Monsteretappe

4 augustus 2022 - Maarheeze, Nederland

Vanochtend in alle vroegte, ik was nog maar net op pad, was er de confrontatie: zijn geelgroene ogen staarden me indringend aan. En wat was hij dichtbij! Met hooggeheven staart verhief een grote zwarte kater zich uit het bermgras, één voorpoot al uitgestrekt naar het asfalt.  ‘Zou hij net voor m’n fiets gaan oversteken?’ Ik vroeg het me onrustig af, want ik ben weliswaar niet bijgelovig, maar toch, eerlijk gezegd, ik hou er niet zo van… Maar gelukkig, iéts  leidde hem onhoorbaar af en zijn aarzeling maakte dat ik hem veilig kon passeren. Mazzel dus!
En rond het middaguur openden zich ter hoogte van Boxtel op uitbundige wijze de hemelsluizen, precies op het moment dat ik een gastvrij caféterras passeerde.
Zomaar twee momenten waarvan ik me realiseer dat ze het goede gesternte waaronder deze reis begint, bevestigen.

En er is meer: zo voer de veerpont over de Lek bij Culemborg nog vrolijk op en neer met aan boord een goedgemutste pontbaas die voor de gelegenheid wel een ‘korting kort overtochtje’  wilde geven. En had ik bovendien tot Den Bosch de wind aangenaam in de rug. Wat wil een mens nog meer….

Nou, bijzondere gesprekken met volstrekte vreemden bijvoorbeeld. Het overkwam me maar liefst drie keer, vandaag. Eerst bij de koffie op een vroeggeopend terras in Culemborg. En later werd ik nog twee keer achterop gereden door een wat snellere fietser die even inhield. Drie keer het indrukwekkend levensverhaal in een notendop van mensen die veel droevigs beleefden, maar er blijmoedig het beste van wisten te maken. Het deed me denken aan de tijd dat ik veel liftte en aan de wonderlijk vertrouwelijke gesprekken die dat met zich meebracht. Face to face, maar tóch anoniem.

Na Den Bosch draaide de wind plotseling naar zuidwest en trok hij stevig aan. Het werd wel eventjes werken, met als verrassing dus die vette, verkoelingbrengende Boxtelse Bui. Maar lieve help, wat werd het walgelijk warm daarna. Het Brabantse land lijkt één groot overkokend turks bad waarin ik, onschuldige sterveling, dappere pelgrim, dusdanig diende te lijden dat ik al wat er de komende weken nog op mijn pad mag komen moeiteloos zal kwalificeren als klein ongemak… Het viel waarachtig niet mee!
Mijn vuurdoop is dus al geweest.

En nu lig ik bij mijn Brabantse zus Ada op de sofa uit te hijgen. Ze had mijn favoriete eten klaargemaakt: andijvie met een bal gehakt. En vette jus! En vla met slagroom als toetje! Wát een feestmaal..

Morgen vanuit Maarheeze naar het zuiden. Nog geen idee hoe ik ga rijden. Baceno bestaat al duizend jaar en wacht minzaam op wie er komen gaat.

Met een verkrampte (kuit)groet, Sjaak

1. Ingrid:
    Begint al goed Sjaak!
    Lekker rusten nu maar bij je lieve zus, en in volle vaart morgen weer naar je volgende slaapplek.

Ps: zodra je een zwarte kat op je pad tegen komt betekend het dat je het juiste pad “fietst in jou geval” en vooral zo door moet gaan.

Liefs, Ingrid
  2. Frank Franke:
    4 augustus 2022
    Gaat lekker morgen Maastricht en dan beginnen de eerste bulten. Succes !
  3. Ineke:
    4 augustus 2022
    “Onschuldige sterveling, dappere pelgrim”: je hebt in ieder geval een bijzonder positief zelfbeeld! Hou vol!!
  4. Paofi Tjia:
    4 augustus 2022
    Walk & Roll dat je nu weken gaat missen, moet het hebben van de weergoden. Zij hebben je hun zegen gegeven! Goede reis & stay safe.
  5. Jan Goedhart:
    4 augustus 2022
    Goede Sjaak. Dank voor je eerste reisverslag. De bikkel uit Utrecht gaat het weer doen. Chapeau. Na het lezen kan ik weer heerlijk gaan slapen. Groeten uit la Douce France.
  6. Paul molenaar:
    5 augustus 2022
    Hallo Sjaak, je hebt de eerste dag van je pelgrimstocht overleefd. Net zoals Jan Goedhart schrijft: je bent een bikkel!
  7. Jan Terranea:
    Hallo Sjaak. De kop is eraf 👍
  8. Huub Miltenburg:
    5 augustus 2022
    Mooie start Sjaak we blijven je volgen( vanuit een rustig De Meern)
  9. Hesther:
    5 augustus 2022
    Wat heerlijk weer, dit leesvoer. Zet 'm op, Sjaakmans!
  10. Jeannette Ipenburg:
    5 augustus 2022
    Lekker uitgerust en weer klaar voor de volgende etappe!
    Doe je best....🚲💪
  11. Ada:
    5 augustus 2022
    Lieve Sjaak, bezweet, dorstig en moe kwam je hier gisterenmiddag aan. Zojuist, weer lekker fris en uitgerust, ben je vertrokken voor dag 2 van je tocht richting het zuiden. Heel veel succes en plezier onderweg en zoals wij hier zeggen, houdoe! 😘👍
  12. Sjefke:
    Hoi Sjaak,

Pelgrim’s tocht begonnen 🥇.
    Op weg door het mooie Belgie. In de verte Abij van Averbode, maar jij moet verder fietsen.
    Brandstof is belangrijk voor een pelgrim, vertroeteld met maaltijd bij je zus. Maar hoe verlopen de volgende maaltijden?
    Om jou van de broodnodige super-brandstof te voorzien bezorg ik bij alle verdere stopplaatsen een potje CALVE pindakaas.
    Hoe ik weet waar jij je maaltijd nuttigt? Vraag dat maar aan je fietsenmaker, een tracker doet wonderen.
    Geniet in stilte van de natuur en af en toe fluitend /zingend.
    Kijk uit naar de volgend verslag.
    Groetjes,
    Sjefke.
  13. Irma:
    Beste Sjaak,
    Wat kan jij toch lekker spannend je dagverhaal vertellen. Nou, ik kan je vertellen dat het deze zomer in het zuiden van Europa heel warm is. Bij elke inspanning breekt mij het zweet uit en raak ik snel oververhit. Toch zijn er getrainde fietsers die de bergen trotseren op het heetst van de dag. Het kan dus gewoon wel. Wat ben jij een bikkel zeg om dit warme avontuur aan te gaan. Houd het hoofd koel, Sjaak.
  14. Hetty:
    Hoi Sjaak,
    Wat maak je een leuk verslag van !!! Ik kijk uit naar de volgende. Succes.
  15. Bernard de Beer:
    5 augustus 2022
    Het begin is er, nu het echte werk, maar ik weet zeker, je gaat het gewoon doen. Veel plezier.
  16. Jan:
    5 augustus 2022
    nou Sjaak hij gaat weer goed. Als fietsen net zo mooi is als de verhalen die je nu al schrijft kan het niet meer stuk!
  17. W van schuppen:
    5 augustus 2022
    Hoi Sjaak met Willem je ben goed bezig ik ga je volgen succes
  18. Carla:
    6 augustus 2022
    Hoi Sjaak, leuk om je ervaringen weer te lezen. Wens je een hele mooie tijd.
    Groetjes,