Door de Alpen

18 augustus 2022 - Domodossola, Italië

Beste vrienden,

Mijn bergetappe van vandaag werd er uiteindelijk een voor watjes. Lui onderuithangend zag ik vanuit mijn treincoupé het landschap voorbijglijden waarin ik eigenlijk zwoegend en smachtend een heldhaftige speler had moeten zijn. De weersverwachting was echter dermate slecht dat ik het niet verstandig vond om me daaraan bloot te stellen. En omdat er ook nergens in de handboeken staat voorgeschreven dat de pelgrim als een verzopen kat op zijn bestemming moet aankomen, bedacht ik dat de trein voor één keertje een goed alternatief was, zeker omdat hij toch dezelfde kant uit moest.

Nu was ik dus al rond elf uur in Domodossola, aan de Italiaanse kant van de Simplonpas en had ik tijd om de stad, waar ik al veel vaker was, eens rustig te bekijken. Dat moest dan wel vanonder een paraplu vandaan, want we hielden het ook aan de zuidkant van de Alpen bepaald niet droog.

Morgen begin ik aan mijn laatste etappe. Uiteraard op de fiets, weer of géén weer! En dan wacht daar, in Baceno, de San Gaudenzio, de kerk der kerken, de uit steen gehouwen versmelting van mysterie en rede, het einddoel van mijn bedevaart. Hij komt nu in zicht! Binnen een etmaal sta ik weer oog in oog met deze wonderbaarlijke, vrijwel organisch gevormde drieëenheid van bouw-, schilder- en beeldhouwkunst. Dit bouwwerk, door bezielde mensenhanden gedurende eeuwen gekneed tot een betoverende tempel vol aanwijzingen, bezweringen en geboden, leeft in al zijn voegen. Het kan de geur van wierook zijn, de milde akoestiek die met je meeademt of de lust voor het oog.., maar wie hier gaat zitten, even de tijd neemt en zich simpelweg verwondert, ervaart een geruststellende vrede.

Morgen toch eerst nog even die laatste etappe. Het is op de driesprong waar het Ossoladal zich opsplitst naar het Antigoriadal en Formazzadal. Daar moet ik zijn! Op een vooruitstekend rotsplateau staat de San Gaudenzio daar al tien eeuwen op wacht. Hij borgde hen die van hoog uit de bergen naderbij kwamen en zal morgenmiddag een baken zijn voor een ploeterende pelgrim die naar een zwaarbevochten en verdiende ontmoeting smacht…

