De Alpen in zicht

26 april 2024 - Frutigen, Zwitserland

Beste vrienden,

We waren er vroeg bij vanochtend. In de ontbijtzaal van hotel Krone in Aarberg wemelde het nog van de gelegenheidskooplui die ook vandaag op het marktplein voor het hotel hun fraaie antiek weer aan de man gingen brengen. Ze spreken een onverstaanbaar en zangerig Duits, waardoor het geheel der stemmen wel wat leek op dat van een op hol geslagen oratoriumkoor! Gisteravond had het plein wel wat weg van een slaperig Romeins legerkamp, omdat elk stalletje was afgeschut met een grote, afgesloten partytent, maar vanochtend rond achten waren er alweer volop kooplustigen en was de handel al goed gaande. Het weer werkte ook mee. Het was weliswaar koud, maar ook al zonnig. Voor ons aanleiding om er een lange dag van te maken.

Dat is gelukt. Van halfnegen tot zes uur hebben we op de fiets gezeten, waarbij we onder andere uitgebreid Bern doorkruist hebben. Mooie stad waar je gerust wat langer kunt rondhangen. Maar wij moesten verder. Ondertussen werd het zicht op de Alpen steeds indrukwekkender en werd Alfred steeds opgewondener omtrent de machtige Jungfrau die als een solide Walküre deze hele middag de Alpentoppen domineerde. En het moet gezegd; ze spant samen met haar buurtoppers de Eiger en de Mönch beslist de kroon over de reuzen die de verre horizon wit kleuren.

Tussen het foto’s (Alfred) maken door werden er ook nog aardig wat kilometers gemaakt. Een kleine negentig maar liefst. Het werd daardoor best een lange fietsdag die eindigde in het aan de voet van het hooggebergte gelegen Frutigen, bij toeval nu juist de plaats waar in Alfreds jongste jaren zijn hartstocht voor de bergen ontstond, die – ik was er heden getuige van – vandaag culmineerde in een hartstochtelijke, hoofse liefdesverklaring aan de mooiste aller toppen, een adembenemend witgesluierde Jungfrau!!

Enfin, het plan voor morgen is: eerst zwoegend op weg naar Kandersteg, dan een klein stukje autotrein naar Goppenstein, vervolgens weer op de fiets naar Brig en dan met de trein onder de Simplon door naar Iselle, om vervolgens af te dalen naar Domodossola. Dat wordt een zware maar mooie dag denken wij.

Morgenavond neem ik vrij ter ere van des konings verjaardag. Alfred en ik zullen op gepaste wijze het Wilhelmus jodelen. Zondag zijn we er weer…

Met een sneeuwwitte groet van Alfred en Sjaak

P.S. Vandaag waren alle foto’s (op eentje na) van Alfred!!

1. Maarten:
    26 april 2024
    Stoer Sjaak! (En ook van Alfred natuurlijk)
    Jodel ze morgen en veel succes zondag.
  2. Ada:
    26 april 2024
    Wat een pittige maar ook een schitterende dag hebben jullie gehad. Ik heb weer genoten van je verhaal Sjaak en van Alfred’s prachtige foto’s. Welterusten voor nu! Veel succes en plezier bij het vervolg van jullie tocht!!!
  3. Ineke:
    26 april 2024
    Fantastische dag, geweldig verslag en waarschijnlijk behoorlijk afgezien!
    Feestelijke , koninklijke dag morgen, en geniet er weer van! Dat doen wij ook!! Slaap lekker 😴
  4. Dick Blommendaal:
    27 april 2024
    Als ik opmde foto's die bergen en die sneeuw zie.... prachtig gewoon. Maar dat gedoe met die fietsen, ... dat hebben jullie toch helemaal niet nodig.
  5. Corinne de Ruiter:
    27 april 2024
    Wow aardig wat hoogte kilometers in de benen! Geniet onderwijl lekker van dat geweldige landschap waarover Alfred terecht jubelt.
  6. Yvonne Vermeij:
    27 april 2024
    Wat een prachtige plaatjes en mooie reis verhalen !
  7. W van schuppen:
    27 april 2024
    Goedemorgen met Willem geniet van je rust dag heel knap om de hele dag op de fiets te zitten maar wel super mooi om te genieten van de omgeving groetjes Wim enny van schuppen
  8. Tineke van Meer:
    27 april 2024
    Dank weer voor het delen van deze prachtige impressies. Er komen (ook) voor mij bekende plaatsen voorbij.
  9. Irma:
    27 april 2024
    Wauw, wat een sportieve prestatie hebben jullie neergezet. Mijn respect had je al bij het besluiten voor deze fietstocht en de voorbereidingen in de sportschool. Maar is nu groter geworden omdat ik het niet nadoe op mijn nog jonge leeftijd. Ik geniet vanaf de bank mee met de mooie plaatjes (van Alfred). Ga zo door.
  10. Sjefke:
    Hoi Zwoegers,
    90 km. een prestatie!

Vandaag een makkie! Van die trein is maar om mij op het verkeerde been te zetten? Sorry als ik het verkeerd begrijp?
    Want.......
    Met de skilift naar boven en met de fiets naar Gopenstein. Vervolgens met de lift naar Simplon en met fiets afdalen. Lijkt wel snowboarden.

Jammer dat ik vandaag geen belevenis mag ontvangen.
    Nu moet ik vanavond een afspraak maken met mijn psigiater (spellingscontrole werkt niet).

Gefeliciteerd met jullie koning en neem een extra dagschotel (pintje).

Nieuwtje:
    Jullie koning Alexander en Maxima bezoeken onze stad Diest in 2029!!!!!
    Diest heeft dan 800 jaar stadsrechten.
    En zoals jullie op school hebben geleerd is Diest een Oranje stad (net als Breda)
    In de Sint Sulpitus kerk te Diest ligt Philip Willem van Oranje begraven.
    En Willem Alexander is BARON VAN DIEST.

Geniet van jullie fietstocht en bedankt voor de mooie foto's.
    sjefke
  11. Ralph Steve Wolff:
    27 april 2024
    geniet van jullie rustdag genieten wij hier van een vrije koninklijke dag
  12. Ula:
    27 april 2024
    In een wordt prachtig ! Hoe die bergen zich trots laten zien ! Flinke tocht dus begrijpelijk dat jullie vanavond rust verdienen.
    Proost op de Koning 🥂
  13. Marion:
    27 april 2024
    Wat een prachtige foto’s en super prestatie!
  14. Sonja:
    28 april 2024
    Ha Sjaak en Alfred, wij moesten gister echt aan jullie denken toen wij over jullie en de Alpen vlogen... ✈️. 😉
  15. MirjamKP:
    29 april 2024
    Wat een prachtige route fietsen jullie! Heel leuk om zo mee te liften met jullie op deze reis! En dank aan Alfred voor de foto's, want als ik dit zie begrijp ik zijn enthousiasme voor deze bergen!
  16. Marjorie:
    29 april 2024
    Ik sluit mij helemaal aan bij de woorden van Mirjam :)

Jouw reactie