Tegenwind

3 april 2019 - Sargans, Zwitserland

Beste vrienden,

Hij zou best Charon kunnen heten, de veerman die mij vanochtend over de rivier de Sitter zette. Om te beginnen zocht hij al uitgebreid mee in mijn portemonnee om aan de juiste hoeveelheid zwitserse muntjes te komen, maar bovendien was zijn waakhond beslist een tweekoppig monster. Twéé monsters eigenlijk. In de vorm van twee luidruchtige ganzen, Romulus en Remus genaamd, die gretig naar mijn kuiten hapten.
Ze waren nog niks gewend deze jeugdige broeders; ik was de eerste klant van dit jaar. Het was net als van de week in Basel een klein gierpontje en het kan goed zijn dat dit veer al net zo lang bestaat als het leuke kerkje dat je op een van de foto’s ziet. Het is een authentiek pelgrimskerkje waarin na een restauratie vage fresco’s uit de elfde eeuw tevoorschijn kwamen. Ik kreeg de sleutel mee om even binnen te kijken.

Zoals alle ochtenden begon ik ook deze ochtend zonder enige haast. Maar nu wel met een vitaminepil! En, met – tussen het fietsen door – een kletspraatje hier en een kletspraatje daar liet ik het lichaam langzaam wennen aan de zware taak van de pellegrim.

Ik zit gemiddeld van negen tot zes op de fiets. Daar gaat dan wat kaartstudie vanaf (mijn mio verrekt het) en natuurlijk de nodige koffie- en lunchtijd. Natuurlijk maak ik ook wat tijd vrij voor fraaie gedachten en klaterende rustmomenten. Zéker als, zoals vandaag, de zon lekker schijnt. Dan lig ik ook nog wel eens in de berm naar de wolken te kijken. Tot een uur of drie vanmiddag liep alles dan ook gesmeerd.

Maar ja... als in vroeger tijden de sneeuw in de bergen begon te smelten, overstroomden ook hier aan de bovenloop grote delen van het brede Rijndal en net als bij ons liggen er enorme dijken om de rivier in z’n bedding te houden. Hoge, kilometerslange dijken met een prachtig fietspad erbovenop. Een snelweg bij wind mee dus. En bij tegenwind, of bij een halve storm zoals vanmiddag, een ware beproeving voor de goedgemutste reiziger die dacht dat het een makkelijk dagje zou worden. Uiteindelijk ben ik maar 20 kilometer voor Chur blijven steken. Rondom zie ik besneeuwde bergen. De kans op neerslag is morgen maximaal maar of het regen of sneeuw wordt... we zullen zien.

Groet van Sjaak (vannacht de wollen borstrok aan)

1. Petra:
    3 april 2019
    Wat een prachtige foto’s! En nu ook echte bergen te zien..
  2. Ineke Wenting:
    3 april 2019
    Toeval?? Op woensdag tegenwind......
    kun je de volgende woensdag rekening mee houden! ?? Rustdag inlassen?
    Mooie tocht Sjaak, laat je niet weerhouden door bergen, sneeuw, welk beest dan ook! Altijd komt het toch weer goed voor je!
    Morgen wel weer een originele titel graag😂
    Slaap lekker en morgen weer een prachtige dag gewenst, met of zonder sneeuw.
  3. Jeanne:
    4 april 2019
    Het begint me op te vallen dat ik elke avond op je reisverslag wacht alvorens ik verder lees in mijn boek.
    Wat is het mooi daar!
    En wat is het ontzettend lang geleden dat ik het woord borstrok weer eens hoor.
    Succes morgen met de neerslag!
  4. Hesther:
    4 april 2019
    Wat een avontuur, zo fijn om dat met jou mee te beleven..;-)
  5. Piotr:
    Hoi Sjaak,

Van negen tot zes op de fiets, oei langer dan ik dacht. En dan tegenwind.
    Gelukkig als intermezzo unieke belevenissen:
    Het mooie kerkje en de overtocht met het veer (schipper mag ik over varen).
    Dat zijn natuurlijk de pareltjes van de dag.
    En ik mag het mee beleven, in gefascineerd kijkend naar de foto's.
    Mooi de besneeuwde toppen van de bergen, maar hopelijk blijft de sneeuw/regen jou bespaard.
    Prettige dag/avond,

fiets ze.
  6. Izaak:
    4 april 2019
    Ha Sjaak, je weet niet half hoe inspirerend je verhalen zijn, mooie beeldspraken als klaterende rustmomenten doen mij vermoeden dat de uroloog jou niet tot je klantenkring kan rekenen
  7. Tineke van Meer:
    4 april 2019
    Wat een tegengestelde ervaringen op de dag die achter je ligt....voor een deel zichtbaar in de foto's die je hebt gemaakt. Wat een zachtheid stralen de fresco's uit en wat een koude hardheid (anders mooi...) komt er van de foto van de bergen af.
  8. Tineke:
    4 april 2019
    Geweldig je verhalen te lezen.
    Niet te snel gaan hoor.
  9. Ralph Steve Wolff:
    Ola Maestro,
    Petje af hoor, meer dan een reguliere werkdag op de fiets , met colletjes, (tegen)wind, alle weertypes voorbij zien komen , voelen, ruiken en proeven. En dan heb ik het niet eens over de diepe dalen en hoge pieken. Vooral zo door gaan :-)
  10. Nico&Getine:
    4 april 2019
    Ha Sjaak, zo achter onze laptop klinkt het zo eenvoudig maar met zulke lange dagen op de fiets vergt wel enig fysieke en psychisch uithoudingsvermogen. A Propos, waar haal je je fietstassen vandaan met zoveel bergruimte; nu weer een borstrok...…….. Succes met het vervolg van Ge Tine en mij