De Rijn over

14 augustus 2022 - Bad Bellingen, Duitsland

Beste vrienden,

Toen ik gisterochtend vanaf Saverne naar omhoog het wijngebied van de Elzas binnenfietste, kon ik nog niet bevroeden welk moois me te wachten stond. Eerst was er een driftige klim, maar daarna ontvouwden zich de vergezichten die in ieders brein als landschappelijk archetype zijn vastgebeiteld… Vriendelijk slingerende bergweggetjes tussen eindeloze wijngaarden, verdwaalde orchideeën, een klaterend beekje. Maar vooral: sprookjesachtige stadjes en dorpen met kunstige kerktorens, tevreden verspreid over de glooiende uitlopers van het middengebergte. Geloogd door de tijd, maar ongeschonden door oorlogsgeweld liggen daar de plattelandsjuwelen van eeuwen her. Oude stadsmuren, stadspaleizen, handelshuizen en kronkelstraten…, en dat alles in een palet van zachte pasteltinten. En robuuste vakwerkbouw. En ik, ik hoefde alleen maar te fietsen. Af en toe even flink klimmen en daarna een tijdje flaneren met een pinkje aan het stuur. De nagenoeg autovrije route voerde me honderd kilometer lang langs zo’n twintig kleine vestingen, sommige nog ommuurd. En overal bloemen. Geen wonder dus, dat ik gisteren niet kon stoppen met fietsen en pas laat onderdak vond in Ribeauville.

De Fransen vieren maandag Maria Hemelvaart. Ze hebben daardoor een lang weekend vrij en alles is bezet. Zelfs de campings zijn vol; Ik kon gisteren met moeite nog een plekje voor mijn tent vinden. Voor mijn eigen gemak ben ik daarom vandaag de Rijn maar overgestoken, in de hoop dat de overwegend Lutherse Duitsers Maria Hemelvaart aan zich voorbij laten gaan. En dat klopte: Ik ben nu in Bad Bellingen, waar makkelijk onderdak te vinden was. Uiteraard heb ik hier een schnitzel met patat gegeten. Het is wel even wennen hier, na anderhalve week landelijke rust. De grote stad is opeens dichtbij met z’n vele industrieën. Ook het lawaai van de snelweg is erg aanwezig. De tol van de vooruitgang laat zich horen…

Morgen rij ik Basel voorbij en daarna begint ook het wat serieuzere klimwerk. Het weer verandert. Er valt af en toe wat regen en de lucht dreigt met onrust. De hitte is er nog niet uit. Het is bedtijd hier. Morgen weer een lange dag….

Groet, Sjaak (vol van indrukken)

P.S. Sommige foto's die ik vandaag meestuur, zijn van gisteren. Als het goed is komen die dan ook bij mijn (zeer korte) verhaaltje van gisteren te staan.

1. Jeannette Ipenburg:
    Mooie plaatjes Sjaak...
    En nu maar hopen dat de zon je morgen niet al te veel in de steek laat 🌞🌞🌧
    Ik wens je een goede nacht vanuit een warm Nederland 😰
    Hopelijk bij jou een wat koelere nacht,
    Truste zometeen 🌜😘
    Morgen er weer volop tegenaan!!
  2. W van schuppen:
    Gaat lekker Sjaak mooie foto's veel succes groetjes uit Zeist
  3. Jan Goedhart:
    Succes Pelgrim. Je plaats is volgens mij verzekerd
  4. Ada:
    14 augustus 2022
    Je hebt de afgelopen dagen een flinke afstand afgelegd Sjaak en wat een prachtige beschrijving heb je daar weer van gegeven. Dat van dat tentje mee was wel een heel goed idee blijkt maar weer! Nou jongen, slaap lekker vannacht en morgen weer fris op de pedalen richting Basel uzw! Liefs en succes! 🍀😘
  5. Frank Franke:
    15 augustus 2022
    Geweldig man, ben benieuwd naar het hooggebergte! Je begint een beetje op Bas te lijken. Staat je goed.
  6. Sjefke:
    Hoi Zwitserse bergklimgeit Sjaak,

Mooi dat jij ons laat mee beleven hoe jij deze mooie streek doorkruist. Vanaf de heuvels zie jij sprookjesachtige dorpjes/stadjes liggen in het dal en doorkruis ze.
    Volgende keer een drone meenemen (plaats genoeg op je fiets), zodat wij ook van bovenaf kunnen genieten van al het schoons dat jij op je tocht beleeft (zoals de filmmaker Arnout Hauben).
    Nu begint het beter klimwerk, wordt al moe als ik eraan denk.
    Maar heb het volste vertrouwen in jouw conditie en doorzettingsvermogen!!
    Hopelijk werkt het weer mee, niet te heet of stortregen.
    Geniet van je tocht pelgrim

fiets ze.
  7. Irma:
    15 augustus 2022
    Goed bezig, Sjaak! Wat koeler weer is in aantocht net nu jij voor het hooggebergte bent aangekomen. Je bent er klaar voor.