Zwitserland

15 augustus 2022 - Vendlincourt, Zwitserland

Beste vrienden,

Het dorp Bad Billingen waar ik vannacht geslapen heb, wordt voornamelijk bezocht door mensen die, vergeefs, op zoek zijn naar een nieuwe jeugd. Dat gebeurt dan vooral door middel van wisselbaden, modderkuren, massages en andere prijzige behandelingen. Maar ik geloof niet dat het echt helpt, want de meerderheid van de gasten die mijn hotel bevolkten was nog steeds verrassend rimpelig, en sowieso erg oud. Eigenlijk zouden ze allemaal verplicht op de fiets gezet moeten worden. Gewoon lekker schroeien in de zon, tegen de wind in de berg op! Dat zou ze leren!!

Schrik nou niet, ik meen dit niet, maar het zijn wel de onzuivere gedachten die bij me opkomen als ik gezwind rondpeddelend langs zo’n Rijnoever fiets. Wat ik ook bedacht, dat is dat in Argentinië uitverkoren koeien dagelijks gemasseerd worden, opdat hun biefstukken later extra mals op ons bord verschijnen. Nou zag ik veel jachthutten onderweg en langzaamaan bekroop me de onrustige gedachte dat een beetje kannibaal met een jachtvergunning vast wel geïnteresseerd kon zijn in mijn door het intense fietsen weldoorknede bilpartij. En dan heb ik het nog niet eens over de dubbelgespierde kuiten! Maar, als er al een jager geschoten heeft, dan was het mis. Want ik ben er nog.

Het was weer een mooie rit. Eerst nog een kilometer of twintig langs een Rijn die nog stevig doorstroomt en sprankelde in het zonlicht. Eenmaal in de stad Basel gearriveerd, verbaasde ik me over het grote aantal op de stroom voorbij plonzende zwemmers. De meeste met een boei of een zwembandje. Ze pakken de tram naar een plek ver stroomopwaarts, springen daar van de oever en laten zich, al kwebbelend, kilometerslang meevoeren tot ver voorbij de stad.

Ondertussen werkte ik me door het stadsverkeer en het prachtige oude centrum heen omhoog en verliet ik aan de westkant de stad weer. Op weg naar nieuwe grenzen. En dat ook letterlijk, want, vanochtend begonnen in Duitsland, fietste ik vanuit Bazel (Zwitserland dus) in westelijke richting na een uurtje alweer in Frankrijk, waar ik mijn bezoek aan de Elzas nog even voortzette. Hier helaas geen druiven meer. En ook geen droomstadjes. Misschien is het hier al wat te hoog. Wel veel bos, grasland en akkerbouw.

Vanavond slaap ik weer in Zwitserland, zij het precies op de grens met Frankrijk. In het dorpje Vendlincourt. Het hotel, ‘Hotel de la Gare’, is van een zalige eenvoud met krakende vloeren en deuren die niet sluiten. Badkamer op de gang. Ik ben de enige gast vandaag, maar er is toch lekker voor me gekookt. Iets met veel kaas. Ik moet straks zelf het licht uitdoen en de achterdeur afsluiten.

Ik had vanmiddag nog wat oponthoud door een gigantische plens/onweersbui die ik gelukkig op tijd zag aankomen. Er was keurig op tijd een schuilplek in een grote schuur, waar ik zittend op een omgekeerde emmer tijd had om mijn kleine zonden te overdenken. Ik ben zelfs nog even in slaap gesukkeld…

Uiteindelijk heb ik toch nog een kleine zeventig km gefietst en ben ik klaar voor de dag van morgen die voor mij twee serieuze cols in petto heeft. Een dag, of het nou pijn doet of niet, om naar uit te kijken!

Groet, Sjaak (vanaf een hobbelig matras)

1. Ada van der Heijden:
    15 augustus 2022
    Hier vanaf mijn bank fiets ik in gedachten, nb in gedachten, met je mee en neem heel diep mijn hoed, pet or whatever voor je af, en wordt blij van je beschouwende verhalen.
  2. Jeannette Ipenburg:
    Weer een mooi verhaal!
    En schitterende plaatjes 🙂
    Slaap lekker Sjaak....
    Morgen weer een mooie dag 😊
  3. Eddy:
    15 augustus 2022
    Wat een fantastisch avontuur. Ik vindt het zelf portret wel iets weghebben van 'license to kill 007 - Sean Connery', staat je goed die bril en 007 beleefde ook altijd tot de verbeelding sprekende avonturen.
  4. Patty:
    Goedemorgen Sjaak,
    Hoop dat je lekker hebt geslapen ondanks je hobbelige matras.
    Bedankt weer voor je mooie verhaal.
    Succes vandaag met de twee serieuze cols.
    Denk aan je en hoop dat het meevalt.
    Groetjes
  5. Paofi Tjia:
    Goedemorgen, Sjaak,
    De dag begint goed met 'Zwitserland'!
    Fijn dat er weer plaats voor je was in de herberg.
    Wens je weer een mooi vervolg. Dankzij (extra) spier- en wilskracht is geen col voor jou te hoog!
    Kijk al uit naar je verslag van vanavond.
  6. Izaak:
    16 augustus 2022
    Sjaak, je bent een meesterverteller !
  7. Sjefke:
    Hoi Zwitserse berggeit Sjaak,

