Brood en spelen

16 augustus 2022 - Biel, Zwitserland

Beste vrienden,

Na een geslaagd ontbijt bij waarschijnlijk het goedkoopste hotel van Zwitserland, stapte ik weer op de fiets. Ik hoefde maar vijfenveertig euro af te rekenen. Helaas merkte ik zojuist dat ik de kamersleutel van dit gemoedelijke hotel, compleet met zo’n zware aluminium hanger, vandaag tegen alle bergen op heb meegesleept. Er komen dus nog wel wat portokosten bij. Het is me al eens eerder overkomen en toen heb ik de sleutel met een taxi terug laten brengen. Dat leek me, gezien de prijzen hier in Zwitserland, dit maal geen goed plan.

De opdracht van vandaag was om tussen mijn overnachtingsplaats Vendlincourt en de stad Biel, mijn doel voor vandaag, wat uitlopers van de Jura te passeren, die dwars op de geplande route liggen. En dat is wonderwel gelukt. Ik had voor mijn gemak de vrij vlakke fietsroute van Basel naar Bern kunnen kiezen, maar dan word je gek van de herrie van de aanpalende hoofdweg. Of anders wel paranoia van al die rakelings passerende vrachtwagens. Gelukkig bestaat er een veel mooiere route. En dat is de route die ik nu rijd. Hij voert via de stilste weggetjes, door berg en dal, naar vergeten passen en door diepe kloven….

Ik noem er zomaar wat: de Col de Rangiers, de kloof van Pichoux, de Col de Pierre Pertuis.., maar er zijn meer. Je komt langs kleine stuwen, gedenkwaardige grotten, dwingende rotspartijen, een enkel ravijn… Je stoempt je omhoog onder een brandende zon, zwoegend en zwetend als een bootwerker. Je kijkt eens links, je kijkt eens rechts. De tijd verdicht zich, minuten worden seconden, gedachten stokken…

Zoete beloningen zijn de suizende afdalingen. Maar ook de momenten van rust, liggend in een berm met een eindje stokbrood en een plak zwetende Emmenthaler erbij. Het lauwe water uit het bidon kwartelt dan als nectar via je zilte lippen het welgedane corpus binnen. Wat een eenvoud, wat een simpel geluk!!!

In Biel kwam daar voor vandaag even een einde aan. Biel is een grote stad. Met een verstilde, monumentale Altstad, waar een violist en een ietwat verlopen operazanger de terrasbevolking vermaken. Mondaine winkelstraten, trolleybussen en trams bepalen het beeld in het wat nieuwere negentiende-eeuwse stadsdeel. Een stad om eens wat langer bij stil te staan. Gezellig druk. En goeie koffie. Morgen wil ik Bern voorbij. Die stad is nu voor mij, eenvoudige pellegrim, écht te groot. En daarbij, ik moet de vaart erin houden om op tijd in Italië te zijn.

Net als in Nederland staat de barometer hier ook op veranderlijk. Regen, hagel, onweer, plensbuien, het hele menu komt weer beschikbaar en deze pelgrim is weliswaar niet van bordkarton, maar hij beleeft zijn ongerief toch graag met mate!

De beste groeten, Sjaak
(half zeven aan het ontbijt)

P.S. ik geniet iedere ochtend enorm van de reacties en commentaren van jullie. Maar Ik reageer er niet op, omdat ik anders geen tijd over hou om te fietsen. En dat is toch waar het om draait! Dus ga vooral door als je zin hebt…. Groet, Sjaak

1. Ineke:
    16 augustus 2022
    Fantastische route, laat het zwaarder zijn door op en neer te gaan, maar dat weegt niet op tegen de magnifieke indrukken, die je hier met ons, meestal plattelanders (hoewel niet hier in Spanje) gedeeld hebt! Dank daarvoor! En mooie, vooral ook weerkundig gezien, voortzetting gewenst!
  2. Astrid:
    16 augustus 2022
    Wat een mooi verhaal en platen.
    En Michiel zei al ...dat is niet de 1e keer met een sleutel.
    Enneh...lijkt Spanje wel, met de stieren.

Hier vanavond vlak bij je om de hoek een schietpartij.
    We hoorden de doffe klappen, sirenes en vervolgens helicopters.
    Maar ms al van Jenny gehoord.
    De rust is weder gekeerd.