Wordt vervolgd, Sjaak

1. Ineke:
    18 augustus 2022
    Nou ja, vooruit dan, 1x de trein….De foto’s moeten het beeld van slecht weer vertellen…
    Geloven deden wij vroeger in de kerk…
    Ben benieuwd naar het illustere bouwwerk!
    Vanavond alvast goed de keel verzachten!!
    Gegroet wederom!! 🎶
  2. W van schuppen:
    18 augustus 2022
    Succes morgen gaat goed komen het is op sommige plekken noodweer in Italië groetjes uit Zeist en geniet
  3. Wouter:
    Ha Sjaak, natuurlijk heb ik je dagelijks gevolgd op je pad, meeliftend op de weelderige verslagen die ons elke avond tegen bedtijd bereikten, waardoor wij aan de hand van de door jou geschetste landschappelijke vergezichten, gepaard aan de openhartige ontboezemingen van persoonlijke aard, ons tevreden ons in Morpheus' armen konden storten. Ik ga het nu al missen! Hoe dan ook, veel plezier met je muzikale avonturen daar.
  4. Ada:
    18 augustus 2022
    Verstandig besluit Sjaak om de trein te pakken. De foto’s illustreren de noodzaak ervan want wat een grijze bedoening. Je was al vroeg in Domodosolla (wat een naam, je zou er je tong over breken) dus alle reden om aan te nemen dat je morgen weer uitgerust aan het laatste stukkie van je tocht begint. Je hart zal openbarsten van vreugde bij het weerzien van je zo geliefde Baceno! Nog één nachtje en een krappe 50 kilometer schat ik zo in. De laatste loodjes, voor jou een makkie. Zit de tekst van je solo er intussen in? Vast!! Dan rest mij niets anders meer dan je voor straks welterusten te wensen en een heel mooi en veilig ritje morgen! Liefs en een dikke knuffel uit Maarheeze. 🥰
  5. Ada van der Heijden:
    Ik zeg groot gelijk, je bent een pelgrim en geen martelaar. Geniet van je laatste fietstocht morgen.
  6. Astrid:
    18 augustus 2022
    Zijn de fietsdagen morgen alweer om....dat is rap gegaan.
    Erg leuk je verhalen te volgen.
    Geniet van de laatste etappe!
  7. Jeannette Ipenburg:
    18 augustus 2022
    Een goede reden Sjaak vandaag een dagje met de trein....
    Morgen de laatste loodjes!
    Succes en hopen dat de zon je mag vergezellen.
    Welterusten ⛺🌜Morgen een mooie laatste 🚴dag.....
    Gr en een dikke knuffel 😘👋
  8. Christiaan:
    18 augustus 2022
    Je humor is onnavolgbaar Sjaak.
    Ik wens je een geïnspireerde laatste etappe en in Baceno, geruststellende vrede op maat...
  9. Jan Goedhart:
    18 augustus 2022
    Vroeger namen pelgrims volgens mij ook wel eens paard en wagen om het einddoel te halen. Ik zal je smeuïge verhalen gaan missen, want morgen heb je blijkbaar je einddoel bereikt. Ga maar gauw nadenken over je volgende tocht.
  10. Gemma:
    19 augustus 2022
    En dan treinen wij morgen als het Duitse spoor meewerkt in één dag naar Domodossola, waar we mentaal dankzij jouw prachtverhalen die ook ik ga missen, mentaal al gearriveerd zijn. A dopo.
  11. Gemma:
    En dan treinen we morgen als het drukke Duitse spoor meewerkt in één dag naar Domodosolla waar we dankzij jouw prachtverhalen die ook ik ga missen, mentaal al gearriveerd zijn. A domani!
  12. Izaak:
    19 augustus 2022
    Sjaak, ik wens je heel veel muziek plezier komende tijd. Je geest is er rijp voor zo te lezen ! Tot gauw
  13. Sjefke:
    Hoi trein Sjaak,

Klopt het dat jij met de trein naar Utrecht rijdt om nog op tijd
    te starten bij de Vuelta?
    Jij wordt getipt, als outsider, voor het bergklassement.
    Ik denk fake news.
    Nee, jij peddelt de bergen over naar Baceno de kerk
    San Gaudenzio. Kan niet wachten op de foto’s.
    Succes.

Fiets en kerkze
  14. Irma:
    19 augustus 2022
    Oh, wat heerlijk voor je Sjaak. Je bent er bijna. Je droom gaat snel uitkomen. Je bent zo in de gloria (dat is wel begrijpelijk na zo'n inspannende en lange fietstocht) dat ik hoop dat al je verheerlijkte gedachten ook werkelijkheid gaan worden. De laatste etappe wordt genieten met de eindstreep in zicht. Zucht! Liefs.
  15. Marjorie:
    Wat vliegt de tijd. Vooral als je achter je pc zit. Hoe voelen de benen? Straks Baceno googelen en de befaamde San Gaudenzio bekijken. Domodossala. Met die naam ging ik terug naar de jaren 70. Mooie vakanties waren dat. Alvast hartelijk dank voor al jouw mooie verhalen.
  16. Hetty:
    19 augustus 2022
    Het moet wel een bijzondere ervaring voor je zijn zoveel wielen onder je zitvlak...
    Voor de laatste kilometers een goede (bede)vaart.
  17. Ula:
    Dag Sjaak ,
    Een hele fijne concert wens ik je in die prachtige kerk !
    Het wordt vooral genieten en ontspannen naar zo lange fietstocht !
    Lieve groetjes,Ula
  18. Tooske:
    19 augustus 2022
    Lieve Sjaak, elke avond heb ik in bed je verhalen voorgelezen aan Maarten. Zie je voor je?
    We hebben met je meegeleefd, je spoor op de kaart gevolgd en ervan genoten.
    Veel plezier op je ultieme reisdoel!
    Liefs en tot in NL. Tooske en Maarten ook
  19. Frank Franke:
    20 augustus 2022
    A Man has got to know his limitations…
    Deze grote filosoof (Dirty Harry) ook bekend van “make my day” vertaalde hiermee het gevoel dat ik op menig alp had. Gewoon bakzeil halen en toegeven dat de berg gewonnen heeft. God wat fijn om te lezen dat jij als 69 jarige ook je beperking in moest zien. Respect Bro!