Lange dag

12 augustus 2022 - Saverne, Frankrijk

Beste vrienden,

Het was vroeg dag, vanochtend. Om zeven uur werd ik na een authentiek, schraal frans ontbijt uitgezwaaid door Yvette, de charmante, stevig uitgedijde, en ruim van incourante tatoeages voorziene matrone van ‘le deux granges’, de b&b die ik gisteren vond in Berig-Vintrage. Ik maakte me geen zorgen want in mijn knapzak zaten nog een appel, twee bananen en wat oudbakken broodjes. Vanwege  de hoge bergen, en de diepe dalen, was ik daar al snel doorheen, maar omdat ik langzamerhand weer wat meer in de bewoonde wereld bleek te zijn aangekomen, kwam er al snel de boulangier die koffie, belegde broodjes en zalige zoetigheden aanbood.

Volgens mijn reisbijbel zou ik met een omweg van slechts 25 kilometer flink wat klimwerk omzeilen. En dat sprak me vanwege de belachelijke hitte wel aan. En zo gebeurde het dat ik van mijn honderdvijf fietskilometers van vandaag minstens de helft langs tochtige kanalen fietste. Uiteindelijk ben ik nu in de buurt van Saverne beland. Toch weer tachtig kilometer dichter bij mijn lotsbestemming. Tussen Sarrebourg en Saverne dommelt een deel van het Marne-Rheinkanaal. Er is geen beroepsvaart meer, maar technisch gezien is het kanaal helemaal van deze tijd met een massieve, moderne scheepslift, tunnels, aquaducten, en tientallen op afstand bediende sluizen. En dat alles naar een overzichtelijke menselijke maat. Als Remy, onze kleine vriend uit ‘Alleen op de wereld’ dit eens mocht zien….

Maar goed, mijn omweg over Sarrebourg was er niet alleen voor het gemak. Een jarenlang gekoesterde droom ging vandaag voor me in vervulling: in zijn nadagen maakte Chagall veel glaskunst. Een absoluut meesterwerk, zijn laatste en mooiste, zijn opus magnum, is geplaatst in de middeleeuwse kapel ‘Chapel de Cordeliers’, in het centrum van de stad. Het scheppingsverhaal in tien bedrijven. Ook de andere vensters in deze kapel kruipen onder je huid…

Morgenochtend sta ik weer voor een keus: neem ik de comfortroute over Straatsburg, lekker plat, of duik ik toch de Vogezen in met al zijn charmante dorpen en stadjes?  Ik weet het nog even niet.

Morgen slaap ik wel een beetje uit. Tot half acht. Het is tenslotte zaterdag. Daarna maak ik me op voor weer een dag vol afzien en genot. Laat maar komen….

Groet van Sjaak (uomo flegmatico)

1. Paofi Tjia:
    12 augustus 2022
    Het is weer net al vroeger, een mooi verhaaltje voor het slapen gaan.
    Goede nacht, Sjaak.
  2. Ineke:
    12 augustus 2022
    Morgen weet je heel zeker welke route het gaat worden! Slaap lekker!!
  3. W van schuppen:
    12 augustus 2022
    Ziet er super mooi uit geniet er maar van en slaap morgen maar lekker uit welterusten voor straks groetjes uit Zeist
  4. Ada:
    13 augustus 2022
    Wat een enorme afstand heb je afgelegd vandaag Sjaak, en dat met deze hitte. Ik neem mijn hoedje diep voor je af. Ik reed er vandaag 30 door de polder en af en toe een stukje bos, puffend en zwetend en ik dacht aan jou, en aan al die heuvels die je op moet met alles wat je aan bagage meehebt. Nee, dit doen niet veel van je leeftijdgenoten je na! Weer genoten van je reisverslag en de prachtige foto’s. Slaap lekker en morgen gezond weer op! Liefs, ook van Rob! 😘
  5. Ada van der Heijden:
    13 augustus 2022
    Weer een mooi verhaal!’ Wat had ik graag die schitterende ramen van Chagall gezien, dank je wel.
  6. Bernard de Beer:
    13 augustus 2022
    Mooie foto's Sjaak, en als liefhebber van glas in lood ga ik zeker kijken naar dat werk van Chagall.
  7. Sjefke:
    Hoi glas in lood Sjaak,

Wat een prachtige glas in lood ramen in de Chapel de Cordeliers in Sarrebourg.
    Ik heb mijn vakantie geannuleerd, volg nu jou. Wel zo makkelijk (en goedkoop, een halve Belg is ook zuinig) vanuit mijn luie stoel op terras.
    Terwijl ik van mijn cappuccino in de schaduw op terras geniet ben jij al weer verder aan het peddelen op je stalen ros.
    Hoop dat jij ook een rustplaats tegenkomt waar je van een welverdiende bak koffie kan genieten.
    Ben benieuwd welke route jij volgt?
    Genieten!

fiets ze.
  8. Marjorie:
    13 augustus 2022
    Mooi verhaal wederom en prachtige foto's. Genieten. Petje af ook voor het feit dat je na zo'n inspannende dag dit allemaal on line krijgt! Groetjes, Marjorie
  9. Christiaan:
    13 augustus 2022
    Groot respect voor je fietspelgrimage Sjaak!

Het lijkt me heel bijzonder om Chagall's glas in lood ramen in het echt te zien, in een serie over het leven van Chagall werd er ook ruim aandacht aan besteed.
    Succes met de komende etappes, en p.s. vraag in je B&B's eens om een "full Irish breakfast", wie weet heb je sucess en daar kom je de fietsdag wel op door!