talenten heb je!!
    Plezierige terugreis en behouden thuiskomst!
  5. Ada Ipenburg:
    19 augustus 2022
    Het is volbracht… Geweldig Sjaak!!! Wat een prestatie!! Ik ben blij, trots en ook opgelucht dat je weer veilig en gezond bent aangekomen in je geliefde Baceno. Dank je voor de prachtige verhalen die je dagelijks met ons deelde waardoor wij als het ware samen met je op tour waren, maar niet de ongemakken, de gevaren, het hondenweer, kortom alle wat minder leuke kanten van het pelgrimsbestaan per fietd hoefden te ondergaan. Een vrolijk weerzien met je zangvrienden, een onvergetelijk optreden in ‘jouw’ kathedraal, dat is wat ik je nog toewens, en last but not least een behouden thuisreis!! Veel liefs, knuffels en tot snel!! ✌️🥰❤️
  6. Theo van Vliet:
    19 augustus 2022
    Bedankt Sjaak. Het was voor mij de eerste keer dat ik je reis volgde en ik heb ervan genoten.
  7. J.A.:
    19 augustus 2022
    Als van ouds heb ik genoten van je vertelkunst en je opmerkingsgave tijdens je reis. Volgens de teller van mijn PC was Finale je honderdste reisverhaal als Pelgrim Sjaak.
    Groet, Joke
  8. Hesther:
    19 augustus 2022
    Es ist volbracht! Gefeliciteerd Sjaak, ga genieten van alles!
  9. Paofi Tjia:
    Proficiat, Sjaak.
    Ook deze derde pelgrimstocht heb je voltooid. Eind goed, al goed!
  10. Jeanne:
    19 augustus 2022
    Dank Sjaak, voor deze gepassioneerde woorden. Zo mooi dat je er telkens weer voor gaat en het zo plastisch weet te verwoorden. Ik heb ervan genoten, elke dag weer. Wat is er mooier dan een mens met passie die dan ook nog eens waarmaakt wat hij predikt, so to speak. Geniet lekker na. Ik ga je verhalen missen.
  11. Arnold van Herk:
    Sjaak,
    Jij nu samen met je Italiaanse zangvrienden, ik nu zonder het dagelijkse boeiende verslag van de veeleisende weg daarheen, die onder je fietswielen werd overmeesterd. Geniet van je verblijf in het voor mij bijna mythisch geworden Baceno!
    Kom gezond terug en houd later weer een voordracht over je pelgrimage voor het volk
    alhier! Want jouw avontuur mogen ze niet missen.
  12. Ralph:
    19 augustus 2022
    Doel bereikt Maestro , laats dag nog volop genieten ,wat ik ook van je reis verhalen heb mogen doen , dank daarvoor het delen met ons en behouden terug reis.
  13. W van schuppen:
    19 augustus 2022
    Super gedaan Sjaak ik ga morgen voor 3 weken naar Kreta even uit rusten van het fietsen wat jij gedaan hebt als goed is zie ik je weer 21 September bij de wandel groep groetjes uit Zeist
  14. Leonardus Duijvestijn:
    19 augustus 2022
    Geweldig Sjaak. Wat een geweldige prestatie weer. Ik heb genoten van je verhalen en heb respect voor je uithoudingsvermogen en je doorzettingsvermogen om je doel te bereiken! !
  15. Afra:
    19 augustus 2022
    Gefeliciteerd Sjaak! Je hebt het toch maar weer gedaan. Dank voor je verhalen. En nu lekker zingen. Ook hard werken, maar dan anders. Veel plezier,
  16. Petra Blommendaal:
    19 augustus 2022
    Wat fijn voor jou dat het erop zit en wat jammer voor ons dat hiermee aan de verhalen weer een einde gekomen is. Het sliep altijd fijn na het lezen van je laatste belevenissen. Een fijne zangweek gewenst!
  17. Ineke Wenting:
    19 augustus 2022
    Na Petra’s bericht niets meer toe te voegen! Veel dank, en geniet een mooie zangervaring!
