Wonderen

11 augustus 2022 - Bérig-Vintrange, Frankrijk

Beste vrienden,

De koelte van de nacht hing nog over de velden toen ik vanochtendvroeg mijn ros besteeg. Zwaluwen en heggemussen speelden hun vliegensvlugge spel over het boerenland. Een zwarte kraai bezag het tafereel vanuit een dode boom. Bevangen door de zoete geur van stro en hooi neuriede ik me gelukzalig door het vredig landschap. Ik was het dorp al ver voorbij voordat ik me bedacht dat ik voor de reis van vandaag nog wat mondvoorraad had moeten inkopen. “Ach, laat maar…!”, hoorde ik mezelf zeggen. Mijn onbekommerde ziel rekende simpelweg op een wonder.

Naarmate de ochtend vorderde werd het heter en heter en begon het steeds harder te waaien. En dat ook nog uit de verkeerde richting! Het zou een zware tocht worden over het kale heuvelland van een godverlaten Lotharingen. De wegen lagen er verhit en leeg bij. De vele levenloze dorpen met hun geloken luiken ademden droefenis. Ik doorkruiste er tientallen…

Het water in mijn vrijwel lege bidons was al bijna niet meer te drinken. En mijn voedsel was nagenoeg op toen ik daar de oude Jean-Luc zag staan. Geleund op zijn hark, vanonder een een fraaie oleander vandaan, observeerde hij mijn poging om zijn dorp bergop te doorkruisen. ”Ca va?”, riep hij. “Merde!”, was mijn antwoord, en ik stopte. Op mijn vraag of ik water mocht tappen, nodigde hij mij binnen uit en er werd me een keur aan frisdranken voorgeschoteld. Dit was niet zomaar iemand, dit was wat mij betreft ‘God in Frankrijk!’ Na te zijn gelaafd en gespijzigd mocht ik zijn tempel weer verlaten en vervolde ik mijn weg naar het zuiden, knipperend tegen een zon die inmiddels zijn hoogste stand bereikte.

In de uren die volgden namen hitte en tegenwind nog flink toe. Bij het kerkje van Hemilly vond ik een schaduwplek op een bankje onder een oude beuk. Mijn laatste korst brood, de laatste slok water…, de pelgrim in me voldeed aan alle stereotypen. Hij leed.

Maar toen was daar George, de plaatselijke hoefsmid. Ik was me net weer aan het optuigen om verder te gaan toen hij langsliep en me vroeg of ik mijn flessen wilde vullen met “very fresh water”. En hoe het met eten zat. Ik liep met hem naar binnen, een mooi verbouwde oude werkplaats met enorme hoge schouwen erin.  Zijn beide dochters van een jaar of twaalf, dertien vertaalden simultaan.

Ik vertelde hem over mijn misser van vanochtend, waarop hij de koelkast openrukte, er een machtige gebraden kip uithaalde en deze in tweeën hakte. Brood had hij ook. En tomaten. En er was nog een kamer over, dus slapen kon ook nog. Helaas kon ik niet blijven, mijn opdracht voor deze dag was nog niet voltooid, maar met een goedgevulde knapzak durfde ik de uitdaging weer aan en heb ik, vol verwondering, nog een goeie dertig kilometer tegen de elementen opgebokst.

Groet van Sjaak

1. Jan Goedhart:
    11 augustus 2022
    Zo maak je toch maar weer van alles mee. Je moet straks veel kaarsjes gaan opsteken voor al je weldoeners.
  2. Hesther:
    11 augustus 2022
    Prachtig, prachtig, dat dit nog bestaat!!!
  3. Jeannette Ipenburg:
    Zo zo Sjaak wat een feestmaal 😉🙂
    Wel verdiend na zo'n barre tocht...
    Goede nacht ⛺🌜en morgen gezond weer op !! Goede dag morgen 😎🌞
  4. W van schuppen:
    11 augustus 2022
    Zo zie je maar je heb altijd weer mensen die je weer op weg helpen super gaat helemaal goed komen hou vol Sjaak ik hou je in de gaten groetjes uit Zeist
  5. Izaak:
    11 augustus 2022
    Gek genoeg kan ik me vanuit chateau maumusson waar ik te gast ben, laven aan de beschreven ontberingen van een ander soort pelgrim
  6. Ineke:
    12 augustus 2022
    De besluiten en de gevolgen: het komt altijd weer goed! Wat een prachtig verhaal!
    Mooie reis weer verder! 😘🙋
  7. Ada:
    12 augustus 2022
    ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ zo zegt het spreekwoord. Geen wonder dus dat jij zulke hartelijke en gastvrije mensen op je pad trof vandaag. Je doet er ook weer geweldig mooi en beeldend verslag van, geheel des Sjaaks. Maar genoeg veren in je derrière nu! Slaap lekker en eens zien wat de dag van morgen weer voor moois voor jou in petto heeft! 🧢😎😘
  8. Frank Franke:
    Goed zo Swybertje
  9. Sjefke:
    hoi eenzame fietser,

Een mirakel dat je op 1 dag twee van zulke zuivere mensen ontmoet, een mooi verhaal.
    Hulde aan Jean-Luc en George!
    De weg was eenzaam en lastig maar wederom is alles goed gekomen.
    Bij het lezen van jouw verhalen beleef ik alles daadwerkelijk mee op de bagagedrager
    van je fiets (met nieuw achterwiel lukt dat), ben er daadwerkelijk bij.
    Sorry maar vandaag geen sarcastische opmerkingen.
    Geniet van je tocht als pelgrim.

fietse
    I
  10. Paul molenaar:
    12 augustus 2022
    Een van mijn principes is dat toeval niet bestaat. Nee, het valt je toe! In jouw geval ben je 2 keer de barmhartige Samaritaan tegen gekomen. Wie weet wat je nog meer te wachten staat.
  11. Ula:
    12 augustus 2022
    Hoi Sjaak , wat mooi dat zulke mensen nog bestaan ! Ik wil je alleen meedelen,houdt rekening met 15 augustus, het is een katholieke feestdag en alles is dicht . Dan zul je zulke mensen nodig hebben ,als je vergeet je inkopen te doen .
    Jouw verhalen zijn net een boek die je stukje bij stukje leest.
    Fijne tocht verder …
  12. Jeanine:
    12 augustus 2022
    Mooi om je avonturen weer te mogen lezen, Sjaak. Heel veel plezier en geluk op het vervolg van jouw path of miracles.
  13. Mies Koopmans:
    12 augustus 2022
    Hoi Sjaak, wat is het toch leuk om je verhalen te lezen! Het is allemaal behoorlijk zwaar voor je. Ik bewonder je moed. En wat fijn om te lezen dat er altijd weer mensen zijn die je helpen. Hier is het ook warm, maar goed.Hou de moed erin en veel groeten van mij. Tot de volgende keer.
  14. Marjorie:
    12 augustus 2022
    Na een weekje weg aan de kust heb ik net jouw reisverhalen gelezen. Heerlijke kost. Je bent een geboren verteller. Aan de kust ook mooie ontmoetingen gehad met mens en dier. Vanochtend vroeg voor we vertrokken stond er een ree op ons pad. Goede reis toegewenst van ons. Wij genieten mee. Groeten, Ton en Marjorie.