Welterusten en morgen weer een goed vervolg gewenste
  3. Jan de Waard:
    17 augustus 2022
    Ha Sjaak, Tot vandaag had ik nooit bedacht dat een rotspartij dwingend kon zijn. Maar voor jou, de grote stoemper, komen dergelijke inzichten net zo makkelijk als onvermijdelijk. Hallucinerend barokke zinnen worden verrukkelijk afgewisseld door nuchtere agendapunten zoals op tijd in Italië zijn. Ga zo door!
  4. Hesther:
    17 augustus 2022
    Wat een magnifiek taalgebruik heb je toch . De zin 'Het lauwe water...' Briljant, smullen. Fijne dag, Sjaak, zet 'm op!
  5. Wim:
    17 augustus 2022
    Hoi Sjaak, ik ben weel heeel erg trots op jou, mijn eigen broer. Trots op alles wat jij daar met het grootste gemak trotseert, je prachtige boeiende verslagen waarvan je ons deelgenoot maakt, verbeeldende verhalen, die jij als geen ander, schijnbaar achteloos, zo uit de losse pols weet te schudden. En natuurlijk ben ik ook wel iets jaloers als ik lees over buiten proportionele bilpartijen en kuitomvang. Wie is er jaloers op mijn buikomvang…..het scheelt slechts een paar letters……Ik kijk al weer uit naar je volgende belevenissen, en natuurlijk ook naar al die bemoedigende reacties van het thuisfront. Weer veel plezierige kilometers toegewenst!!!
  6. Frank Franke:
    17 augustus 2022
    Kamersleutels, tankdoppen, snowboards. Het zijn de kleine dingen die het doen. Wel verbazend dat je zo’n sleutel met met metalen staaf vergeet in te leveren net als elke kilo mee gaat tellen de berg op! Bern is wel mooi en niet echt een grote stad. Nauwelijks bekend om schietincidenten. Maar ja, pelgrimage.. wat weet ik daarvan?
  7. Harry:
    17 augustus 2022
    Ha Sjaak. Ik weet niet welke plaats in La Bella Italia je bestemming is, maar ik hoop dat het Palermo of Siracusa is. Dan ziet mijn toekomst er beter uit. Want de dag beginnen zonder een reisverhaal van jou..............
  8. Ula:
    Hoi Sjaak,
    Je omschrijving is hilarisch 🤣, wat een genot om je verhalen te lezen en dus ook mee fietsen . Nog even doorbijten, je bent er bijna op je eind bestemming. Geniet van je reis 🧭
  9. Johan:
    17 augustus 2022
    Hoi Sjaak, Wat geniet ik iedere keer weer van je prachtige verhalen,
    Heb gewoon het gevoel dat ik mee fietst.
    Thanks daarvoor.
  10. Irma:
    17 augustus 2022
    Ha Sjaak, door het lezen van jou reisverhalen leer ik wat woorden en uitdrukkingen bij zoals 'stoempen' en 'de tijd verdicht zich'. Prachtig! Op momenten dat er doorzettingsvermogen en wilskracht nodig is ga ik voortaan stoempen (en dat is een wielrenner term). Op momenten dat ik in kracht wil toenemen en in massa wil verkleinen ga ik verdichten. Nou, volgens mij ben jij goed aan het verdichten, Sjaak! Volgens bronnen op internet is dat een woord dat gebruikt wordt bij het bewerken van hout. Jou eerste metier. Hé, ik ga al woorden à la Sjaak gebruiken! ;) Je bent toch ook wel een beetje mijn schoolmeester hoor. Ga zo door! Liefs.
  11. Sjefke:
    Hoi suizende afdalingen Sjaak,

Veertig euro voor een kamer is “geen geld”.
    Jij had de VIP kamer inclusief souvenir kamersleutel voor
    “Vijf en veertig euro”.
    Ik weet dat jij al een indrukwekkende verzameling kamersleutels hebt. Wij kunnen jou niet blijer maken als wij op vakantie er één weten te scoren. Ook zo knap dat jij alle houten vitrines zelf maakt.
    Foto’s wederom van hoge kwaliteit, kunnen zo gepubliceerd worden bij Lonely Planet ( ik ben serieus). Nou wel genoeg veren in je……….
    Vandaag al weer twee weken onderweg en al heel wat kilometers onder de wielen. Mooie verhalen met onverwachte ontmoetingen en oog voor de natuur en details.
    Genieten……….

fiets ze.
  12. Marijke:
    17 augustus 2022
    Fijn dat jouw ongerief met mate zich een weg naar buiten blogt via zoveel beeldende belevenissen. Als deze causaliteit er inderdaad is dan wens ik je nog veel ongerief …..
  13. Bernard de Beer:
    17 augustus 2022
    Ik val in clichés en andere veel geplaatste opmerkingen maar ik geniet van je verhalen en prachtige foto's, ik zou zeggen, ga lekker door.
  14. Hanneke:
    17 augustus 2022
    Hoi Sjaak, doordat de mails in m’n spambox kwamen begin ik nu pas je reisverhaal te volgen. Maar niet getreurd, nu kan ik gewoon je mooie schrijfsels achter elkaar doorlezen, helemaal in de sfeer komen en genieten van je creatieve taalgebruik. Mooie tochten wens ik je toe. Liefs