De maagd van...

23 april 2018 - Orléans, Frankrijk

De kerk van Étampes is werkelijk een bijzonder geval. Een kerk als een vesting. Met zware muren, weergangen en kantelen. Een váste burcht als het ware. Met in zijn binnenste de eenvoudige kenmerken van een pelgrimskerk. Een houten beeldje van Jacobus, een ingemetselde Jacobsschelp, en natuurlijk het verlossingbrengende stempel. Ik kon dus weer verder en stapte welgemoed op mijn stalen Ros die eigenlijk een Gazelle is. Maar dat terzijde.

Een lichtglooiend landschap werd mijn deel. Eindeloze vergezichten, knalgele koolzaadvelden en overal de frisgroene tinten van jong, juist ontsproten graan. Smalle asfaltweggetjes, slingerend van dorp naar dorp, van torenspits naar torenspits stofferen daar het landschap. Eeuwenoude herenboerderijen, zwaar ommuurd maar nog in vol bedrijf, liggen over het land verdeeld in een aangenaam patroon. De boer is hier nu heer en meester. De reiziger wordt minzaam geduld.

Hoe anders was dat zeshonderd jaar geleden toen de Engelsen hier de scepter zwaaiden. Er moest in 1431 een Jeanne d’Arc aan te pas komen om het land te bevrijden en de Engelsman te verslaan. Op nog maar negentienjarige leeftijd trok deze jonge maagd, met in haar kielzog een heel leger, op naar Orléans om de stad te ontzetten. Dat lukte vlotjes en dat wil men hier weten. Van schoenenzaak (inderdaad), tot kapsalon, Jeanne d’Arc heten ze allemaal.

Orleans is een mooie stad. Prachtig aan de Loire gelegen met fraaie, door schaduwrijke arcades omzoomde winkelboulevards en flaneerstraten. Als ik van winkelen hield, dan was ik hier nog niet zomaar weg.

Ook vanavond ben ik weer in een pelgrimsherberg beland. Zonder mijn fraaigestempeld pelgrimspaspoort was ik hier niet binnengekomen. Zo zie je maar. Voorspraak helpt.

Morgen volgt een prachtige rit langs de machtige Loire. Richting Tours. Ik vrees dat ik ogen te kort ga komen....

1. Alex:
    24 april 2018
    Prachtig, zou het graag met eigen ogen willen zien.
  2. HB TE U:
    24 april 2018
    Klinkt allemaal erg mooi😀daar, prachtig zo op de fiets dan beleef je het echt intens denk ik, veel plezier man, wij zwoegen verder🤪
  3. Yvon:
    🚲👍
  4. Corinne de Ruiter:
    24 april 2018
    Jouw flux de bouche geeft sappige reisverhalen. Zeer verleidelijk om vanuit Zuilen dan ook maar Papendorp (werk) voorbij te fietsen richting het avontuurlijke Zuiden. Nu eerst maar eens blijven ‘leesfietsen’.
  5. Wim Langejan:
    24 april 2018
    Hoi Sjaak. Leuk om te lezen allemaal. Geniet ervan!
  6. Anke:
    24 april 2018
    Lieve Sjaak, wat schijf jij een prachtig verhaal over jouw tocht. Het is heerlijk om te lezen en ik geniet van de beelden die je met jouw taal schildert. Het roept prachtige herinneringen op. Ik kwam tot Parijs in 2005 en zie het weer helemaal voor me. In 2006 vervolgde ik de route van Parijs naar Bordeaux en in 2007 maakte ik het af naar Santiago de Compostella. Ik ben benieuwd welke col jij neemt bij de Pyreneeën, maar daar hebben we het nog wel over! Ik heb mijn routeboekje erbij gepakt en kan precies zien waar jij uithangt haha!
  7. Ula:
    Beste Sjaak,
    Hele boeiende verhalen ,daar is iedereen over eens.
    De oude leraar komt in je naar boven en heeft ons wat geschiedenis les ,hoe leuk is dat .Voel je je niet een beetje eenzaam nu Alfred naar huis is ? Maar jou kenende maak je een praatje ergens onderweg met andere fietsers en ja...je hebt Mia toch !
    Fijne reis en geniet van de omgeving.