  18. Mariëtte:
    20 augustus 2022
    Dank je wel Sjaak. Ik heb weer genoten van je prachtige verhalen. Ze riepen ook weer eigen herinneringen op van mooie fietstochten. Geniet nog van je verblijf in Italië en tot een volgende reis.
  19. Ingrid Ipenburg:
    20 augustus 2022
    Heel erg knap gedaan Sjaak, ik neem mijn petje voor je af. Ik wens je een hele fijne tijd met je vrienden. Bedankt voor de mooie verhalen. Ik heb genoten!
  20. Huub Miltenburg:
    20 augustus 2022
    Top prestatie Sjaak we hebben er van genoten, dank voor het delen van deze pelgrimstocht
  21. Jeannette Ipenburg:
    20 augustus 2022
    Nou Sjaak eind goed al goed...
    Wat een prestatie!
    Nu lekker genieten deze week 🙂
    Tot ziens 👋
  22. Ben:
    20 augustus 2022
    Je hebt het toch maar weer geflikt Sjaak, en dat kan je maar mooi op je palmares bij schrijven. Veel plezier daar en goede reis terug. (Niet per fiets neem ik aan. )
  23. Astrid:
    20 augustus 2022
    Het was weer super leuk je te volgen! Geniet lekker van het zingen en tot binnenkort weer in de straat
    Enneh,.... terug fietsen kan natuurlijk ook... kunnen we weer lekker lezen :-)
  24. Harry:
    20 augustus 2022
    Sjaak je hebt me niet alleen met een prachtige werkelijkheid geconfronteerd, maar ook met een intiem, joyeus ervaren daarvan . Dank. Zing ze!
  25. Maarten Zumpolle:
    20 augustus 2022
    Geweldig Sjaak, wat een prachtige en beeldende pelgrimstocht heb je voor ons gemaakt. Elke zin en woord in je teksten hebben diepe indruk bij me achtergelaten. De bijgevoegde foto's deden de rest. Zo kan een lange fietstocht ook beleefd worden. Iets om over na te denken. Dank daarvoor. Tot ziens.
  26. Ad:
    Ha Sjaak,
    Dank voor de prachtige inkijkjes in je zielenleven. Heel veel genot in het aanstaande zangavontuur, een mooie beloning voor de geleverde inspanningen om Baceno te bereiken.
    Kijk uit naar je volgende reisverslag!
  27. Marjorie:
    20 augustus 2022
    Wat valt er nog meer te zeggen na al die schone woorden hiervoor dan wat een prestatie zowel het fietsen als het schrijven. Dank, veel plezier en een goede terugreis.
  28. Ula:
    Dag Sjaak,
    Ben je bekomen van je fiets rit van gisteren?
    Wij hebben met je mee gefietst en genoten van je verhalen. Wat zou een kers op de taart zijn als iemand opname maakt van het concert 🎶 zodat wij ook van jou zang kunnen genieten in dat prachtige kerk !
    Heel veel plezier nog daar in het mooie Italië en goede reis naar huis 🏠
    Lieve groetjes
  29. Frank Franke:
    20 augustus 2022
    Je bent klaar! Het dilemma van de klassieke held. Na een glansrijke zegetocht volgt de stilte van alledag. Dopjes op tubes tandpasta, een verkeersboete voor 6 km te hard rijden, een winkelkarretje tegen je hakken, vuilnis buiten zetten enzovoort. Het zwarte gat…
    Gelukkig dat je nog moet zingen waarbij je ongetwijfeld de tenoren weer moet laten voorgaan. Dank voor je verhaal en we spreken mekaar.
  30. Pim:
    Hoi Sjaak,
    Ik heb je reisverslagen met veel belangstelling gelezen. Heb groot respect voor je doorzettingsvermogen. Wens je nog veel plezier met je zangvrienden. Ben benieuwd naar je volgende uitdaging.
    Groet, Pim
  31. Carla van Denderen:
    20 augustus 2022
    Hoi Sjaak, heb genoten van je verhalen en foto's. Ik heb grote bewondering voor je presentaties. Die (jouw) kerk ziet er zeker heel bijzonder uit, vooral ook de plek waar die staat en ook de binnenkant is prachtig.