Zelf een plensbui of een hobbelig matras kan jou niet uit je humeur brengen.
    Zwitserland, Frankrijk, Duitslands, je fiets wat af. Is maar goed dat jij Zwitsers, Duits, Frans spreekt (jammer dat de inwoners jou niet begrijpen!). Maar is natuurlijk plaatselijk dialect.
    Terwijl ik deze onzin schrijf ben jij in je bolletjes trui bezig de alpen te bedwingen. Twee cols van de eerste categorie/H.C.
    Ik kom zelf een bergje van de 3e categorie niet op, dus respect
    (Maar ja dat zeggen vele andere al)
    Ook dat je verhalen prachtig zijn ga ik niet zeggen (zeggen andere ook al).
    Dus rest mij niets anders dan te zwijgen ………….

fiets ze.
  8. Sjefke:
    Hoi Zwitserse berggeit Sjaak,

Zelf een plensbui of een hobbelig matras kan jou niet uit je humeur brengen.
    Ik kom zelf een bergje van de 3e categorie niet op, dus respect
    (Maar ja dat zeggen vele andere al)
    Ook dat je verhalen prachtig zijn ga ik niet zeggen (zeggen andere ook al).
    Dus rest mij niets anders dan te zwijgen ………….

fiets ze.
  9. Sjefke:
    Sorry,
    ben een digibeet!
  10. Irma:
    16 augustus 2022
    Haha, je ziet jezelf als een goed gemasseerde en stevig gespierde koe! Dat belooft wat voor Jenny. "Hoe ouder je wordt hoe belangrijker het is om te blijven scharrelen", heb ik mijn gepensioneerde vrienden horen vertellen. Maar jij scharrelt niet, jij doet aan krachttraining! Heel sterk van je, Sjaak! Zet hem op.
  11. Marjorie:
    16 augustus 2022
    Smakelijk gelachen! Succes met de cols. Respect.
  12. Mies Koopmans:
    16 augustus 2022
    Beste Sjaak, wat gezellig weer om je belevenissen te lezen, zowel over de leuke als over de minder leuke. Hier is alles goed, wel warm nog steeds. Ik wens je een goede reis verder en zorg goed voor je zelf!
    Mies
  13. Wim Okhuijsen:
    16 augustus 2022
    ik kan alleen maar genieten van de manier waarop jij de mooie reis in woord en beeld brengt
    ik wens je verder een goede reis
    wim okhuijsen
  14. Marja L:
    16 augustus 2022
    Wat een avonturen maak je mee! iK geniet zo van de smakelijke manier waarop jij de verhalen opdist. Zet m op Sjaak!
  15. W van schuppen:
    16 augustus 2022
    Gaat super goed ga zo door groetjes uit Zeist
  16. Ula:
    Hoi Sjaak ,
    Hopelijk ben je uitgerust aan je bergtocht begonnen. Overigens dat Bad gebeuren/ in Polen ook / had geen wellness functie . Misschien nu wel . Je wordt gestuurd door je arts om van je ziekte te bekomen . Nier, longen , noem maar op en dat is nog steeds in Polen , Duitsland zo . Het wordt betaald door de ziekte verzekering.
    Niks voor niks zitten die Bad orden in gezonde omgeving.
    Maar goed dat ter zaken, een goede massage is nooit weg na zo zware bergtocht . Misschien te overwegen waard Sjaak!
    Schitterend hoe jij de dingen kan beschrijven 🤣
  17. Jan de Waard:
    16 augustus 2022
    Ha Sjaak, wat genieten wij van jouw talig talent! Ik heb een verzoek. Morgen hoop ik mijn verjaardag te vieren. Ik zou zeer dankbaar zijn voor een bescheiden plek in jouw pelgrimsgebed.
  18. Ada:
    16 augustus 2022
    Hoi Sjaak, wat heb je weer veel beleefd, hoogtes bedwongen, schone dorpjes doorkruist, door de zon getart en bruin gebraden, hoosbuien over je uitgestort gekregen…. Het kan niet op! Intussen moet je de conditie van een topatleet hebben en kan het niet anders dan dat je kuiten nu van een mega gigantische omvang zijn. En ja, het is dat jij er over begint, over die ‘ Dubbele Spieren’ … Waarvan ken ik die ook alweer? Was het niet van Japie, die dekselse kwajongen, de held uit pa’s verhalen voor het slapen gaan? Japie moet Sjakie met de db’s geweest zijn. Dat kon pa destijds natuurlijk niet bevroeden, toen jij met je mollige peuterbeentjes en open mondje op zijn knie ademloos zat te luisteren naar de avonturen van Meneer de Kip en de Apenjongen, spannende verhalen die hij zo even uit zijn mouw schudde. Maar zo is het weer mooi geweest. Het is bedtijd jongen. Je moet morgen weer uitgerust aan de start verschijnen. Welterusten voor zo en morgen weer een hele mooie dag! 👍❤️😘
  19. Ada:
    16 augustus 2022
    Nog even ter afsluiting van het vorige, want in de haast vergeten: Pa zou apetrots op je zijn! 👍😊🥰