Dwars door Piemonte

30 april 2024 - Baldichieri d'Asti, Italië

Beste vrienden,

Hoewel Piemonte gewoon een deel van Italië is, is dat voor de gemiddelde Piemontees helemaal niet zo vanzelfsprekend. Eigenlijk vindt hij het omgekeerde veel logischer en beschouwt hij de rest van Italië maar als een minderwaardig deel van zijn eigen provincie. Met steden als Turijn en Milaan heeft de Piemontees natuurlijk ook wel wat in de melk te brokken en ook qua voetbal hebben ze het natuurlijk hoog in de bol, maar zoveel hoogmoed vind ik persoonlijk wat ongepast. Gelukkig is er in onze dagelijkse omgang met deze kippetjes en haantjes weinig te merken van hun opgeblazen ego. Ze zijn werkelijk hartstikke aardig, hulpvaardig en belangstellend en zijn ook niet te beroerd om hun best te doen om zich aan je verstaanbaar te maken. Ze herhalen hun vraag of antwoord gewoon op dubbele sterkte en dan ga je vanzelf begrijpend ja knikken. Groeten doen ze je overal en onder alle omstandigheden. En dat is leuk omdat het tot vele kleine conversaties leidt.

Wat de Piemontees ondanks alle verschillen met zijn zuidelijke landgenoot gemeen heeft, dat is de merkwaardige manier van fietsparkeren. Als het maar even kan, dan wordt deze met één trapper, steunend op een stoeprand of een kei weggezet. Óók als de fiets een fatsoenlijke standaard heeft of als dat een complete parkeerplaats kost. Ik doe daar inmiddels ook aan mee en voel me daardoor al meer Italiaan dan wanneer ik een fraaie woordenschat zou hebben.

Wat ook bijzonder is, en wat de Piemontees gemeen heeft met de zuiderling, dat is de hartstochtelijke liefde voor de oude Fiat Panda. In de rest van de wereld volkomen uitgestorven, kom je ze daar nog overal tegen. Meestal compleet uitgewoond, maar nog altijd rijdbaar.

Landschappelijk gezien heeft Piemonte alles te bieden. De Alpen in alle glorie, het vlakke laagland van de Povlakte en – we doorkruisten vandaag al een deel – het prachtige heuvelland met schitterende vergezichten, hoogelegen vestingdorpjes en lieflijke dalen. Dat we daar doorheen mochten krusen, vandaag, met prachtig weer, maakt dan ook dat we de kletsnatte dag die ons morgen wacht met frisse moed tegemoet fietsen…

Morgen vieren ze hier op uitbundige wijze 1 mei. Met corso’s, optochten, volksopstanden en vuurwerk. Leuk dat we daar ook bij mogen zijn. Ondertussen groeten we jullie hartelijk en leggen we het regenpak vast klaar…

Alfred en Sjaak

1. Ineke:
    30 april 2024
    Dag van de arbeid, zwaar te vieren met vele regenbuien ! Maar het zal jullie uiteindelijk ook goed bevallen! De geweldige spirit die uit jullie verhalen spreekt zal ook hier de boventoon voeren! Voor nu slaap lekker, voor morgen: geniet ervan!!
  2. Sjefke:
    30 april 2024
    De vier puppy hondjes gaan toch mee in je rugzak richting Utrecht Sjaak?
  3. Ada van der Heijden:
    30 april 2024
    Tot mijn genoegen las ik dat ook in Italië goed hard herhalen van wat je eerst zei, ook daar begrepen wordt dat het dan wel verstaan en begrepen wordt 😉
  4. Jan Goedhart:
    30 april 2024
    Morgen overal vrije dag hoor.
  5. Marijke:
    1 mei 2024
    Wat een heerlijk moment om de dag te beginnen - korte verhalen van Sjaak. Veel sterkte met De Dag van de Arbeid - ook die gaat weer voorbij .... !
  6. W van schuppen:
    1 mei 2024
    Goedemorgen Sjaak ziet er weer super uit ik vind de fietsrekken heel mooi gewoon langs de stoep hoeven we in Zeist niet te doen anders staat heel Zeist vol met fietsen nou geniet er maar van en tot morgen groetjes aan je zwager 🚴‍♀️🚴‍♀️
  7. Ula:
    1 mei 2024
    Prachtige verhaal weer Sjaak . Het is heerlijk om ze te lezen en zo ook beleven . Het is of ik een boek over Italië lees .
    Maar hoe zit dat met die mouwen korter maken ? Zomaar de schaar door ?
    Hopelijk heeft vandaag niet te veel geregend.

Jouw reactie