    Nog een hele fijne week daar en tot ziens.
    Groetjes Carla
  32. Wim Okhuijsen:
    20 augustus 2022
    Sjaak, gefeliciteerd met het behalen van deze monstertocht en bedankt voor de verhalen die ik met plezier heb gelezen, veel plezier met het zingen en veel applaus bij de concerten
  33. Marion en Johan:
    20 augustus 2022
    Dank je Sjaak! Wat hebben we weer genoten van je mooie avonturen en je beschrijving daarvan. Zo leuk om, tijdens de dag, te kijken of er al een berichtje van je binnen is en deze verwachtingsvol te openen en te lezen. Veel plezier nog in Italië! Groet Marion en Johan
  34. Marja L:
    20 augustus 2022
    Geweldige prestatie Sjaak! Je verhalen lezen als een spannend boek. Veel plezier met zingen en goede reis naar huis.
  35. Marcel Jansen:
    20 augustus 2022
    Heb genoten van je reis per fiets naar je
    bestemming in Italië.
    Veel plezier nog met je zangcollega's.
    Goede reis terug naar Utrecht.

Groetjes Marcel
  36. Sjefke:
    Hoi zang/pelgrim Sjaak,

Wat een prestatie: woorden schieten te kort, ook de mijne.
    Dus ik zwijg in nederigheid.

zing ze,
    Sjefke
  37. Alfred Balkema:
    20 augustus 2022
    een mooi verhaal Sjaak. En goed gedaan.
  38. Jan:
    20 augustus 2022
    Sjaak, hulde voor het volbrengen van deze pelgrimage en de wijze waarop je erover geschreven hebt. Jouw beschrijving van de kunstwerken in deze kerk geven een extra dimensie aan wat mijn oog ziet in de foto's die je hebt gemaakt.
  39. Paul Molenaar:
    21 augustus 2022
    Sjaak, een diepe buiging voor het volbrengen van je pelgrimstocht. Ook voor alle blogs die jij geschreven hebt, het was iedere keer een lust om het te lezen! Ik weer niet hoe ik je voldoende kan bedanken voor de verhalen en de foto's. Nogmaals mijn petje af!
  40. Yvonne Vermeij:
    21 augustus 2022
    Genoten van je verhalen! Pracht prestatie !
  41. Tineke:
    21 augustus 2022
    Heel erg genoten van alle teksten en beelden tijdens jouw pelgrimstocht, Sjaak.
    Ik wens je, vanuit het goede gevoel wat al de ervaringen je tijdens die tocht gebracht hebben tot en met het thuiskomen in "jouw" kerk, een hele mooie zangweek toe.
    En daarna, met al wat deze zangdagen je óók nog brengen gaan erbij, een goede thuisreis.
  42. Hetty:
    21 augustus 2022
    Fijn dat je gezond en zonder blessure de eindstreep hebt gehaald. Je kuiten zijn goed getraind ,nu nog je stembanden. Ik heb genoten van je verhalen. Kijk uit naar je volgende uitdaging.
  43. Deanna Raap:
    25 augustus 2022
    Hi Sjaak, vanuit Curacao heb k ook mogen beleven en van je pelgrimstocht genieten.
    Hartelijk bedankt, Sjaak
  44. Dick:
    28 augustus 2022
    Hoi Sjaak,
    Ik heb je laatste deel pas met enige dagen vertraging gelezen. Je zaagwerk zit er denk ik inmiddels ook al weer op en waarschijnlijk ben je al weer bezig met de voorbereidingen voor je volgende tocht. Old rockers never die is een bekende uitdrukking. Jij bewijst dat dit ook geldt voor pelgrims. Vanuit een zonnig Toscane drinken we en proosten we op jou.
  45. Dick:
    28 augustus 2022
    zaagwerk = natuurlijk zangweek. Lang leve de spellingscorrectie. Alhoewel.... ik vind zaagwerk ook wel toepasselijk op jouw en je mooie tocht.
  46. Rob Dijkstra:
    1 september 2022