Woeste wolken, vredige vergezichten

2 mei 2024 - Millesimo, Italië

Beste vrienden,

Bijna de hele dag hing er links en rechts  een dreigend wolkendek aan de verre horizon. Boven de besneeuwde Alpen, die ons nog steeds in de verte volgen, zag het zelfs kolkend zwart. Maar we hadden veel geluk en hielden het vandaag gewoon lekker droog. De imponerende route naar de hoge heuvelkammen voerde ons vanaf Alba eerst langs smalle, maar wel mooi geasfalteerde bergweggetjes en ontelbare supersteile haarspelden een goeie vijfhonderd meter omhoog. Dat was, volgens de gids van Benjaminse, bepaald klimmen voor gevorderden, en tóch deden we het maar!

Eenmaal op hoogte volgden we een lange bergkam die voortdurend klimmend en dalend tussen 650 en 800 meter in zuidelijke richting loopt en pas tientallen kilometers verder in de buurt van Millesimo weer kordaat naar het dal terugzakt. Ondertussen werden we verwend met verbluffende vergezichten op verstilde bergdorpen, eindeloze druivenakkers, kersenboomgaarden en zelfs een ezelkolonie! Al met al werd deze dag een feest voor de geest. We hebben stevig afgezien en toch eindeloos genoten.

We hebben wat geruzied over de geklommen hoogtemeters – Alfred zegt 900, maar mijn benen zeggen het dubbele – dus de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Morgen hebben we nog zestig langzaam naar 800 meter omhooglopende kilometers, waarna we ons vlak bij de kust in vliegende vaart weer naar beneden mogen storten tot aan de boulevard van Albenga! We kijken nu al uit naar een lekker visschoteltje!

Met een waaghalzerige groet,
Alfred en Sjaak

1. Astrid:
    2 mei 2024
    Mooie platen. En wat fijn dat die gitzwarte lucht niet over jullie heen is gestort.
    Hier nu vanavond voor 3e keer onweer na een warme zonnige dag.
    Welterusten
  2. Ineke:
    2 mei 2024
    Zei ik het niet gister: vandaag zou het beter worden! En inderdaad: geweldig zoals jullie tekeer gaan en al die hoogtemeters even “doen “. Hier in Spanje weet ik hoe dat er uitziet en ik kan bedenken hoe dat moet voelen nu voor jullie! Met respect!! Geweldig! En een mooi vooruitzicht voor morgen, droom er alvast van! Smakelijk eten!!
  3. Michiel:
    2 mei 2024
    De dreigende luchten zien er indrukwekkend uit. Maar ondanks dat hadden jullie dus een perfecte droge fietsdag. Ook voor morgen weer succes gewenst!
  4. W van schuppen:
    2 mei 2024
    Nou het ziet er weer schitterend uit Sjaak ik kijk al weer uit naar de volgende dag groetjes aan je zwager tot morgen
  5. Marjorie:
    3 mei 2024
    Respect! En de weergoden waren met jullie. Prachtige foto's. Zeker die van de avond. Groeten vanuit een helaas weer grijs en regenachtig Nederland.
  6. Jeannette Ipenburg:
    3 mei 2024
    Wat een betoverende plaatjes!
    De weergoden waren gelukkig goed gezind 😊
    Groetjes en weer véél plezier!
  7. Sjefke:
    3 mei 2024
    Donkere wolken, maar gelukkig droog.
    Wat is Italie toch mooi!
  8. Irma:
    3 mei 2024
    Vanaf nu zijn jullie gepromoveerd van gevorderden ( volgens Benjaminse) naar vergevorderden (volgens Atlas)! Gefeliciteerd mannen.

Jouw reactie