De reis en het doel

5 mei 2024 - Roquebrune-Cap-Martin, Frankrijk

Beste vrienden,

We naderen het eind van onze reis.

Vandaag, rustig laverend over een gepolijst ex-spoorbaantracee, kon ik de gedachten even de vrije loop laten. Er borrelde veel op. Te veel om allemaal te benoemen, maar aangestuurd door de zware geuren van bloeiende rozen, bougainville, bruidssluiers en ander kleurig gewas, waren de fantasieën zoet en vol van rijpe tinten.

Was nu de reis het doel geworden van deze onderneming? Ik dacht het wel. Dat we Nice zouden bereiken was voor mij vanzelfsprekend; dat is simpelweg  een kwestie van doortrappen. Maar hoe? Zouden Alfred en ik het onderweg altijd eens zijn? Zou hij mijn permanente betweterigheid kunnen pareren? En ik zijn eigengereide koersvastheid? En zouden we aan het eind van de rit nog door één deur kunnen?

Wel, beste mensen, dat is waarachtig gelukt. We hebben ons mateloos aan elkaar geërgerd, zelfs ruzie gemaakt, maar toch durf ik te zeggen dat deze reis, deze intense tocht, onze al bijna vijftig jaar durende vriendschap heeft verdiept en daarmee onbetaalbaar en onvergetelijk is geworden.

Vanmiddag bereikten we Roquebrune-Cap-Martin. Een kaap, net voorbij Menton. Keizerin Sissi ging ons voor en verbleef hier maar liefst twee jaar. Maar ook Han van Meegeren, de beroemdste meester-vervalser aller tijden, heeft hier zeven jaar lang ongestoord kunnen werken aan zijn beste schilderijen. Hoewel het met beiden bepaald slecht afliep, schatten we hoopvol in dat dat ons niet aangaat…

Voor óns is er morgen nog één dag te gaan. De tocht gaat hoog bovenlangs Monaco. Dat betekent een lange en steile klim van 11 procent. Dat was aan het begin van onze tocht nog boven onze macht, maar nu gaan we dat samen wel redden!

Was saamhorig getekend,
Alfred en Sjaak

1. W van schuppen:
    5 mei 2024
    Nou Sjaak ik vind het super mooi dat je samen met je zwager de toch tot een goed einde gaat brengen en als het er op zit weer gezond naar thuis toe groetjes Wim enny van schuppen 🥳🚴‍♀️👍
  2. W van schuppen:
    5 mei 2024
    Nou Sjaak ik vind het super mooi dat je samen met je zwager de tocht gaat volbrengen en weer gezond thuis komen groetjes Wim enny van schuppen 🚴‍♀️🥳👍
  3. Jeannette Ipenburg:
    5 mei 2024
    Sjaak en Alfred chapeau ! wat een prestatie mannen.
    Morgen de laatste dag alweer van dit mooie avontuur.
    Ik heb weer vollop genoten van alle mooie verhalen en foto's!
    Geniet morgen maar extra van jullie laatste dagje samen 🌞
  4. Ada van der Heijden:
    5 mei 2024
    Het was fijn met jullie mee te reizen, door weer en wind, in de regen door de wind en nu in de zon. Goed om te lezen dat jullie vriendschap hierdoor niet echt te lijden heeft gehad, zo nu en dan een miniem zetje/deukje, maar daardoor wellicht nog sterker geworden!
    Nog 1 dag en dan is het voor jullie maar ook voor mij over….
  5. Ineke:
    5 mei 2024
    Na al die doorstane persoonlijke ups en downs gaan die 11% morgen ook wel lukken! En dan alweer eind van deze reis, optelsom van zoveel mooie nieuwe ervaringen! Toevoegingen aan zoveel andere ervaringen in 50 jaar , wat een geweldige prestatie!! Chapeau mannen, en hartelijke dank voor het delen van deze prachtige trip!!
  6. Wim:
    5 mei 2024
    Sjaak, met veel plezier heb ik jouw reisverhalen gelezen en zo, moeiteloos, een glimp van jullie reis mogen opvangen. We toosten hier alvast op jullie laatste tour voor morgen met een bubbel van zelfs 12% !!!
    Veel succes!
  7. Ada:
    5 mei 2024
    Wat een mooi verslag weer Sjaak. Ik heb ervan genoten, evenals van al je voorgaande verslagen. Geweldig dat deze tocht naast alle indrukken, krachtsinspanningen, gevechten tegen elementen, de vriendschap
    tussen jou en Alfred nog hechter heeft gemaakt. Ik wens jullie nog een hele mooie rit morgen, ( misschien doen jullie op weg naar Nice Vence nog aan?) en een veilige terugtocht! 😘😘
  8. Jan Goedhart:
    5 mei 2024
    Proficiat mannen. Diepe, zeer diepe buiging.
  9. Dick Blommendaal:
    5 mei 2024
    Ik vind dat deze 2 (bijna) geheelonthouders morgen aan het eind van deze memorabele reis wel een echt lekker echt biertje verdiend hebben. Wie weet fiets ik met jullie volgende reis wel een keer mee. Al is het maar om de diepgang van de conversaties onderweg mee te maken.

P.S. Mag het ook elektrisch?
  10. Ula:
    6 mei 2024
    Sjaak en Alfred , in een woord schitterend !!
    Chapeau voor jullie beide , wat een prestatie!
    In vriendschap moet je jezelf kunnen zijn en dat hebben jullie beide bewezen en je hoef niet altijd eens te zijn dat zou saai zijn 😉
    Morgen laatste verhaal of niet , dan zullen we allemaal missen 🥲
    Fijne en zonnige dag morgen zet hem op !!!
  11. Sjefke:
    6 mei 2024
    een mooie en zonnige laatste dag gewenst!
    bij de finish wacht de pot pindakaas.
  12. Hetty:
    6 mei 2024
    Op naar de laatste etappe! Geweldige prestatie en samen het eind doel halen. We hebben ( Frans) genoten van de reis verslagen. Kijk uit naar de volgende.....
  13. Johan:
    6 mei 2024
    Wat een prestatie weer 👍 geweldig om weer mee te reizen😉
  14. Ralph Steve Wolff:
    Heren,
    Dank ,dat ik weer mocht meegenieten van jullie mooie tocht door weer en wind.
    en groet
    Ralph
  15. Irma:
    6 mei 2024
    Dubbel chapeau, heren van de bicyclette! De fietstocht is bijna volbracht. Het fietsen over berg en dal is één. De verslagen met foto's is twee. De sociaal emotionele overwinningen en een gezond lichaam zijn jullie trofeeën. En dat ga ik zien de volgende keer dat we elkaar treffen in Utrecht. Wel thuis!
  16. Christiaan Mak:
    6 mei 2024
    Een tocht om jaloers van te worden Sjaak.
    Goede laatste klim en reis naar huis gewenst.
  17. Carla van Denderen:
    6 mei 2024
    Wat jammer dat jullie geweldige reis er bijna op zit.
    Morgen dus de laatste keer genieten van je mooie verhalen en prachtige foto's.
    Nog een hele mooie dag morgen.

Jouw reactie